2026-02-08, 00:52
Medlem
LostinDarknesss avatar
Är lite nyfiken över hur kniv lagar ser ut i övriga Europa som titeln lyder. Jag är less på Sverige. Men jag har någon att beskydda på vägen. Vill inte stå där helt utan möjlighet att försvara oss. S undrar hur ser knivlagarna ut egentligen? Mötet jag 3 stycken som söker konflikt och kanske kidnappning av min bästa vän. Så vill jag kunna skydda min vän och gå fri. Vägrar att låta något ng dåligt ske och därefter "leta" efter min vän för evigt för att aldrig finna igen. Det fungerar inte sådär min del.

Så vi skippar Sverige i denna tråd då hela landet verkar var skitnödig totalt tillsammans med hycklande narcissister.. och sedan kommer de slåss över potatis när ingen annan mat går att få tillgång till. Jag skiter i det och vill ta mig bort. Me måste räkna med att tjag möter något gäng som har en större våldskapacitet än mig. Så hur skyddar jag mig. Och vilken typ av vapen får jag bära med mig över gränserna??
Citera
2026-02-08, 11:15
Moderator
Maviels avatar
Citat:
vilken typ av vapen får jag bära med mig över gränserna??

Detta går bäst att diskutera i Juridik, så vi flyttar tråden.

Övrigt - ämnen som saknar eget forum --> Juridik
/Moderator
Citera
2026-02-08, 14:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Vilken typ av kniv?
Vilka länder?

Att enbart ha med sig kniv i syfte att försvara sig i ett eventuellt gruppslagsmål är inte godtagbart skäl i något land.

Butterflyknivar tror jag är olagligt i alla länder.
Men slidkniv och fällkniv kan du komma undan med om du har med dig ett fiskespö när du åker över gränsen. Ha inte kniven lättåtkomligt i bilen. Och ta inte med dig kniven mer än när du är ute och fiskar. För då behöver du inte oroa dig för andras våldskapacitet för att stjäla din mat. För då kan du producera mat själv och därmed bidra till flocken.

Ska även nämnas att om dina angripare är obeväpnade så kan du inte hävda nödvärn enbart för att de var fler/starkare än er.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-08 kl. 14:32.
Citera
2026-02-08, 14:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Här har du ett bra inlägg som går igenom nödvärn och nödvärnsexcess
(FB) Olaga hot i nödvärn
Citera
2026-02-08, 15:07
Medlem
Uppfattar inte TS fråga att den handlar om nödvärn utan handlar om att bära kniv förebyggande ifall de skulle träffa på den här personerna de känner sig hotade av.
Citera
2026-02-08, 15:37
Medlem
I de flesta länderna i europa är lagarna strikta och ganska lika och att bära kniv eller annat vapen i självförsvarssyfte är i regel förbjudet, särskilt på allmän plats och absolut över gränser, och självförsvar är bara tillåtet i stunden, proportionerligt och utan förberedelse. Att gå runt beväpnad för att skydda någon ger sällan rättsligt skydd utan leder oftare till brottsmisstanke oavsett land.

Det som faktiskt är lagligt och accepterat i de flesta länder är förebyggande säkerhet: planering av rutter och tider, hålla sig till offentliga platser, resa tillsammans, undvika konfrontation, snabbt söka hjälp från polis eller omgivning och använda icke-våldsamma hjälpmedel som uppmärksamhet och kommunikation. Vill du ha exakta svar måste du kolla varje enskilt lands lag, men räkna inte med att vapenbärande är en laglig eller trygg lösning i europa.
Citera
2026-02-08, 16:06
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Uppfattar inte TS fråga att den handlar om nödvärn utan handlar om att bära kniv förebyggande ifall de skulle träffa på den här personerna de känner sig hotade av.
Jag utgick ifrån att TS menade ett halvt om halvt apokalyptiskt scenario där rättsstaten inte hunnit implodera, eftersom gänget skulle vara ute efter att stjäla mat, och därmed befann sig på en plats där kniven är naturligt till hands.

Men vi försöker igen.
Nej du kan inte bära kniv i offentliga miljöer. Det finns inga godtagbara skäl att bära kniv i urbana områden - där gäng normalt vistas. Särskilt inte i syfte att "försvara sig", då det räknas som förberedelse för ett våldsbrott. I Sverige kan det räknas som "grovt brott mot knivlagen" beroende på tidpunkt, miljö och omständigheter.

Lagstiftningen är inte annorlunda i något annat europeiskt land. Man behöver ett godtagbart skäl för att bära kniv. Den ska inte vara lättåtkomlig när man vistas i miljöer där det förekommer folksamlingar eller normalt brukar vistas folk, ex. du har en kökskniv i en förpackning i en påse efter att du precis köpt den från butik. Innebärande att TS får bege sig ut i naturen om han vill ha ett godtagbart skäl.

Beträffande "våldskapacitet" ute i naturen så kan det förekomma att vissa gäng beger sig ut i naturen och jagar efter mat. Så kallade jaktlag. Innebärande att de är ett gäng jägare med skjutvapen. I den osannolika händelsen att dessa blir hotfulla med sina vapen i syfte att stjäla TS nyfångade fisk eller kidnappa dennes kompis så får han dra sin fällkniv mot dem.

Motsvarande går inte att säga om en urban offentlig miljö under några omständigheter. Det är oförsvarligt.
Frankrike ska vara något mer liberala med bärandet av kniv utanför städerna. Men du måste fortfarande ha ett giltigt skäl (Motif légitime).

I Tyskland får du bära knivar med fasta blad mindre än 12cm utan legitimt syfte såsom en klassisk schweizisk armékniv eller en fällkniv som kräver två händer för att öppnas. Du får alltså inte bära fällkniv eller knivblad som kan öppnas med en hand (Einhandmesser) eller fasta blad längre än 12cm utan legitimt syfte. Vissa knivar i Tyskland klassas dock som vapen oavsett. Till exempel de med dubbeleggat blad (boot knife).

Undantaget är det som klassas som "Waffenverbotszonen" (vapenundantagszoner). Ingen kniv i undantagszonerna (t.ex. nära centralstationer eller nöjesdistrikt som Reeperbahn i Hamburg eller delar av Berlin) är under några omständigheter legitimt syfte.

Självförsvar räknas ALDRIG som ett legitimt syfte i något land.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-08 kl. 16:23.
Citera
2026-02-08, 16:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanOchVetAllt
I de flesta länderna i europa är lagarna strikta och ganska lika och att bära kniv eller annat vapen i självförsvarssyfte är i regel förbjudet, särskilt på allmän plats och absolut över gränser, och självförsvar är bara tillåtet i stunden, proportionerligt och utan förberedelse. Att gå runt beväpnad för att skydda någon ger sällan rättsligt skydd utan leder oftare till brottsmisstanke oavsett land.
Du får ALDRIG bära kniv om det ursprungliga syftet är att försvara dig mot våld. Det är inte tillåtet i något land inom EU eller UK. Det är förberedelse för ett våldsbrott.

Ditt svar i övrigt är väldigt generellt och garderande. Som sagt. Du drar aldrig några egna slutsatser, utan lägger upp en utväg ifall att någon skulle angripa dig på ett sakfel.

Citat:
Det som faktiskt är lagligt och accepterat i de flesta länder är förebyggande säkerhet: planering av rutter och tider, hålla sig till offentliga platser, resa tillsammans, undvika konfrontation, snabbt söka hjälp från polis eller omgivning och använda icke-våldsamma hjälpmedel som uppmärksamhet och kommunikation. Vill du ha exakta svar måste du kolla varje enskilt lands lag, men räkna inte med att vapenbärande är en laglig eller trygg lösning i europa.
Fast nu frågade TS vilka länder. Då ska du ge exempel på länder där det är lagligt och accepterat att "förebygga säkerhet" genom att bära kniv i en offentlig miljö.

Att ringa polisen, resa tillsammans eller använda kommunikation istället för våld är inte juridiska slutsatser och svarar inte på TS fråga.

Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-08 kl. 16:46.
Citera
2026-02-08, 17:11
Medlem
henrikos avatar
Citat:
snabbt söka hjälp från polis

Det är ju inget man som privatperson kan välja att snabba på. Vill inte polisen komma förrän om tre kvartar så kommer de inte förrän efter tre kvartar.
Citera
2026-02-08, 17:15
Medlem
henrikos avatar
Nu handlar tråden om hur det är i Europa. Men om man vill ha lite perspektiv, hur ser detta ut i USA? Hur är rätten att bära kniv där? Har skjutvapenlobbyn sett till att det är olagligt där också?
Citera
2026-02-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Du får ALDRIG bära kniv om det ursprungliga syftet är att försvara dig mot våld. Det är inte tillåtet i något land inom EU eller UK. Det är förberedelse för ett våldsbrott.

Ditt svar i övrigt är väldigt generellt och garderande. Som sagt. Du drar aldrig några egna slutsatser, utan lägger upp en utväg ifall att någon skulle angripa dig på ett sakfel.

Fast nu frågade TS vilka länder. Då ska du ge exempel på länder där det är lagligt och accepterat att "förebygga säkerhet" genom att bära kniv i en offentlig miljö.

Att ringa polisen, resa tillsammans eller använda kommunikation istället för våld är inte juridiska slutsatser och svarar inte på TS fråga.

Det här är en märklig blandning av självsäkerhet och läsförståelseproblem. Du upprepar i princip exakt samma juridiska grundregel och missar ändå poängen: det finns inga EU-länder där det är lagligt eller accepterat att bära kniv i offentlig miljö i ”förebyggande syfte”, vilket var slutsatsen. Att kräva en lista på länder som inte existerar är inte juridisk stringens, det är bara dålig logik. Och den där AI-anklagelsen är mest komisk – om det här är nivån på ditt resonemang säger det mer om dig än om vem som skrev svaret.
Citera
2026-02-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nu handlar tråden om hur det är i Europa. Men om man vill ha lite perspektiv, hur ser detta ut i USA? Hur är rätten att bära kniv där? Har skjutvapenlobbyn sett till att det är olagligt där också?

Varför denna fixering vid knivar?
Om du nu flyttar till en Open Carry-state i USA så varför inte köra med skjutvapen?

Eller vill du leka Crocodile Dundee?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in