2026-02-07, 14:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Att kallså är en metod som odlingsinspiratören Farbror Grön, som egentligen heter Johannes Wätterbäck, rekommenderar. Man kan börja redan i januari eller februari.

Han sprider fröna på den tjälade jorden i pallkragen och toppar sedan med lite tinad jord. Spenat är till exempel en gröda som lämpar sig väl bra för kallsådd, menar Johannes Wätterbäck .

Kylan gör att växten inte blommar och istället får fler blad.

Jag älskar spenat.

Odlar ni spenat?

https://www.sverigesradio.se/artikel/experten-tipsar-sa-odlar-du-spenat-mitt-i-vintern
Citera
2026-02-07, 14:11
Avstängd
Det kan man kanske göra, men vad är vitsen? Spenat är snabbväxande, och lär väl ändå inte komma igång förrän i maj/juni.
Citera
2026-02-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag älskar spenat.

Odlar ni spenat?

https://www.sverigesradio.se/artikel/experten-tipsar-sa-odlar-du-spenat-mitt-i-vintern

Har odlat en del på balkongen. Är ingen lätt process.
Citera
2026-02-07, 17:31
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det kan man kanske göra, men vad är vitsen? Spenat är snabbväxande, och lär väl ändå inte komma igång förrän i maj/juni.

vitsen med allt är väl att testa, jag odlar tomater och kryddor inne lite för skojs skull
Citera
2026-02-07, 19:27
Medlem
sommarlovs avatar
Men varför undrade jag, hittade detta -> Kylan gör att växten inte blommar och istället får fler blad.
Citera
2026-02-07, 19:36
Medlem
Knotknets avatar
Det finns många grönsaker som lämpar sig för kallsådd. En bra odlingsmetod som följer naturens gång. Rekommenderas för de som har möjlighet att odla.
Citera
2026-02-08, 12:56
Medlem
SageNButters avatar
Jag kallsådde i julas, precis innan tjälen satte in. Om det mot all förmodan inte skulle bli en tidigare skörd så har jag i alla fall fått en bättre spridning på uppgifterna. Våren är en intensiv period med allt som ska försås och avhärdas och grävas, gödslas och vändas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in