2026-02-08, 13:52
Medlem
U.S.s avatar
Hej!
Jag har fiber 500/500, streamar till TV via cromecast. Brukar aldrig ha något problem men när jag nu streamar OS så går det några minuter för att sedan bara lägga av. Om jag tittar på plattan går det hur bra som helst men när jag försöker kasta via cromecast till TV så blir det problem! Någon som har en idé vad det kan vara?
Senast redigerad av U.S. 2026-02-08 kl. 14:14.
Citera
2026-02-08, 14:52
Medlem
StorFetAnkas avatar
Stäng av appar du inte använder, avinstallera onödig skit och rensa upp lite. Mobila enheter har inte obegränsad prestanda och videokodning i högre upplösning kräver oftast mer resurser. Kolla också att du är ansluten till wifi och mät hastigheten för de flesta telefoner och surfplattor klarar inte av 500mbit/s. Du kanske bara har 5mbit/s och då räcker det inte till.
Citera
2026-02-08, 14:59
Medlem
U.S.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Stäng av appar du inte använder, avinstallera onödig skit och rensa upp lite. Mobila enheter har inte obegränsad prestanda och videokodning i högre upplösning kräver oftast mer resurser. Kolla också att du är ansluten till wifi och mät hastigheten för de flesta telefoner och surfplattor klarar inte av 500mbit/s. Du kanske bara har 5mbit/s och då räcker det inte till.

Har stängt av alla appar utom SVT, kollat med bredbandskollen, nedladdning 390 Mbit/s och uppladdning 353 Mbit/s.
Citera
2026-02-08, 18:10
Medlem
RiMaXs avatar
Funkar här, men castar från mobilen istället.
Citera
2026-02-08, 20:14
Medlem
Mx_1337s avatar
Om det är SVT Play du syftar på så är det tyvärr vanligt att det inte funkar att casta när det gäller sändningar med hög trafik. Det var samma under senaste fotbolls-VM de sände.

De har lagt ut en text om detta, där de bl.a. menar att OS har ett kopieringsskydd som gör att det inte fungerar med alla chromecast-modeller, samt vissa äldre TV-apparater.
https://www.svt.se/kontakt/varfor-kan-jag-inte-spela-upp-os-sandningar

Kanske är detta som är boven. Men, för egen del kan jag via chromecast se både TV4s och HBOs sändningar. Men inte SVTs. Är det som de beskriver borde det väl drabba alla kan man tycka. Som sagt är detta inget nytt, har upplevt problemen tidigare, alltid när det gäller live-sänd sport, bara när det gäller SVT Play.
Senast redigerad av Mx_1337 2026-02-08 kl. 20:19.
Citera
2026-02-09, 15:14
Medlem
Enterprises avatar
Stod i tidningen idag att SVT aktivt har kopplat på ett extra kopieringsskydd som innebär att många Chromecast-enheter inte fungerar just på OS-sändningarna. Det är alltså ingen slump eller olycka.
Citera
2026-02-09, 16:06
Medlem
U.S.s avatar
Tack alla för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in