2026-02-06, 14:09
Medlem
Har kollat en hel del på Youtube och läst på nätet vad främst amerikaner tycker om CVT.
Enligt många är det en tickande bomb, enligt andra så är det en mycket driftsäker och bra lösning och att de problem som uppstått är orsakade av ägaren.

Ett avgörande problem i USA beror uppenbarligen på att generalagenten där hävdat att oljebyte i växellådan inte behövs!
I Japan och Europa finns däremot detta byte som en servicepunkt och att de som trots Subaru USAs råd ändå bytt olja inte haft haverier i samma utsträckning.

Hur är det här hemma då? Ni som har erfarenhet av dessa "variatorer" i Subaru kan gärna komma med ris eller ros.
Citera
2026-02-06, 14:25
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Har inte kört en subaru med CVT men har kört Toyota.

Det är minst sagt en skum känsla när man pressar plattan i mattan och motorn varvar konstant 6000 varv medans farten ökar. Många nyare har ju fejk-växlingar för att folk inte ska tycka att det är olustigt, för mig går det lite emot hela poängen med CVT...

Finns det inget forum för subaruägare i europa? Kanske bättre att fråga där
Citera
2026-02-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Har inte kört en subaru med CVT men har kört Toyota.

Det är minst sagt en skum känsla när man pressar plattan i mattan och motorn varvar konstant 6000 varv medans farten ökar. Många nyare har ju fejk-växlingar för att folk inte ska tycka att det är olustigt, för mig går det lite emot hela poängen med CVT...

Finns det inget forum för subaruägare i europa? Kanske bättre att fråga där
Har haft lite svårt att hitta europeiska och svenska synpunkter trots att det finns ett forum på svenska.

Som gammal snöskoterägare så ser jag känslan av en sån låda inte som något problem, tvärtom. Då stör jag mig mer på att Subarus version tydligen har fejkade växellägen vilket ju som du säger blir bakvänt.
Citera
2026-02-06, 15:14
Medlem
NyaHenriksss avatar
I Sverige är Subarus ctv programmerade att bete sig som en automatlåda. Inte som en vanlig cvt som ligger på samma varvtal alltså.
Om lådorna kommer hålla över tid vet jag dock inte.
Citera
2026-02-06, 20:27
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardyHonkala
Har kollat en hel del på Youtube och läst på nätet vad främst amerikaner tycker om CVT.
Enligt många är det en tickande bomb, enligt andra så är det en mycket driftsäker och bra lösning och att de problem som uppstått är orsakade av ägaren.

Ett avgörande problem i USA beror uppenbarligen på att generalagenten där hävdat att oljebyte i växellådan inte behövs!
I Japan och Europa finns däremot detta byte som en servicepunkt och att de som trots Subaru USAs råd ändå bytt olja inte haft haverier i samma utsträckning.

Hur är det här hemma då? Ni som har erfarenhet av dessa "variatorer" i Subaru kan gärna komma med ris eller ros.
Tur och otur tror jag, min farsas Outback med CVT har gått 30k mil utan problem och utan oljebyte, men ser en del annonserade bilar som har fått havari eller har bytt låda. Jag tycker den funkar bra iallafall, bekväm.
Troligen inte värre än andra bilar, att lådan havarerar kan ske med alla bilar.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-02-06 kl. 20:42.
Citera
2026-02-21, 19:12
Medlem
barkeepers avatar
Har ägt 8 Subaru, sex av dom med CVT. Kanongott att åka, och noll problem. Man vänjer sig. Klart bättre än Volvo 343….
Citera
2026-02-22, 11:46
Medlem
Har aldrig kört en Subaru med CVT - men väl DKW Hobbyroller, DAF och Tjorven.
Ingen trodde väl att Hobbyrollerns transmission skulle slå igenom även på "fyrhjulingar".
Att systemet lär vara dominerande på snöskotrar är inte förvånande.
Minns jag rätt så gjordes avancerade försök med CVT även på svenska miltär-MC.
Hur det fallit med dessa försök vet jag inte.
Som gammal MC-ordonans har jag svårt att tänka mig att köra med CVT i terrängen - men jag har inte provat.

Principen för den ursprungliga Hobbyrollern var väl "forntida" verkstadsmaskiner som drevs vattenkraft - senare ångmaskiner och elmotorer - medelst en centralt i taket monterad lång axel med ett flertal remhjul på axeln som drev olika svarvar m m.
I vissa fall var remhjulen på axeln resp maskinen som drevs koniska - mot varandra.
Härigenom kunde man få en "sömlös" vartalsvariation - för t ex svarvning, borrning och gängning.

Intressant teknikutveckling via Hobbyrollern - som i dag av de flesta är helt bortglömd.

Hobbyrollern importerades även av Nymans verkstäder och kallades NV Hobbyroller.

Så inget nytt under solen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in