2026-02-08, 11:42
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Köpte nytt usb minne för några dagar sedan och nu när jag pluggar in det i datorn står det "disken i enheten D behöver formateras för att kunna användas"

Vad fan gör jag?
Har viktiga filer där.
Citera
2026-02-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Köpte nytt usb minne för några dagar sedan och nu när jag pluggar in det i datorn står det "disken i enheten D behöver formateras för att kunna användas"

Vad fan gör jag?
Har viktiga filer där.

Testa i en annan dator.
Citera
2026-02-08, 11:45
Medlem
Hade börjat med att göra en image av minnet för att sedan försöka hitta program som kan återställa saker.
Citera
2026-02-08, 11:48
Medlem
Citat:
Vad fan gör jag?
Har viktiga filer där.

Nästa gång, så betraktar du ett USB-minne som ett engångs-minne.
De är gjorda av rejektade minnekretsar, som inte duger till nånting annat. Och är det dessutom ett billigt skit-märke, så är det bottenskrapet av dessa rejektade kretsar.

Hjälper dig inte nu, men i framtiden.
USB-minne kan man använda för att flytta data från punkt A till punkt B, inte lagra saker. Det är alldeles för osäkert media för det.
Citera
2026-02-08, 11:55
Medlem
sommarlovs avatar
Photorec kan hitta dina filer.

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step
Citera
2026-02-08, 11:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Vad fan gör jag?
Har viktiga filer där.

Inget ovanligt felaktigt felmeddelande. Testa annat uttag, dator, etc.
Citera
2026-02-08, 12:00
Medlem
Tavastlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nästa gång, så betraktar du ett USB-minne som ett engångs-minne.
De är gjorda av rejektade minnekretsar, som inte duger till nånting annat. Och är det dessutom ett billigt skit-märke, så är det bottenskrapet av dessa rejektade kretsar.

Hjälper dig inte nu, men i framtiden.
USB-minne kan man använda för att flytta data från punkt A till punkt B, inte lagra saker. Det är alldeles för osäkert media för det.
Vilket svammel, jag har USB-minnen som är ca 20 år gamla och de fungerar klanderfritt. Men köper man från TEMU så får man skylla sig själv.
Citera
2026-02-08, 12:02
Medlem
Vad är det för märke på usb minnet? Om det är ett välkänt så ja testa på en annan dator.

Är det något du köpt från temu eller liknande som lovar typ 128tb för 29kr, är det bara att kasta.
Citera
2026-02-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastland
Vilket svammel, jag har USB-minnen som är ca 20 år gamla och de fungerar klanderfritt. Men köper man från TEMU så får man skylla sig själv.

Som sagt. Är ett USB-minne från Temo en annan produkt än ett USB-minne från Kjell?
Nej.
Men olika märken. Notera min skrivning om "billigt märke".

Men för all del, kör på du. Jag använder inte mina USB-minnen som enda lagringsmediet.
Citera
2026-02-08, 12:11
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Photorec kan hitta dina filer.

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step
även videofiler?
Citera
2026-02-08, 12:13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
även videofiler?
Titta på steg 5.
Ja, allt.
Citera
2026-02-08, 12:18
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastland

Nej, användaren har faktiskt helt rätt. Kvaliteten på minnen har blivit mycket sämre, det är därför dina gamla minnen fortfarande fungerar bra; fler nivåer på laddningen, mindre processtorlek samt binning gör att det är helt slumpmässigt om ett minne kommer hålla eller inte. Dessutom lider vissa minnen av självurladdning av minneskretsarna och det är omöjligt att veta i förväg vad man får. Det finns heller ingen möjlighet att kontrollera minnenas måendestatus, som man gör med SMART vad gäller hårddiskar.

USB-minnen och minneskort bör i dagsläget betraktas som temporär lagring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in