2026-02-07, 17:13
Medlem
Fick papper om informationsträff om en utbildning. Lokalen var hos AF men i annan stad några mil bort. De var ingen intressant utbildning från mitt perspektiv men är lydig och tänker åka på den. Obligatorisk närvaro för alla med akassa och aktivitetsstöd.

Vad skulle hända om den kallade personen inte närvarar? Jag litar inte på kollektivtrafiken den har varit inställd eller försenad förut. Vinter med snö och kyla ställer till de ibland.

En gång för X antal år sen missade jag ett sånt här möte som AF kallat till. Var så länge sen kommer inte ihåg om jag hade akassa eller aktivitetsstöd på den tiden. Den gången blev jag utskriven från AF.

Vad är de för regler som gäller nu? Är inskriven i Rusta och Matcha och vill helst inte riskera något.
Citera
2026-02-07, 17:27
Medlem
exoticspices avatar
När det gäller af så är det bästa att göra som de säger. Och är det obligatoriskt så är det. Blir det snöoväder och kollektivtrafiken inställd är det nog fler som drabbas och en rimlig förklaring till att utebli.

Alltid bäst att ha ryggen fri för sitt samvete.

Du är inte tvungen att gå utbildningen men att närvara vid informationsmötet som du är kallad till är alltid bra.
Citera
2026-02-07, 17:28
Medlem
Tidvinds avatar
De lär väl dra in a-kassan eller aktivitetsstödet?
Citera
2026-02-07, 17:30
Medlem
Vid första misskötsamhet - varning
Andra gången - 1 dags avdrag av ersättningen
Tredje gången - 5 dagars avdrag
Tredje gången - 10 dagars avdrag
Fjärde gången - 45 dagars karens och ett nytt arbetsvillkor krävs
Citera
2026-02-07, 17:44
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Fick papper om informationsträff om en utbildning. Lokalen var hos AF men i annan stad några mil bort. De var ingen intressant utbildning från mitt perspektiv men är lydig och tänker åka på den. Obligatorisk närvaro för alla med akassa och aktivitetsstöd.

Vad skulle hända om den kallade personen inte närvarar? Jag litar inte på kollektivtrafiken den har varit inställd eller försenad förut. Vinter med snö och kyla ställer till de ibland.

En gång för X antal år sen missade jag ett sånt här möte som AF kallat till. Var så länge sen kommer inte ihåg om jag hade akassa eller aktivitetsstöd på den tiden. Den gången blev jag utskriven från AF.

Vad är de för regler som gäller nu? Är inskriven i Rusta och Matcha och vill helst inte riskera något.
Du minns inte om du hade a-kassa eller sossestöd? Det låter märkligt man blandar väl inte och ger lite som man vill?
Du skyller på att bussen kan bli sen osv jag lovar dig skulle det hända så är det en rimlig förklaring….

Jag hoppas du blir utskriven och slutar leva på sossepengar ditt as
Citera
2026-02-07, 18:00
Medlem
killawifes avatar
Om du inte meddelar att du inte kan komma så får du en varning. Vad straffet blir beror på om du fått varningar innan eller inte, det har redan listats i tråden.

Men om du nu inte vill gå, bara meddela Af att du inte kan komma pga förhinder. Om de frågar vad det är, bara hitta på nåt. Giltig frånvaro är typ sjukdom, nära anhörigs sjukdom, dödsfall, begravning, div olika åtaganden man kan ha som de inte kan kontrollera typ rättegång eller möten med andra myndigheter, läkarbesök, tandläkarbesök etc. Mycket av myndigheters besök och kontakter är sekretessbelagt, så använd dig av det. Du behöver INTE visa något som bevisar att du haft dessa möten. De kommer säkert att säga det men de har faktiskt fel. Ett möte på af är typ lägsta prio. Tyvärr ser inte af det så.
Citera
2026-02-07, 20:17
Medlem
Citat:
Jag litar inte på kollektivtrafiken den har varit inställd eller försenad förut. Vinter med snö och kyla ställer till de ibland.
Då är det en toppenövning till att kunna passa tider för dig, något som är nödvändigt för de flesta arbeten.
Citera
2026-02-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då är det en toppenövning till att kunna passa tider för dig, något som är nödvändigt för de flesta arbeten.

Nödvändigt att passa tider är de inte för SJ o vissa bussbolag.
Citera
2026-02-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om du inte meddelar att du inte kan komma så får du en varning. Vad straffet blir beror på om du fått varningar innan eller inte, det har redan listats i tråden.

Men om du nu inte vill gå, bara meddela Af att du inte kan komma pga förhinder. Om de frågar vad det är, bara hitta på nåt. Giltig frånvaro är typ sjukdom, nära anhörigs sjukdom, dödsfall, begravning, div olika åtaganden man kan ha som de inte kan kontrollera typ rättegång eller möten med andra myndigheter, läkarbesök, tandläkarbesök etc. Mycket av myndigheters besök och kontakter är sekretessbelagt, så använd dig av det. Du behöver INTE visa något som bevisar att du haft dessa möten. De kommer säkert att säga det men de har faktiskt fel. Ett möte på af är typ lägsta prio. Tyvärr ser inte af det så.

I min kallelse fanns de två giltiga orsaker till frånvaro. Arbete eller arbetsintervju.
Citera
2026-02-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Du minns inte om du hade a-kassa eller sossestöd? Det låter märkligt man blandar väl inte och ger lite som man vill?
Du skyller på att bussen kan bli sen osv jag lovar dig skulle det hända så är det en rimlig förklaring….

Jag hoppas du blir utskriven och slutar leva på sossepengar ditt as

Oj du var en munter typ.

Minns inte för de var så väldigt många år sen. Minns du själv allt du var med om eller hade för dig för 17 år sen? Tror inte jag hade fixat akassa på den tiden och aktivitetsstöd vet jag inte heller för kan inte minnas om jag var i nått program.

Du jag litar inte på AF. En gång skulle jag få ett samtal för att göra planering men vad tror du hände? Ingen ringde. På AF jobbar inte dom vassaste knivarna i lådan.

Spelar de nån roll för dig om jag eller nån annan har akassa eller aktivitetsstöd? Har ingen betydelse för samhällsekonomin...
Citera
2026-02-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vid första misskötsamhet - varning
Andra gången - 1 dags avdrag av ersättningen
Tredje gången - 5 dagars avdrag
Tredje gången - 10 dagars avdrag
Fjärde gången - 45 dagars karens och ett nytt arbetsvillkor krävs

Hittade också de där eller liknande på AFs hemsida. Står att de gäller för misskötsamhet av arbetssökande

Det här händer om du missköter ditt arbetssökande
Första gången: du får en varning.
Andra gången: 1 dag utan ersättning.
Tredje gången: 5 dagar utan ersättning.
Fjärde gången: 10 dagar utan ersättning.
Femte gången: rätten till ersättning upphör tills du har uppfyllt ett nytt inkomstvillkor.
Citera
2026-02-08, 14:43
Medlem
Citat:

min erfarnehet är att jobbar man så är det inte så farligt om man missar något någon gång. Chef undrar vad som hände, kanske en sur kund. Sånt man får ta i bland.

Sen är det inget mer med det. Händer samma sak på AF då är man körd som regel... Därför att på AF och FK jobbar det ofta mindre intelligenta psykopatiska idioter som gillar när det finns någon dom kan "Vuxenmobba"/ sätta dit för att man kommer tre minuter försent.

Kanske en tredjedel av alla man träffat på är sådana. Dom älskar när dom får tag i någon som dom kan ställa till det för. Det är ju just grejen med AF att man kan ju faktiskt få svårt att få jobb och därför blir beroende av det lilla man får under lång tid och kan drabbats över något man råkat ut för för flera år sen. En anmärkning är för evigt.

Så mitt råd är att se till att komma i tid, åk tidigare hemifrån helt enkelt så att du kan komma i tid även om något strular. Har själv råkat sätta mig på nån buss där varannan svänger av åt ett helt annat håll och det var inte så tydligt utmärkt i en tabell. Det är skitsurt att komma i dit trotts att man åkt i god tid.

Har även vart med om att det tar väldigt lång tid att gå från hållplats till stället.

mitt bästa råd är att åka dit några dagar innan och kolla vart det är så man vet att man hittar rätt och får ett uppfattning om hur man tar sig dit med byten och allt. Vart med om att vissa sträckor har alltid strul med buss som aldrig någonsin vart i tid.

Gör samma när jag söker jobb i bland. En karta kan ljuga om hur lång tid det tar att gå en sträcka och hur buss verkligen går stämmer inte alla gånger med det som står på en hemsida.

Ett sista tips, ring alltid om du vet att du kommer bli sen eller skicka ett SMS är det en buss som strular säg som det är, att du inte vet när nästa kommer.

jag var med om över en timme en gång och den jävla bussen får för sig att inte ens åka ända fram utan skulle göra en usväng för att komma i kapp så den gången var jag över två timmar för sen. Jag tycker att du ska åka minst en timme tidigare, så jobbigt är ju inte den lilla insatsen.

AF är ju ingen lek, inget system man ska fucka med så ge dom inte en anledning. För mycket strul kan göra att dom inte vill satsa på dig om du kommer på att du vill gå nån arbetsmarknadsutbildning.
Senast redigerad av Brodrude 2026-02-08 kl. 14:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in