2026-02-08, 01:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så här gör du, gå först till Pubmed, en databas med det mesta inom medicin, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

I sökfältet skriver du in något av namnen de anger i artikeln, och så får du fram i alla fall en sammanfattning. Sorry om du redan visste.

Hur som helst, några viktiga delar,
Objectives of this study were to test the hypotheses that pain intensity levels early after acute or scheduled in- or out-hospital surgery are lower when evaluated by a female investigator, and higher when reported by a female patient.
Oj, en kvinnlig patient är tydligen med i leken...
Methods: In this prospective observational paired crossover study, two investigators of opposite genders independently obtained individually reported pain intensity levels with a visual analogue scale in a mixed cohort of adult postoperative study patients at Skåne University Hospital in Malmö, Sweden.
Det kan faktiskt vara så att män och kvinnor tolkar smärta hos andra olika. Alltså att en manlig läkare eller vårdpersonal tolkar annorlunda än vad en dito kvinna gör.

Och kan åldern hos vårdpersonalen påverka? Inte gällande attraktionen, utan hur vårdpersonalen känner?

Jaja, man kan nog kolla hela studien på bibblan eller på något universitet. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37095547/

Tack!

Jag ville se om dom hade dragit några intressanta slutsatser kring resultatet. Men under conclusion i abstract står det bara att dom identifierat detta fenomen och att det bör forskas vidare på.
Citera
2026-02-08, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är uppgiven smärta som är studerad. Patienten skattar sin smärta på en numerisk skala. Det finns inget tolkningsutrymme.
Förmodligen så finns det flera orsaker, men undrar om den uppgivna smärtan ha en effekt på den faktisk smärtan?

Jag jämför med experiment som finns på att hjärnan gör efterhandskonstruktioner kring händelser som redan händ och folk motiverar sitt tänkande trots att det är helt irrationellt

Finns jävligt intressanta och lite läskiga studier som gått att utföra när man kunnat studera våra hjärnhalvor var för sig

Jävligt häftigt: https://youtu.be/wfYbgdo8e-8
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-08 kl. 01:54.
Citera
2026-02-08, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Förmodligen så finns det flera orsaker, men undrar om den uppgivna smärtan ha en effekt på den faktisk smärtan?

Jag jämför med experiment som finns på att hjärnan gör efterhandskonstruktioner kring händelser som redan händ och folk motiverar sitt tänkande trots att det är helt irrationellt

Finns jävligt intressanta och lite läskiga studier som gått att utföra när man kunnat studera våra hjärnhalvor var för sig
Förstår du vad jag skriver?
Citera
2026-02-08, 01:56
Medlem
Intressant kanske ingen bra ide att gå till en kvinnlig läkare framöver
Citera
2026-02-08, 06:00
Avstängd
Om en vacker kvinna tar en på axeln, kontra en man. Vem av dessa får din puls att höjas?
Bögar exkluderande i just detta fall.

Alltså, att folk inte ens 2026 begriper sej på biologi är häpnadsväckande. Givetvis så har män mindre ont om frågan ställs.
Citera
2026-02-08, 06:42
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har kvinnor en smärtlindrande effekt?
Eller mörkar män sin smärta inför det motsatta könet?
Vad tror ni?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/studie-visar-man-har-mindre-ont-nar-kvinnliga-lakaren-fragar

40 pers testade och staten präntar ut det som fakta, klassiker.
Citera
2026-02-08, 07:16
Medlem
Vi män kanske blir mer oroliga för varandra vilket ökar smärta och spänningar.
Citera
2026-02-08, 07:52
Medlem
Jag tror även att kvinnliga läkare förväntar sig att män ska tåla lite mer smärta
Citera
2026-02-08, 08:00
Medlem
Tror det handlar mer om inlärda sociala mönster, man ska alltid skydda o prioritera kvinnor o barn vid dom flesta händelser, likande i krig, man skicka ut kvinnor ur Ukraina medans männen inte fick lämna landet, dvs en social inlärnings effekt som träder i kraft när en kvinnlig person frågar om smärta, spelar ingen roll om kvinnan är läkare eller inte.
Citera
2026-02-08, 08:06
Medlem
Männen vill väl visa sig starka och tåliga inför en kvinna.
Citera
2026-02-08, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Männen vill väl visa sig starka och tåliga inför en kvinna.

Tror jag med, även om det kanske sker omedvetet.

Hade varit intressant att se hur siffrorna hade sett ut om ett av experimenten hade utförts av ett barn också.
Kan tänka mig att både kvinnor och män "biter ihop" extra inför någon som man förväntas vara starkare/tuffare än.
Citera
2026-02-08, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
40 pers testade och staten präntar ut det som fakta, klassiker.
Det är en studie, och Svt har refererat till den. Det är sjukt sorgligt att man ser det som att "staten präntar ut det som som fakta".

Vet inte vad du vill att "staten" ska göra istället? Behandla alla som miffon som med nöd och näppe kan läsa eller förstå när något pratas?

Jag har inga som helst problem med att tolka en nyhet som denna.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-08 kl. 08:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in