2026-02-07, 18:25
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Det är förbehållet svagbegåvade att vara lycklig hela tiden.

Ibland känns det verkligen så! Att inte ha den kognitiva förmågan att binda ris på sin egen rygg. Tror nyckeln är att vara tacksam och inte ha så höga krav och förväntningar. Lättare sagt än gjort, jag vet.

Minns nån intervju med KAJ som tyckte svenska reportrar var konstiga eftersom de frågade hur saker känns hela tiden, "vaddå känns, jag känner inte efter hur saker känns stup i kvarten" typ. Tror den inställningen är en del av svaret på varför finland är så lyckliga. + rimligare förväntningar på att livet inte är nån räkmacka.

Försöker öva på att vara tacksam, har många basic saker som halva jordklotet bara kan drömma om. Efter att ha stått vid avgrundens rand i ca 2år känner jag att livsglädjen smått börjar komma åter. Personligen känner jag mig mindre olycklig sen jag relativt nyligen lade om kosten och vissa kosttillskott. Mer fibrer och protein, bort med spannmål och mejeri som standard (käkar det med måtta som lyx på helgen). Bort med allt halvfabrikat, bara rena råvaror. Så mycket skit i allt, även om tillsatserna inte är direkt farliga så är det knappast gynnsamt för hälsan, särskilt i längden.

Också kastat ut halva badrumsskåpet med dusch/krämartiklar som innehåller mikroplaster som godkända konsistensgivare, helt sinnessjukt att det ens är lagligt. Fina namn har de också för att man inte ska reagera på innehållsförteckningen. Varför smörja in sig med plast mer än man behöver?
Citera
2026-02-07, 19:21
Medlem
526s avatar
Det är som ett normalt liv med skillnaden att jag slutade vara vara olycklig. Tyckte det blev tjatigt så jag valde att vara lycklig. Gick enklare än jag trodde.
Citera
2026-02-07, 19:23
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är som ett normalt liv med skillnaden att jag slutade vara vara olycklig. Tyckte det blev tjatigt så jag valde att vara lycklig. Gick enklare än jag trodde.

Haha fan va soft. Ska testa
Citera
2026-02-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det var banne mig det finaste jag hört sedan Sundsvall brann!!

Jagar man "meningen med livet" så får man nog stora problem.
jävla tur att de inte finns någon menning för tänk då hur många som skulle misslyckas med sitt liv dvs inte uppnåt målet eller meningen som då om den fanns skulle varit densamma för varje människa. Sätt upp egna mål ... lyckas du inte sätt upp ett annat
Citera
2026-02-07, 19:43
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Finns inte mycket som slår pannan mot marken och prisa Herren.

Lyssna på Koranen är också ren eufori.
Citera
2026-02-07, 19:57
Medlem
rrpipers avatar
Familj och tid till mer än jobb. Men även att jobba för familjen ger mig lycka och mening. Disciplin att inte stoppa i sig skit och inte bära extra fläsk gör mig också glad.
Citera
2026-02-07, 20:23
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Varje gång jag tar ett bloss så tänker jag ”Jag är så otroligt lyckligt lottad som får uppleva det här” och så tackar jag mig själv ”Tack gumman. Du vet alltid precis vad vi behöver” 😂

Ja. Det får väl vara olagligt då. Det kommer inte stoppa någon av oss från att leva
Jag är mest grinig på att folk är så jävla korkade. Men som sagt; han som aldrig testat vet givetvis mest och bäst.

Kan idioterna ligga med sin baksmälla och trasiga lever medans vi sitter och skiner starkare än solen.
Håller med dig!
Citera
2026-02-07, 20:37
Moderator
T-80Us avatar
Jag upplever att det är svårt att vara lycklig om man är bildad och något sånär intelligent. Vi översköljs av så mycket negativt och destruktivt genom media och sociala samspel att det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att undvika att drabbas av det. All världens olycka sköljer över den västerländska medievana personen i en aldrig sinande ström 24/7-365. Detta leder också till sådant som depression och ångest hos barn och unga.

Min upplevelse av världen är att de som generellt sett är genuint lyckliga är de som genom låg IQ inte förmår ta till sig detta och ignorerar samhällsutveckling och media, för att bara pyssla med sina traktorer, katter, fingerfärger eller vad det nu är de sitter och knåpar med dagarna i ända. Det finns förstås undantag, men då måste man nog vara en tämligen speciell människa, med förmågor ekonomiskt och socialt som den absoluta majoriteten inte har och aldrig kommer att få.

De flesta döljer dock sin tomhet och sin ångest genom ytlighet. Smink, kläder, nya bilar man inte har råd med, semesterresor till meningslösa turistmagneter, o.s.v. o.s.v.
Citera
2026-02-07, 20:51
Medlem
Jag känner två personer som är sådär lyckliga och livsglada och har varit det hela livet (båda är lite äldre). Jag är helt säker på att de föddes med det. Jag avundas deras livsglädje, det är kul att umgås med dem! Jag kan inte påstå att jag träffat på någon liknande i min egen ålder, men de måste ju finnas tänker jag.

Själv är jag en ganska sorgsen själ. Osäker på om det är medfött eller uppväxtförhållanden. Jag tror, men det vet jag ju inte om det faktiskt skulle bli så, att om jag var "fri" så skulle jag vara lycklig. Alltså ekonomiskt fri, inte behöva jobba, osv. Det skaver otroligt i mig.
Citera
2026-02-07, 20:55
Medlem
Servettfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jag är lyckligt och jag är glad att jag tog hand om min kropp så tidigt som ung och såg till att jag blev självisk och kan undvika hur som helst för att jag slipper bli skadas och hjärntvätt...

Inte religion
Inte barn
Inte alkohol rökning snusa socker
Inte mat från fabrikat
Inte deprimerad
Inte banklån
Inte flickvän lr fru
Inte nån fiende
Inte bil
Inte ja till alla!

Stolt och belåten !

Glädjande att du känner dig till freds, men skulle du rekommendera denna inställning till andra?
Jag uppfattar det lite som att det du beskriver som fungerar för dig är att ta hand om din fysik men utöver det händer inte mycket annat, nästan som att du tränar och övrig tid sitter och tittar in i väggen.

Vad fyller du din tid med?
Citera
2026-02-07, 21:44
Medlem
Humeruss avatar
Säkert olika för de flesta. Men om jag pratar utifrån mig själv så är det tacksamhet mot det man har oavsett vad det är.

Familj, vänner och framförallt barn skapar mest lycka på en daglig basis.

Tro om att morgondagen kommer fortsätta vara intressant och bättre än gårdagen.

En stor del är nog genetisk.

T.ex att man är tacksam för att man har god ekonomi men samtidigt kände sig rik även när man var fattig.

Sen är ingen lycklig jämt, tror till och med man blir olycklig av att vara konstant lycklig 😅
Citera
2026-02-07, 21:56
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Ni som är genuint lyckliga - hur ser ert liv ut? Vad är det som gör att ni känner er lyckliga? Har ni alltid känt er så? Om inte, vad fick er att känna det tillslut?

Tror mer det är en talang att föddas med.

Det flesta liv ser på ett plan mer eller mindre likadana ut.

Sen krävs det mer eller mindre mentala övningar för att skatta sig lycklig.

Rika människor kan vara olyckliga och fattiga människor kan vara lyckliga.

För att ge ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in