2026-02-05, 17:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
På tal om äldsta pc-spel som fortfarande spelas, är det nån som testat o köra gamla spel på pc-emulator med dos, win98 eller winxp installerat? funkar det eller blir det en massa fördröjningar som bla strular med snabba spel som bilkörning och fps?
Citera
2026-02-05, 18:26
Medlem
Clint.Ruins avatar
Har testat t ex Road Rash och Colin McRae rally med Dosbian (Raspberry Pi) och Dosbox-X (x86) för några år sedan. Det funkar, men kommer ihåg att det var meckigt att få Windows 98SE att lira.
Citera
2026-02-05, 18:49
Medlem
Aja Bajas avatar
Det enklaste är väl att kolla efter gratisspel på GOG.com
De brukar ha ansträngt sig för att få det att fungera bra på moderna datorer och skärmupplösningar.

https://www.old-games.com/
Är ett annat ställe jag brukar leta på när jag är sugen på något riktigt gammalt spel. Där brukar det också finnas det de kallar för Easy setup, som fungerar på moderna datorer.
Citera
2026-02-05, 19:59
Medlem
SnilleFixs avatar
Oftast fungerar det bra med windows 10/11 (kompatibilitetsläge) tillsammans med dgVoodoo2 vid DirectX-krav. Annars om inte det fungerar går man över till VM, 9/10 gånger så har det fungerat bra för mig, felfritt med allting, ljud och bild.
Citera
2026-02-05, 20:36
Medlem
Fantens avatar
Ser ingen anledning till att köra via PC-emulator när DosBox och GoG finns.
Citera
2026-02-05, 20:57
Medlem
Clint.Ruins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Det enklaste är väl att kolla efter gratisspel på GOG.com
De brukar ha ansträngt sig för att få det att fungera bra på moderna datorer och skärmupplösningar.

https://www.old-games.com/
Är ett annat ställe jag brukar leta på när jag är sugen på något riktigt gammalt spel. Där brukar det också finnas det de kallar för Easy setup, som fungerar på moderna datorer.

Tack för detta tips, en guldgruva!

Köpte just ett 30-dagars-abbonemang och laddar ner för fullt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in