2026-02-08, 00:24
Medlem
zombie-nations avatar
Försökte hitta en tråd om detta, den måste finnas, men söker kanske på fel termer.

De flesta människor ändrar inte politisk åsikt under sitt liv, oftast, kanske lite. Men tidsandan verkar ändra folk jättemycket. Under 70-talet var svenssons ofta vänster, inte superkommunister, men arbetarvänster. Under 80-talet drogs många åt höger. Som man tog förgivet nästan att världen var på 70-talet att samhället fick folk att ibland göra fel, det skulle aldrig sägas idag då individen är skyldig till allt.

Samma sorts människor måste ju ha varit vänster som höger. De som ändrade sig kanske ändrade sig ett snäpp åt höger bara. Hade en svensk blivit höger om hen fötts i USA?

Finns det människor som alltid skulle tyckt som de gör, oberoende av tidsandan?

Jag tycker att det är obehagligt att människor kan bli olika politiskt, bara beroende på när de föddes. Jag fattar att man kanske var vänster på 70-talet och kanske har sossat till sig och är 80 år idag. Men jag fattar inte om samma typ av människa föddes 2000 och är jättehöger nu.

Det handlar ju inte heller om att man blir mer höger som äldre, man blir nog bara mer centrist, för det kan gå åt andra hållet med om tiden är rätt.

Hade jag som vänster varit demokrat om jag bott i USA? Det verkar ju hemskt. De är ju typ som moderaterna.
Citera
2026-02-08, 08:56
Medlem
GusFrings avatar
Under 80-talet var nyliberalismen på frammarsch, vilken är vänster, men det är en annan sorts vänster än 60-70-talets.

Att den åldrande 60-tals-hippien blev 80-tals-yuppien är ett mindre steg än det kan låta. Individuell emancipation i båda fallen, fast med olika medel.

När det gäller arbetarklassvänstern har väl mycket av denna flödat till populisterna så som SD och Front National, snarare än till nyliberalism a lá Timbro, Milton Friedman och Johan Norberg?

Jag tror det finns olika personliga temperament som mynnar ut i olika politiska åskådningar, som dock kan uttrycka sig olika beroende på tid och rum.

Dock påverkas man mer av sin omgivning när man är ung.

Jag var vänster när jag var ung fast en form av elitistisk vänster; hade svårt med flumvänstern. Med tiden har jag blivit höger (konservativ), p.ga. ökat intresse för verkliga samhällsproblem på bekostnad av ideologiska fantasier och, antar jag, eftersom det faller sig naturligt när man är elitistisk. Men jag har alltid haft en drömsk och en faktaorienterad sida, men vilken som fått tonvikt har skiftat med tiden.

En tanke är teknologins inverkan. Som 80-talist funderar jag ibland på hur min politiska åskådning sett ut om jag varit varit född tidigare och internet fått genomslag först när jag blivit äldre. Min pappa tror allt han hör från SVT, vilket delvis är en generationsfråga.
Senast redigerad av GusFring 2026-02-08 kl. 09:25.
Citera
2026-02-08, 09:38
Medlem
Anybodykillers avatar
Jo man formas kring vad man lever i för klimat socialt, ekonomiskt, kulturellt och vilken trygghet som finns. Våra politiska identiteter byggs på våra erfarenheter. Men det är värt att säga att människor med samma erfarenheter kan tolka och lära sig helt olika.

70-talet bar på förklaringsmodellen "samhället gör folk sjuka, fattiga, kriminella" medans den politiska gruppen idag är mer benägna att säga "Individen gör egna fria val, och får ta konsekvenserna".

Vi gillar tanken på att vi “tänker själva”, men i praktiken tänker vi nästan alltid inom ett tillåtet spann.

Jag var själv klassisk liberal i min ungdom men har blivit lite mer sossig och lite mer nationell på äldre dagar.
Citera
2026-02-08, 11:15
Medlem
Jag tror inte heller man ska underskatta att dagens människa är annorlunda jmf med på 60-70 talet. Den har en annan psykologi, erfarenhet, tekniska hjälpmedel, omvärldsläge, tillgång tlll andra delar av världen osv som allt påverkar att den ser annorlunda på saker och ting.

Det gör såklart att den resonerar på ett annat sätt och kommer till andra slutsatser än tidigare när saker var mer likriktade och verkligheten inte lika mångfacetterad.

Sedan är det ju också intressant att somliga ideologier går olika bra hem i olika delar av vår värld som att vi t ex har en stark välfärdsstat i de nordiska länderna. Det beror ju också på vår mer kollektivistiska samhällssyn och att man kanske varit mer tvungen att samarbeta här upp för att kunna överleva?
Citera
2026-02-09, 02:36
Medlem
zombie-nations avatar
Tror ni att den typ av människor som är höger idag, alltid dragit lite åt höger, kanske inte bara den individen, men den typen av människa? Tar de bara små steg när de förändras eller dyker upp i olika tider?

Eller kan någon vara hippvänster på 70-talet och på 80-talet älska SAF?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in