2026-02-08, 15:34
Medlem
Min första tanke är konfrontera men det lär nog inte sluta så bra. Då jag känner det finns inget som kan ursäkta beteendet. Man vill ju helst ha en bra relation till sina granne så oavsett hur jag gör så kommer det inte bli bra.

Chatgpt säger att jag inte ska konfrontera utan samla bevis för att anmäla då det går under ofredande/försök till intrång.

I min förra lägenhet så hade jag också en granne som försökte komma in i min lägenhet flera gånger man han var alkoholist så jag brydde mig inte så mycket.

Oklart om min granne pundar, har mental störning eller om han försöker råna mig eller våldta mig. Obehagligt är det och förbannad är jag.
Har tidigare pratat med han så alkoholist tror jag inte han är men han kanske säkert ha det jag nämnde ovan.

2ggr har jag vart med om det när jag vet att det är han, men någon har känt på dörren flera gånger när jag försöker sova så jag misstänker att det är han också, då jag bara har han och 1 till granne.

Hur hade ni gått tillväga?
2026-02-08, 15:36
Medlem
GiveMeHeads avatar
Är du kille eller tjej?
2026-02-08, 15:36
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Jag hade öppnat dörren och sen lagt en spark i brösten och sen frågat vad fan vill du.
2026-02-08, 15:37
Medlem
Galejans avatar
Koppla lite lågvoltsel till dörrhandtaget. Inte 220 volt rakt in igenom stickproppen utan lite lagom så att det sjunger i öronen på honom men inte så att han dör. Det borde lära honom att hålla tassarna borta från ditt dörrhandtag. Det kommer dessutom att bli extremt svårt att bevisa att du gjort något om gubben börjar bråka.
2026-02-08, 15:38
Medlem
Public Enemys avatar
Köp ett elstängselaggregat och koppla till handtaget.
2026-02-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Min första tanke är konfrontera men det lär nog inte sluta så bra. Då jag känner det finns inget som kan ursäkta beteendet. Man vill ju helst ha en bra relation till sina granne så oavsett hur jag gör så kommer det inte bli bra.

Chatgpt säger att jag inte ska konfrontera utan samla bevis för att anmäla då det går under ofredande/försök till intrång.

I min förra lägenhet så hade jag också en granne som försökte komma in i min lägenhet flera gånger man han var alkoholist så jag brydde mig inte så mycket.

Oklart om min granne pundar, har mental störning eller om han försöker råna mig eller våldta mig. Obehagligt är det och förbannad är jag.
Har tidigare pratat med han så alkoholist tror jag inte han är men han kanske säkert ha det jag nämnde ovan.

2ggr har jag vart med om det när jag vet att det är han, men någon har känt på dörren flera gånger när jag försöker sova så jag misstänker att det är han också, då jag bara har han och 1 till granne.

Försök och ta upp det när ni ses i trappen, helst i en skämtsam ton.

Exempelvis; Var du ute och festade igår och gick vilse i trappen?
Du försökte gå in i min lägenhet igårkväll.

Jag vet att det var du eftersom bla bla bla.

Kanske sätta en kamera i kikhålet så man kan se vad som händer, och ev spela in det för eget bruk?
2026-02-08, 15:40
Medlem
franges avatar
Sätt ett rakblad fäst med dubbelhäftande tejp på baksidan av handtaget, så det inte syns utifrån utan bara märks först när man grabbar tag om handtaget. Det borde lära ut en hyfsat bra läxa.
2026-02-08, 15:40
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Kontaktat hyresvärden eller bostadsföreningen.

Gör även en polisanmälning.
2026-02-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Är du kille eller tjej?

Kille
2026-02-08, 15:42
Medlem
Var tacksam för att du fått se personen som gör intrång i ditt privatliv.
Det förenklar allting.
Nästa gång han rycker i handtaget öppnar du dörren och frågar vad han vill.

Första gången kan du vara snäll och ställa frågan relativt trevligt men ändå med en underton av att du inte uppskattar det och helst ser att det inte görs om igen (förutsatt att han inte är obehaglig).
Är han påträngande och inte bara har gått fel behöver du vara tydlig med att hans beteende inte är acceptabelt.
Andra gången får du ta i lite mer och vara tydlig med att du inte godtar ovälkomna gäster.
2026-02-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Kontaktat hyresvärden eller bostadsföreningen.

Gör även en polisanmälning.

Blir ju ord mot ord. Har ju egentligen inga bevis förutom att jag själv har sett det.
Sen lär det bli dåligt varje gång vi ses men det kanske är oundvikligt.
2026-02-08, 15:48
Medlem
Troligen slickar han på din cykelsadel också. Såna är dom, äcklena.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in