2026-02-07, 21:21
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Smärtforskaren Anna Sellgren Engskov har upptäckt att män upplever mindre smärta när en kvinna frågar hur ont det gör.

– Smärta handlar om så mycket mer än fysiologi. Det är också psykologi, säger hon.

Studie 1: Med hjälp av laserpulsar mot fotsulan undersöktes hur smärta upplevs på ett 40-tal forskningspersoner. Då gjordes en överraskande upptäckt: manliga forskningspersoner behövde starkare laserpulsar för att uppnå samma smärtupplevelse när de undersöktes av en kvinna jämfört med en man.

Studie 2: 40 försökspersoner fick en elektrisk stöt mellan tummen och pekfingret vid två tillfällen – en gång med en kvinnlig undersökare och en gång med en manlig. Resultatet visade att både kvinnor och män behövde högre strömstyrka för att nå smärtgränsen när undersökaren var kvinna jämfört med en man.

Studie 3: I en klinisk studie på 245 nyopererade personer frågades patienterna om sin upplevda smärta av både en manlig undersökare och en kvinnlig. Även här noterades en tendens till lägre upplevd smärta när undersökaren var kvinna, men denna gång gällde det endast manliga testpersoner.

Har kvinnor en smärtlindrande effekt?
Eller mörkar män sin smärta inför det motsatta könet?
Vad tror ni?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/studie-visar-man-har-mindre-ont-nar-kvinnliga-lakaren-fragar
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-07 kl. 21:36.
Citera
2026-02-07, 21:30
Avstängd
Bidens avatar
Eftersom kvinnor biologiskt är hårdkodade till att imponeras av män som bl.a. tolererar hög smärta (inte är en liten kärring) så blir det lätt så att män, som i sin tur är biologiskt hårdkodade till att vilja imponera på kvinnor, att dom överdriver hur tåliga dom är. Det är därför som senaste forskningen kraftigt avråder kvinnor och män från att interagera för mycket med varandra särskilt inom vården.
Citera
2026-02-07, 21:33
Medlem
Jordgubbes avatar
"Skillnaderna är små men statistiskt säkerställda", enl Svd artikeln, och "... kanske hade de kvinnliga försöksledarna mer intensiv ögonkontakt och fler leenden". Verkar bara vara observationer, sen spekulationer om varför och knappt det. Har något nytt framkommit sedan avhandlingen för tre år sedan, varför annars artikel just nu?
Citera
2026-02-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vet att jag hört om liknande studier tidigare.

Klart vi män inte vill vara mjäkiga om en kvinna frågar. Men kanske beroende på vad det är för kvinna.
Citera
2026-02-07, 22:24
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Låter tramsigt, de fåtal gånger jag uppsökt läkare för smärta har jag struntat fullständigt i kön eller hur fuckable läkaren är, jag är där för att få hjälp med ett fysiskt problem jag redan uppgivit att jag har vid tidsbokning och annat, trams!
Citera
2026-02-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Låter tramsigt, de fåtal gånger jag uppsökt läkare för smärta har jag struntat fullständigt i kön eller hur fuckable läkaren är, jag är där för att få hjälp med ett fysiskt problem jag redan uppgivit att jag har vid tidsbokning och annat, trams!
Fast du vet ju inte om du omedvetet påverkats av läkaren.

Hur bedömde dom din smärta? Vilken skala användes?
Citera
2026-02-07, 22:38
Medlem
De kunde ju även testa med kvinnliga läkare som ser ut som fotomodeller, och kvinnliga läkare som ser ut som östtyska kulstöterskor.

Jag tror att vackra kvinnor påverkar män genom att männen blir attraherade. Mannens hjärna fungerar antagligen annorlunda när den är kåt, än när den inte är det.

Om mer blod pumpas till delar av hjärnan som handlar om sexualitet, så minskar kanske blod mängd i delar som signalerar ytlig smärta. Det verkar inte orimligt.

Hjärnan är ingen maskin som ständigt fungerar likadant, utan den är väldigt flexibel och dynamisk. När tillfälle att para sig ges, så prioriterar hjärnan antagligen sådant framför att signalera mild smärta.
Citera
2026-02-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
De kunde ju även testa med kvinnliga läkare som ser ut som fotomodeller, och kvinnliga läkare som ser ut som östtyska kulstöterskor.

Jag tror att vackra kvinnor påverkar män genom att männen blir attraherade. Mannens hjärna fungerar antagligen annorlunda när den är kåt, än när den inte är det.

Om mer blod pumpas till delar av hjärnan som handlar om sexualitet, så minskar kanske blod mängd i delar som signalerar ytlig smärta. Det verkar inte orimligt.

Hjärnan är ingen maskin som ständigt fungerar likadant, utan den är väldigt flexibel och dynamisk. När tillfälle att para sig ges, så prioriterar hjärnan antagligen sådant framför att signalera mild smärta.
Jag tänkte mer att man inte vill visa sig svag, men din hypotes låter inte heller fel.
Citera
2026-02-07, 23:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Eller mörkar män sin smärta inför det motsatta könet?
Vad tror ni?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/studie-visar-man-har-mindre-ont-nar-kvinnliga-lakaren-fragar
Tror det bara är ytterligare en "det är bara i ditt huvud" studie för att skita att gå till roten eller att ha ett jobbigt projekt.

Lättare att bara skriv ut SSRI eller annan psykofarmaka.
Citera
2026-02-07, 23:07
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fast du vet ju inte om du omedvetet påverkats av läkaren.

Hur bedömde dom din smärta? Vilken skala användes?

Vadå bedöma smärta med skala? vad svamlar du om?

Uppsöker du sjukvård för smärta, då är det för att du har så ont att smärtan förhindrar dina rörelser, påverkar din sömn och annat, det finns ingen skala eller gradering man ska sätta en nål på.

Jag är ingen sjuk jävel som uppsöker sjukvård för att det är kul eller hypkondriska skäl, de gånger jag gjort det för smärta har jag haft så ont att det påverkar rölighet och annat, jag skiter då fullständigt i att betygsätta smärtan, vad för kön läkaren har och någonting annat...
Citera
2026-02-07, 23:17
Medlem
Citat:
Vadå bedöma smärta med skala? vad svamlar du om?
Inom vården använder man sig ofta av skalor för att få ett så mätbart resultat som möjligt.

Citat:
Uppsöker du sjukvård för smärta, då är det för att du har så ont att smärtan förhindrar dina rörelser, påverkar din sömn och annat, det finns ingen skala eller gradering man ska sätta en nål på.
Det är inte lätt, men det finns vedertagna metoder.

Om du inte kan utföra vissa rörelser är det naturligtvis ett sätt att se på hur smärtan påverkar dig. Men inte riktigt hur ont det gör.

Nu har jag inte läst studien i fråga, men jag antar att man helt enkelt orsakar smärta hos testpersonen, och sedan får den på en skala (exempelvis VAS) bedöma sin egna smärta.

Citat:
Jag är ingen sjuk jävel som uppsöker sjukvård för att det är kul eller hypkondriska skäl, de gånger jag gjort det för smärta har jag haft så ont att det påverkar rölighet och annat, jag skiter då fullständigt i att betygsätta smärtan, vad för kön läkaren har och någonting annat...
Men läkaren eller annan personal försöker att bedöma hur ont du har.

Här kan du läsa om hur smärtskattning inom vård och omsorg fungerar,
I samband med akut och postoperativ smärta ska patienter erbjudas självskattning av smärtintensitet. Skattningsskalan ska vara validerad, enkel att förstå och lätt att använda för den enskilde patienten.

Valet av skala anpassas utifrån patientens specifika önskemål, situation, förmåga och behov. Det finns ingen enskild smärtskattningsskala som är standard.
https://www.vardhandboken.se/vard-och-behandling/akut-bedomning-och-skattning/smartskattning-av-akut-och-postoperativ-smarta/skalor-for-smartskattning/
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-07 kl. 23:27.
Citera
2026-02-07, 23:36
Medlem
Vi är väl alla ändå relativt kodade för att lita på och följa en mamma?

Någon kåtteori tror jag inte på då studien även gällde kvinna-kvinna.
Senast redigerad av pudrig 2026-02-07 kl. 23:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in