Igår, 12:43
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/anders-tog-ut-for-mycket-kontanter-stoppas-av-banken
Citat:
Anders Hallstensson i Ottebol använder mest kontanter när han handlar, men hans bank har nu stoppat möjligheten efter flera uttag på kort tid. Banken kräver redovisning av pengarna.

Länsförsäkringar hänvisar till lagen om penningtvätt och säger att de har laglig grund för sitt agerande. Bankchefen Jörgen Kronstrand vill inte kommentera det enskilda fallet.

Anders tycker det är orättvist att han som mångårig kund drabbas.
Banken följer lagen så jag tycker dem gör rätt. Vad säger ni?
Citera
Igår, 12:53
Medlem
Sinnessjuk utveckling i Sverige. Denna överkontroll av människors pengar måste stoppas.
Citera
Igår, 12:56
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.sverigesradio.se/artikel/anders-tog-ut-for-mycket-kontanter-stoppas-av-banken

Dem gör fel. Lyssnade på inslaget och det skulle vara intressant att få lite siffror, antal uttag och ca summa.
Citera
Igår, 12:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Det är möjligt att banken gör rätt. Men det här är en helt sjuk utveckling vi har. Mina föräldrar tycker inte alls om det här med Swish och att bära med sig kort som rånare kan pressa dem att ta ut pengar på etc.

De vill ha kontanter. Kan de riskeras att stoppas från det nu då? Helt sjukt.

Någon måste ju ta tag i detta vansinnet. Staten nosar för mycket i vad folk väljer att spendera sina pengar på. Jag vill kunna använda mina pengar utan att staten har med det att göra.
Citera
Igår, 12:59
Medlem
BackToHegels avatar
Bättre att de jagar Anders vita pengar än mina svarta. Vad är problemet?

Kan han inte bara spara en kasse kvitton och lämna in? Länsförsäkringar skulle få en fet kasse av mig och ett långfinger. Nästa bank kanske bråkar mindre.
Citera
Igår, 13:11
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Dem gör fel. Lyssnade på inslaget och det skulle vara intressant att få lite siffror, antal uttag och ca summa.

Han har plockat ut 16.000kr i månaden i 18 månader.
Citera
Igår, 13:11
Medlem
Laureths avatar
Pengar man sätter in på bankkontot är strukturerat som ett lån till banken. Precis på samma sätt som att du inte kan krävas av banken att göra plötsliga, ovillkorade amorteringar på pengar du har lånat av dem, så kan inte heller du kräva detta av banken.

De är alltså i sin fulla rätt att neka "uttag" även utan några penningtvättslagar.
Att de hänvisar till en sådan lag är bara för att inte belysa det faktum att ni lånar ut era pengar till fruktansvärt usla villkor.
Sluta låna ut pengar till banken.
Citera
Igår, 13:21
Medlem
godboys avatar
Det här med pengakontroll börjar lukta diktatur. Nu tar han ju UT pengar, och det är väl helt upp till honom om han väljer att betala allt kontant. Jag tycker det verkar vara omständligt, men det är ju inte på något sätt olagligt att använda kontanter. Jag kan tycka att banken borde bli skyldig skadestånd när sånt här görs på för lösa grunder.
Citera
Igår, 13:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är möjligt att banken gör rätt. Men det här är en helt sjuk utveckling vi har. Mina föräldrar tycker inte alls om det här med Swish och att bära med sig kort som rånare kan pressa dem att ta ut pengar på etc.

De vill ha kontanter. Kan de riskeras att stoppas från det nu då? Helt sjukt.

Någon måste ju ta tag i detta vansinnet. Staten nosar för mycket i vad folk väljer att spendera sina pengar på. Jag vill kunna använda mina pengar utan att staten har med det att göra.

Instämmer i allt. Samma med mina föräldrar.
Citera
Igår, 13:24
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Om massövervakningssystem stället till stora problem var vanliga laglydiga medborgare, men inte lyckas sätta dit de riktigt grova brottslingarna, då är det nåt allvarligt fel i systemet och lagen ändras.
Citera
Igår, 13:25
Medlem
Forevermores avatar
Jävla bullshit av banken. De ska skita i om du tar ut pengar som är dina och har kommit in på kontot på normalt sätt ex. via löneutbetalnignar eller pension. Det är en annan sak om det både går in och ut massor av insättningar/uttag varje månad. Då kan de ställa frågor.

Vad du använder dina pengar till efter uttag ska banken skita i.

Det är ju läge att byta bank till en annan som agerar mindre stasi och värnar om sina kunder.
Citera
Igår, 13:30
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Pengar man sätter in på bankkontot är strukturerat som ett lån till banken. Precis på samma sätt som att du inte kan krävas av banken att göra plötsliga, ovillkorade amorteringar på pengar du har lånat av dem, så kan inte heller du kräva detta av banken.

De är alltså i sin fulla rätt att neka "uttag" även utan några penningtvättslagar.
Att de hänvisar till en sådan lag är bara för att inte belysa det faktum att ni lånar ut era pengar till fruktansvärt usla villkor.
Sluta låna ut pengar till banken.

Fast han tar UT pengar. Som troligen kommit in på kontot genom lön/pension. Det finns inget sätt att få ut lön/pension i kontanter. Det är bankens service att tillhandahålla detta. Det handlar alltså inte om insättningar eller "att låna pengar till banken". Det står i bankvillkoren hur mycket du får ta ut. Hos Länsförsäkringar är den generella uttagsgränsen för kontanter med bankkort i automat 10 000 kronor per dygn, 15 000 kronor per 7-dagarsperiod och 40 000 kronor per 30-dagarsperiod för vuxna. Detta är avtalat. Banken ska alltså hålla käften och inte krångla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in