2026-02-08, 14:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Efter en blöt utekväll med vänner vaknade Per Lycke upp till en oväntad överraskning – han hade bytt namn på fyllan. Nu heter han Linus.

Det var ett samtal från en vän som först fick honom att inse vad som hänt. Och sen en bekräftelse från Skatteverket som gjorde saken klar.

”Det kunde varit betydligt värre, jag är ganska nöjd med mitt val av namn”, säger han.

Bank-ID och ett knappklick på Skatteverkets hemsida är allt som krävs för att byta förnamn. Du får byta förnamn flera gånger och det finns inga begränsningar för hur många gånger du får göra det, så länge namnet inte är stötande eller olämpligt.

Är det för lätt att byta namn i Sverige?
Använder kriminella denna metod för att försvåra för myndigheterna?
Har du själv bytt namn?

https://www.sverigesradio.se/artikel/per-bytte-namn-till-linus-pa-fyllan-sa-gick-det-till

(Mod i Juridik tyckte att tråden skulle passa bättre här.)
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-08 kl. 14:56.
Citera
2026-02-08, 14:52
Medlem
pyroclasms avatar
Visst kostar det en avgift efter första gången? Det gjorde det tidigare.
Citera
2026-02-08, 15:12
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det må vara lätt att byta namn men sen ska man uppdatera alla legitimationer och allt annat med sin identitet, det är inte allt som hämtar personuppgifterna från skatteverket.
Citera
2026-02-08, 15:15
Medlem
Sereenas avatar
Myndigheter följer ju folk baserat på deras personnummer, inte deras namn.

Dom som möjligtvis utnyttjar det är typ Blocket/"FB Köp/sälj"/Tradera scammers som kan byta förnamn för att förvirra när folk börjar hänga ut dom/känna igen namnen.
Citera
2026-02-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Bank-ID och ett knappklick på Skatteverkets hemsida är allt som krävs för att byta förnamn. Du får byta förnamn flera gånger och det finns inga begränsningar för hur många gånger du får göra det, så länge namnet inte är stötande eller olämpligt.

Är det för lätt att byta namn i Sverige?
Använder kriminella denna metod för att försvåra för myndigheterna?
Har du själv bytt namn?

https://www.sverigesradio.se/artikel/per-bytte-namn-till-linus-pa-fyllan-sa-gick-det-till

(Mod i Juridik tyckte att tråden skulle passa bättre här.)

Citat:
”Det kunde varit betydligt värre, jag är ganska nöjd med mitt val av namn”, säger han.

eller: Det kunde varit betydligt värre, jag skulle kunna bytt kön

Förhoppningsvis är detta dock inte fullt så enkelt, men om det är det så är det väl bara en tidsfråga innan man får läsa om stackar Linus som råkade byta kön...

Men nej. Ens personnummer är det som myndigheterna använder som din identitet. Vad det råkar vara för namn för närvarande skall ju inte spela någon roll, inte ens förvirra det minsta. Med det i beaktande är det ju lite mer bekymrande att man kan byta personnummer (vilket byte av juridiskt kön är frågan om).
Citera
2026-02-08, 16:33
Medlem
Karmans avatar
Ha, ha visste inte att det var så lätt. Men det jobbiga kommer väl sen när man måste byta körkort, pass med mera. Sen ska ju alla man känner informeras också och lära sig det nya namnet. Känns som ett rätt onödigt arbete, om man inte fullständigt hatar sitt namn.
Citera
2026-02-08, 16:45
Medlem
Roidberts avatar
Intressant. Jag ändrade mitt efternamn i samband med att min äldsta dotter föddes 2020 och då var man tvungen att använda sig av blankett. Känns hursomhelst som att det bör gå typ en vecka innan det nya namnet börjar gälla, för att man ska ha tid till att ångra sig. Kan bli besvärligt annars om man har mycket som står på det gamla namnet.
Citera
2026-02-08, 17:20
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Intressant. Jag ändrade mitt efternamn i samband med att min äldsta dotter föddes 2020 och då var man tvungen att använda sig av blankett. Känns hursomhelst som att det bör gå typ en vecka innan det nya namnet börjar gälla, för att man ska ha tid till att ångra sig. Kan bli besvärligt annars om man har mycket som står på det gamla namnet.
Japp, jag har också bytt namn. Både för- och efter. Men det är rätt många år sen nu, men då fick man knata in på skatteverket och fylla i blanketter. Sen skulle det granskas innan allt blev klart. Men jag tyckte det var smidigt i alla fall. Det enda egentligt jobbiga är det som kommer i kölvattnet - alla dina handlingar ska ändras och alla företag och sånt man har relationer till måste man oftast kontakta själv för att få uppgifterna ändrade.
Citera
2026-02-08, 17:44
Avstängd
Bidens avatar
Varför vill man byta namn ifall man inte har mördat någon?
Citera
2026-02-08, 20:25
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duuuu
Japp, jag har också bytt namn. Både för- och efter. Men det är rätt många år sen nu, men då fick man knata in på skatteverket och fylla i blanketter. Sen skulle det granskas innan allt blev klart. Men jag tyckte det var smidigt i alla fall. Det enda egentligt jobbiga är det som kommer i kölvattnet - alla dina handlingar ska ändras och alla företag och sånt man har relationer till måste man oftast kontakta själv för att få uppgifterna ändrade.

Jag behövde inte ändra någonting. För mig var problemet att jag hade min pappas efternamn som ett mellannamn. Det var alltså tekniskt sett inte mitt riktiga efternamn, och därför kunde inte min dotter ta efternamnet. Så jag var tvungen att göra om det till ett efternamn rent formellt för att min dotter skulle kunna ha min pappas efternamn istället för min mammas efternamn. Ingenting behövde ändras på körkort eller pass eftersom namnen ändå står i samma ordning.

Antar att det hela berodde på att min mamma och pappa inte var gifta när jag föddes.
Citera
2026-02-08, 20:32
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag behövde inte ändra någonting. För mig var problemet att jag hade min pappas efternamn som ett mellannamn. Det var alltså tekniskt sett inte mitt riktiga efternamn, och därför kunde inte min dotter ta efternamnet. Så jag var tvungen att göra om det till ett efternamn rent formellt för att min dotter skulle kunna ha min pappas efternamn istället för min mammas efternamn. Ingenting behövde ändras på körkort eller pass eftersom namnen ändå står i samma ordning.

Antar att det hela berodde på att min mamma och pappa inte var gifta när jag föddes.
Jag förstår. I ditt fall blev det ju mer av en formalitet, eller teknikalitet, kan man säga. Jag ändrade mina namn. Dock tog jag ett efternamn som redan fanns i släkten så det var aldrig någon tveksamhet huruvida det skulle godkännas eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in