Ja, hur är det olika? Djur går ju ofta efter inlärt beteende. Typ en hund som kan öppna en grind, har troligen en gång hoppat upp och råkat trycka ner handtaget. Sen kommer den ihåg detta...
Människor kan också använda detta typ något händer och man kommer ihåg det eller råkar göra något som funkar. Men människor kan också resonera kring det, tänka sig och visualisera en lösning. Så människor har två sätt att lösa problem...
Fast man kan undra om djur också resonerar kring lösningar? Har läst att vissa experiment tyder på detta... Å andra sidan är det kanske mest att djuret (t.ex. en hund) testar olika sätt tills något funkar. Så gör människor också ibland. Fast människor kan mentalt testa en möjlig lösning, och den fallerar kanske redan på det stadiet varvid personen inte försöker använda den.
Och det är enligt devisen att något som är teoretiskt möjligt kan vara praktiskt möjligt, men något som är teoretiskt omöjligt är inte praktiskt möjligt.
Så vad tror ni om detta? Stämmer det jag skriver om hur människor och djur oftast löser problem eller är djur mer avancerade än så? Även hur människos och djurs lösning av problem skiljer sig... Människor är ju uppenbarligen mer intelligenta men är det mer än så?
Hör detta bättre hemma i annat forum så flytta men det handlar om psykologi gällande både människor och djur så jag provar här.
Jag skulle gissa på att anledningen till att en hund eller katt kan öppna en dörr med handtaget är för att dom innan har sett hur det ser ut när dörren öppnas, dvs att handtaget går ned först innan dörren öppnas upp. Jag tror inte att dom provar massa saker utan grund och råkar prova just det och det funkar. Men jag kan ha fel.
Men det är väldigt intressanta frågor du ställer. Kan djur egentligen tänka abstrakt och visualisera sig saker? Det kan ju uppfattas som att dom kan det, i alla fall i ett första led, alltså på en första nivå av abstraktion men inte flera nivåer. Om en hund eller katt exempelvis ligger i vardagsrummet och blir hungrig, då borde det väl gå till som så att den visualiserar sig hur den ska gå från vardagsrummet in till köket och äta ur sin matskål. Eller så kan det vara så att den inte kan föreställa sig saker och tänka abstrakt överhuvudtaget, utan gör allt på impuls/instinkt på något sätt.
Senast redigerad av SoulOfSophia Idag kl. 00:56.
Vissa djur är intelligentare än andra. I norden har vi korpar som jag säger är det näst mest intelligenta djuret. Bläckfiskar, delfiner är också intelligenta djur. Sök på bläckfiskar och problemlösning så får ni se på något kul.
Kom igen.. råttor kan köra bil, kråkor kan lösa komplicerade utmaningar, delfiner skyddar apmänniskan från hajar och hundar et hur man gör människor glada. Alla djur är medvetna óch smarta som både tänker och drömmer. Men en grej däggdjurs homosapien har fått om bakfoten är om vilka djur som är "smarta." Sanningen är att de smartaste djuren gör sig inte oberoende. Menar.. "du" säger att kråkan är smart? Men hur smart är det att visa det då människan inte gör annat än att komplicerar till det för de istället? Bättre vara hund och titta med stora ögon och dregla så får de smaskig mat eller smakprov utan att lyfta en klo, utan bara blicken och huvudet ^^.
Man har trott att djur bara går på trial and error men finns forskning på att hundar har theory of mind. Kan även lära sig via imitation vilket man sagt är omöjligt.
Vad som framför allt utmärker mänskligt lärande är inte att vi är speciellt bra på att tänka ut lösningar. Vi är däremot oerhört duktiga på att imitera.
Kom igen.. råttor kan köra bil, kråkor kan lösa komplicerade utmaningar, delfiner skyddar apmänniskan från hajar och hundar et hur man gör människor glada. Alla djur är medvetna óch smarta som både tänker och drömmer. Men en grej däggdjurs homosapien har fått om bakfoten är om vilka djur som är "smarta." Sanningen är att de smartaste djuren gör sig inte oberoende. Menar.. "du" säger att kråkan är smart? Men hur smart är det att visa det då människan inte gör annat än att komplicerar till det för de istället? Bättre vara hund och titta med stora ögon och dregla så får de smaskig mat eller smakprov utan att lyfta en klo, utan bara blicken och huvudet ^^.
Kråkor och ännu mera korpar är väldigt intelligenta, Är jägare och har hänt i yngre dagar jag skjutit kråkor (slutat med det) De är fantastiska på att känna igen, bara de ser ett gevär drar de direkt. Gick man ut utan gevär kunde man nästan gå fram till dem.
Haft handtama korpar här, det är en väldigt vaksam relativt skygg rovfågel som kan bli relativt gammal. Har tyvärr inga korpar här längre, inte på gården men de finns fortfarande i skogen runt om.
Kråkor och korp är nära besläktade men korp är skyggare och mycket smartare.
Bara för att förtydliga så hoppas jag att du är fullt införstådd med att vi människor är djur, eller?
Människor vs andra djur borde vara rubriken...
Det hävdas så av stora delar av vetenskapen ja. Jag har dock tidigare argumenterat för att om människan är nog olik (typ på väsentliga sätt skiljer sig från alla "andra" djur) kanske människan kan anses tillhöra en egen kategori. Det är ju svårt att hävda det finns något annat "djur" som beter sig som människan och gör samma saker vi gör...
Jag skulle gissa på att anledningen till att en hund eller katt kan öppna en dörr med handtaget är för att dom innan har sett hur det ser ut när dörren öppnas, dvs att handtaget går ned först innan dörren öppnas upp. Jag tror inte att dom provar massa saker utan grund och råkar prova just det och det funkar. Men jag kan ha fel.
Men det är väldigt intressanta frågor du ställer. Kan djur egentligen tänka abstrakt och visualisera sig saker? Det kan ju uppfattas som att dom kan det, i alla fall i ett första led, alltså på en första nivå av abstraktion men inte flera nivåer. Om en hund eller katt exempelvis ligger i vardagsrummet och blir hungrig, då borde det väl gå till som så att den visualiserar sig hur den ska gå från vardagsrummet in till köket och äta ur sin matskål. Eller så kan det vara så att den inte kan föreställa sig saker och tänka abstrakt överhuvudtaget, utan gör allt på impuls/instinkt på något sätt.
Det du skriver är intressant... Kan vara så att djur ibland ser vad människor gör och lär sig genom detta. Och troligen inte att de provar så mycket utan som du skriver råkar göra det och kommer ihåg. Men om en hund verkligen vill ut kanske den hoppar upp och ner vid dörren tills den råkar trycka ner handtaget. Sen minns den detta...
Men jag tror inte en katt visualiserar något innan den går till köket för att äta. Den går väl typ bara igenom rutinen. Inte ens människor funderar alltid på vad de gör, och alla har väl upptäckt att de kanske varit i köket och kokt kaffe utan att alls tänka på vad de gjort? Typ de upptäcker efteråt de kokt kaffe och funderas över att de gjorde det nästan per automatik.
Vissa djur är intelligentare än andra. I norden har vi korpar som jag säger är det näst mest intelligenta djuret. Bläckfiskar, delfiner är också intelligenta djur. Sök på bläckfiskar och problemlösning så får ni se på något kul.
Ja, jag vet att de för djur är väldigt intelligenta. Kråkfåglar har också visat extrema exempel på saker som den fågel som gjorde ett verktyg genom att böja en stål-pinne till en krok för att ta mat ur en flaska. Den hade dock tidigare fått en sådan krok som redan var böjd...
En hund får allt serverat men den här inte mycket frihet. Hundar är dock flockdjur som är helt nöjda med att följa en ledare (ägaren).
Men såklart att djur är smarta och intelligenta och jag tror de flesta någon gång förvånats av att deras husdjur gjort något ovanligt intelligent...