2026-02-06, 18:42
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Försökte boka sittplats för att se "Iron Lung" idag.
Men min närmaste biograf har sålt ut alla biljetter, lika så min näst närmaste biograf. WTF???

Jag har hört att den är för lång... 30min hade räckt.
Har denna högst otippat slutsålda indie-skräckis Sverige-premiär idag?

Hur som helst!
Har vi någon här som har sett den?
Gjorde Mark "Markiplier" Fischbach ett bra jobb med sin första film och med sin första roll?
Stämmer det att han behöver jobba lite på att fila ned sitt material lite(eller väldigt mycket)?

Mvh / Eder Tangent
Citera
2026-02-06, 19:06
Medlem
XtraXs avatar
Såg trailern fattade ingenting, ej spelat spelat eller sett Mark Plier spela spelet. Har sett en del annat av hans uppladdningar och de är oftast kul.
Citera
2026-02-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Såg trailern fattade ingenting, ej spelat spelat eller sett Mark Plier spela spelet. Har sett en del annat av hans uppladdningar och de är oftast kul.

Jag har aldrig hört talas om honom tidigare.
Han verkar stor på YT.

Tydligen har han redan tjänat in sin investering med råge.
$4.000.000 kostade kalaset honom... och biograferna tar ca 50%, tydligen måste de också äta.
Jag kollade runt på filmstadens sida. Biljetterna säljer bra, väldigt bra och jag tror att han redan för några dagar spelat in 4 ggr. vad produktionen kostat honom...och nu kommer de internationella intäkterna.
Det är verkligen inte illa.
Citera
2026-02-06, 19:22
Medlem
JymdKjams avatar
Filmer gjorda med videospel som förlaga bli ofta inte så lyckade. Undantag finns som ”Silent Hill”.

”Iron lung” har i fall fått överraskande bra kritik!

Handling:

Citera
2026-02-06, 21:13
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Jag har aldrig hört talas om honom tidigare.
Han verkar stor på YT.

Tydligen har han redan tjänat in sin investering med råge.
$4.000.000 kostade kalaset honom... och biograferna tar ca 50%, tydligen måste de också äta.
Jag kollade runt på filmstadens sida. Biljetterna säljer bra, väldigt bra och jag tror att han redan för några dagar spelat in 4 ggr. vad produktionen kostat honom...och nu kommer de internationella intäkterna.
Det är verkligen inte illa.

Otroligt hur man kan kan bli så stor genom att spela in videor där man reagerar på spel. Om man ska lita på Celebrity net worth så är han god för 75 miljoner dollar, blir garanterat mer nu när filmen verkar bli en succe.
Citera
2026-02-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Otroligt hur man kan kan bli så stor genom att spela in videor där man reagerar på spel. Om man ska lita på Celebrity net worth så är han god för 75 miljoner dollar, blir garanterat mer nu när filmen verkar bli en succe.

Ja, vad heter han vår svensk... Pewdipie. Enorm, inte min typ men verkar inte osund.
Gör de ett bra jobb, så är de bättre än t.ex. SVT.
Jag tror de där rikedomsmätarna kraftigt överskattar kändisarnas värdering.

Men spelmarknaden är mycket större än Hollywood, värdemässigt. Likaså sportevenemang omsätter väldigt mycket mer än storfilm.

Blir kul att se vart "Iron Lung" landar. Fischbach är ju inte ens en etablerad indie-filmskapare, utan "bara" en entusiast som verkligen kommer från ingenstans.
Citera
2026-02-07, 21:26
Medlem
carminaburanas avatar
Den verkar ha fått bra kritik så
Citera
2026-02-07, 21:49
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Ja, vad heter han vår svensk... Pewdipie. Enorm, inte min typ men verkar inte osund.
Gör de ett bra jobb, så är de bättre än t.ex. SVT.
Jag tror de där rikedomsmätarna kraftigt överskattar kändisarnas värdering.

Men spelmarknaden är mycket större än Hollywood, värdemässigt. Likaså sportevenemang omsätter väldigt mycket mer än storfilm.

Blir kul att se vart "Iron Lung" landar. Fischbach är ju inte ens en etablerad indie-filmskapare, utan "bara" en entusiast som verkligen kommer från ingenstans.

Tycker filmens synopsis låter jäkligt skum. En snubbe åker runt i en ubåt i ett hav av blod för att hitta en försvunnen stjärna.

Hoppas nån kan se filmen och berätta om den här.

Edit: Kollade lite när han spelar spelet och det verkar ju helskumt.

https://www.youtube.com/watch?v=WPiCSsW-2as&list=PL6LijAN-HqJOTf_hApcpK2njWOi4AgQga
Senast redigerad av XtraX 2026-02-07 kl. 21:52.
Citera
2026-02-17, 11:12
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Jag och sonen gick och såg den i torsdags.

Jag hade inga höga förväntningar men blev mycket positivt överraskad!

Mark's skådespelarinsats var betydligt bättre än jag hade räknat med. Han kändes bekväm i rollen. Filmen är blodig och lite kuslig men det är inga direkta jump-scares i den som jag trodde det skulle vara. Jag gillade storyn även om den har några logiska luckor (men det har ju i princip all scifi). Om jag ska vara kritisk så kanske den var en smula lång för sitt format.

Jag ger den 4/5 eftersom att det är hans första film samt att den är gjord med en mycket begränsad budget. Det är lätt den bästa indie-film som jag sett på länge.
Citera
2026-02-18, 21:11
Medlem
carminaburanas avatar
grymmaste är ju också att han helt förbigått studiosystemet, en stort finger åt dem, och visar att de inte behövs så länge man har en publik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in