2026-02-05, 22:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Varför skulle ingen hänsyn visas? Folk vill visa hänsyn till andra, folk mår bra av den gemenskapen. Och varför skulle man inte kunna lita på någon? Folk vill ha ärliga djupa relationer.

Du är naiv.
Citera
2026-02-05, 22:56
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
För det andra så har du fel angående djurriket.
Ta en vargflock som ett exempel.
Jag tror säkert att den unga vargen skulle vilja sätta på alla varghonorna, men det kan han inte, för den starkare vargen och hierarkier förhindrar det.
Citat:
Ja, katter gör i högre utsträckning som de själva vill, men i trådstarten hävdas det att det bara är vi människor som inte alltid kan göra vad vi själva vill, och det stämmer inte.

Men det är väl skillnad på naturliga instinkter (som vargen som inte kan sätta på honorna utan att få spö av andra hanar) och att ha ett samhälle som är uppbyggt på att människor ska göra saker dom inte vill?
Citera
2026-02-05, 22:57
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Varför skulle ingen hänsyn visas? Folk vill visa hänsyn till andra, folk mår bra av den gemenskapen. Och varför skulle man inte kunna lita på någon? Folk vill ha ärliga djupa relationer.
Någon dag vaknar mamman upp och har inte lust med att mata sina barn, hon gör det hon vill och sedan är barnen döda.
Det finns exempel från verkligheten, där barn dött för mamman och pappan spelat för mycket datorspel.

För att lita på någon måste den kunna göra saker den inte vill, så när de får stundens infall så gör de som andra vill trots det. Folk skulle kunna ljuga hur mycket än de vill, om det gick att kommunicera.

Bara för att man gillar någon betyder det inte att man visar hänsyn. Att visa hänsyn betyder väl att man gör som någon annan vill? Om man inte vill den samma gör man inte som den andra vill. Jag tror det iaf.
Citera
2026-02-05, 23:01
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Menar du att sättet som samhällen byggs på är att människan gör som denne inte vill? Det borde väl vara tvärtom, eftersom människan vill bygga samhällen?

Samhället är uppbyggt på samarbete, arbete, önskemål och behov.....och några saker till...
Ta 1800-talets gruvarbetare som ett exempel.
De bidrog till det samhälle vi har idag, inte minst genom att industrialismen var möjlig tack vare dem.
Men tror du att alla de där gruvarbetarna jobbade i gruvorna för att de ville ha det jobbet?
Nej.

Men hade de, och många andra, inte gjort det så hade vi inte haft den "civilisation" som vi har idag.
Citera
2026-02-05, 23:02
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturpartiet
I ett demokratiskt samhälle (Sverige) har man fria val dvs man gör som man vill
Man röstar som man vill men gör det majoriteten vill.
Citera
2026-02-05, 23:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du är naiv.

Verkligen inte. Det är ju sant det jag skriver.
Citera
2026-02-05, 23:05
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Men det är väl skillnad på naturliga instinkter (som vargen som inte kan sätta på honorna utan att få spö av andra hanar) och att ha ett samhälle som är uppbyggt på att människor ska göra saker dom inte vill?

Okej, låt oss säga att ingen genom historien har velat jobba i gruvor, vilket enligt mig är fullt rimligt.
Hur skulle vi kunna bygga ett samhälle liknande vårt utan kol, malm/metaller?
Citera
2026-02-05, 23:06
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Samhället är uppbyggt på samarbete, arbete, önskemål och behov.....och några saker till...
Ta 1800-talets gruvarbetare som ett exempel.
De bidrog till det samhälle vi har idag, inte minst genom att industrialismen var möjlig tack vare dem.
Men tror du att alla de där gruvarbetarna jobbade i gruvorna för att de ville ha det jobbet?
Nej.

Men hade de, och många andra, inte gjort det så hade vi inte haft den "civilisation" som vi har idag.

Folk vill ha arbeten. Många personer lär tycka att just gruvarbete är ett meningsfullt jobb för just dom. Det som folk inte vill är att bli tvingade till att göra massa saker dom inte vill, så att dom får kompromissa och behöva vara trötta eller på dåligt humör på jobbet. Då kan dom ju inte arbeta så som dom hade velat göra.
Citera
2026-02-05, 23:06
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Nej det vill inte folk. Folk som vill göra som de själva vill är egoister och kan inte visa hänsyn och struntar i hur andra mår.

Har stött på sånt folk och det är jag jag jag, det handlar om. Värsta människorna.
Citera
2026-02-05, 23:09
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Okej, låt oss säga att ingen genom historien har velat jobba i gruvor, vilket enligt mig är fullt rimligt.
Hur skulle vi kunna bygga ett samhälle liknande vårt utan kol, malm/metaller?

Nej det tror jag inte alls är rimligt. För dig må det hända att du ser gruvarbete som totalt meningslöst och det gör även jag. Men det finns garanterat folk som brinner för det.

Men om vi säger teoretiskt att alla hatar gruvarbete, så är det väl ändå bättre att anpassa arbeten utifrån vad folk vill och tycker är meningsfullt istället för att tvinga folk till gruvarbete. I slutändan hade vi väl då kunnat bli ett mer utvecklat samhälle. Tror du inte det?
Citera
2026-02-05, 23:11
Medlem
Vi gör samma som vi gör idag.
Det är bara lite mer fritt.
Kanske svårt utan slavar men dom vill väl ändå skapa något, en båt bygger man om man tycker om att vara på sjön.

Idag köper ju alla allting men ja det blir det slut med då får man göra själv allt skit jobb

Stora skillnaden är väl att i vårt samhälle har vi regler ägande som låser många människor att inte kunna göra något kanske.
Senast redigerad av troligengud 2026-02-05 kl. 23:15.
Citera
2026-02-05, 23:22
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Nej det tror jag inte alls är rimligt. För dig må det hända att du ser gruvarbete som totalt meningslöst och det gör även jag. Men det finns garanterat folk som brinner för det.

Men om vi säger teoretiskt att alla hatar gruvarbete, så är det väl ändå bättre att anpassa arbeten utifrån vad folk vill och tycker är meningsfullt istället för att tvinga folk till gruvarbete. I slutändan hade vi väl då kunnat bli ett mer utvecklat samhälle. Tror du inte det?

Du missar poängen.
Året är 1870 och Sverige behöver metaller för att utvecklas som samhälle..
Medellivslängden för en gruvarbetare i Sverige är 37 år.
De genomsnittlige gruvarbetaren börjar jobba inom näringen vid 16 års ålder.

Nu frågar du 1 000 16-åriga (män) om de vill bli gruvarbetare eller något annat.
Hur många av dessa tror du "brinner" för att bli gruvarbetare (och därmed bidra till att bygga upp vårt samhälle)?

Det går inte att bygga ett samhälle på att alla gör vad de vill, utan det bygger på att alla uppgifter som behövs utförs av någon.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in