2026-02-06, 15:43
Medlem
Var i tropikerna hela förra vintern och hade fullt med utslag på kroppen av fukten, svetten och värmen. I år håller jag på att spricka sönder av torrhet.

Nu undrar jag om vi gått in i en evig vinter, en ny istid eller kanske en GoT sjuårig Winterfell variant. Kollar på smhi och har förlorat förtroendet för att de någonsin skall komma med något hoppfullt längre.

Så vad säger ni som kan bondepraktikan, spå i kaffesump, eller andra mer traditionella metoder? Här diskuterar vi som helt tappat tron på de så kallat vetenskapliga metoderna kring vad som egentligen ligger framför oss. Kan det till och med vara ännu kallare, torrare och metervis med snö i landets södra halva även kring midsommar och industrisemestern?
Citera
2026-02-06, 15:50
Medlem
kalkryggars avatar
Det här är ju fortfarande inte i närheten av hur vintrarna såg ut för bara 25-30 år sen. Då var det kallare längre tid och framförallt massvis med mer snö. Snö som också låg från november till februari.

Köp ordentliga kläder så är det trivsamt ute.
Citera
2026-02-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Var i tropikerna hela förra vintern och hade fullt med utslag på kroppen av fukten, svetten och värmen. I år håller jag på att spricka sönder av torrhet.

Nu undrar jag om vi gått in i en evig vinter, en ny istid eller kanske en GoT sjuårig Winterfell variant. Kollar på smhi och har förlorat förtroendet för att de någonsin skall komma med något hoppfullt längre.

Så vad säger ni som kan bondepraktikan, spå i kaffesump, eller andra mer traditionella metoder? Här diskuterar vi som helt tappat tron på de så kallat vetenskapliga metoderna kring vad som egentligen ligger framför oss. Kan det till och med vara ännu kallare, torrare och metervis med snö i landets södra halva även kring midsommar och industrisemestern?

februari brukar va som januari, fast mer sol.
I mars kan det komma lite smältrusher men om det varit riktig vinter, räkna med att snö ligger kvar mars ut. Minusgrader eller runt nollan.
Aprilvädret. Nu är våren här! Fan snö och minus igen. Grrr
maj. Nu är våren här. 2018 kom sommaren första veckan i maj. Nåt år senare va det minus och runt nollan halvvägs in.

Välkommen till sverige
Senast redigerad av Robokopf 2026-02-06 kl. 15:55.
Citera
2026-02-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det här är ju fortfarande inte i närheten av hur vintrarna såg ut för bara 25-30 år sen. Då var det kallare längre tid och framförallt massvis med mer snö. Snö som också låg från november till februari.

tror det är första gången jag håller med dig
tyckte detta va första vintern som påminner om hur det va när jag va barn. Även om snön kom först i mellandagarna där jag bor och det var aldrig i närheten av knädjupt, men helt klart rejält med snö som legat kvar.

Sån jävla skillnad i humör när det faktiskt finns nåt ute som lyser upp, och det inte bara är svartbrun lera och asfalt överallt
Citera
2026-02-06, 15:56
Medlem
Citat:

Jag har som sagt sett på TV att det kan hända att vi gått in i evig vinter. Tror inte på några prognoser av SMHI eller liknande.

Känner du verkligen ingen som kan spå i kaffesump eller liknande?
Citera
2026-02-06, 15:59
Medlem
Citat:

Var då? 80-talet var kallt och åren runt 2010.
Citera
2026-02-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
tror det är första gången jag håller med dig
tyckte detta va första vintern som påminner om hur det va när jag va barn. Även om snön kom först i mellandagarna där jag bor och det var aldrig i närheten av knädjupt, men helt klart rejält med snö som legat kvar.

Sån jävla skillnad i humör när det faktiskt finns nåt ute som lyser upp, och det inte bara är svartbrun lera och asfalt överallt
Asså jag vet att många sätter sitt hopp till att ljuset och solhöjden brukar öka. Vi är dock i paranormala forumet och kan inte utgå från något vedertaget egentligen. Det kanske blir midvintermörker hela året?

Endast vad gamla goda spåkärringar och trollkarlar har att komma med är inom TS.
Citera
2026-02-06, 16:02
Medlem
Citat:
Asså jag vet att många sätter sitt hopp till att ljuset och solhöjden brukar öka. Vi är dock i paranormala forumet och kan inte utgå från något vedertaget egentligen. Det kanske blir midvintermörker hela året?

Endast vad gamla goda spåkärringar och trollkarlar har att komma med är inom TS.
Brukar sägas typ, riktig vinter så blir det bra sommar, så bara att stå ut.
Citera
2026-02-06, 16:03
Medlem
Citat:

då får du kanske prestera något mer konkret diskussionsunderlag för att inte tråden ska hamna i papperskorgen
Citera
2026-02-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Brukar sägas typ, riktig vinter så blir det bra sommar, så bara att stå ut.
Av vem? Har de krokiga stora näsor, käpp och långa, böjda och svarta hattar? Annars lägger vi det i samma hög som där katten... du vet. I detta forum.

Dags att bli lite seriösa, tack!
Citera
2026-02-06, 16:06
Medlem
Tycker det är bara kallt och ingen snö, det låter ovanligt. Iaf i en global uppvärmning!
Citera
2026-02-06, 16:07
Medlem
pickalulus avatar
Ungefär en månad till får du stå ut. 8 mars är det helt snöfritt och en och annan solig dag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in