2026-02-05, 17:23
Avslutad
Det slås upp på framsida på hemsidan och i SVTPLAY - Svenska smärtpunkter

Citat:
I en serie kortdokumentärer under valåret möter SVT:s reportrar människorna det handlar om.

Långt från tv-debatternas strålkastarljus, men mitt i politiken.

Och det är tydligt vad målsättningen är:

Citat:
Det är berättelser om sådant som väcker starka känslor, både i riksdagens kammare och runt fikaborden. Om målkonflikter och en verklighet som sällan är svart eller vit. Om skillnaden mellan stad och land, mellan beslutsfattare och utförare. Om sådant som kan avgöra val.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smartpunkter-langt-fran-tv-debatternas-stralkastarljus

Den första är mini dokumentären "Slutstationen":

https://www.svtplay.se/video/8opXPkD/svenska-smartpunkter/slutstationen

Här fokuserar vi på det som slår i hjärtesträngen, baaaaarnen!! Stackars baaaarnen, det drabbar faktiskt baaaaarn!! Med thumbnail där Murad, 10 år, ler i sin fotbollsuniform, så härligt 🥰🥰

Dokumentären öppnar med "läskig" och "du ska tycka detta är dåligt/ledsam"-musik där Murat berättar om att andra fördes bort i "FBI-bilar" (?) till Arlanda och hemlandet... det var läskigt (inte ett ord om denna Murat eller hans familj har asylskäl eller ej), sedan klipper vi direkt till SVT berättar-röst som säger att "regeringen beskriver den nya migrationspolitiken som en framgång".

"Återvändandet har ökat med närmare 60 procent" säger Johan Forssell (M) Migrationsminister.

GD Migrationsverket säger att "De som inte har asylskäl ska inte vara kvar i Sverige"

Allt till toner av läskig/ledsam pianomusik så att det ska vara klart hur du som tittare ska tycka i frågan.

Efter den katastrofala intervjun med Lawen Redar:

Rekommenderar om ni inte sett Lawen Redar - hade SD rätt? https://www.svtplay.se/video/jMdmD5A/lawen-redar-hade-sd-ratt komedi på hög nivå, SD och M kommer vinna bara S ger fler sådana intervjuer, underbart

OCH intervju med Daniel Helldén MP i 30min där han inte vågar säga emot S men det är det han vill:

https://www.svtplay.se/video/KVwREk3/30-minuter/daniel-hellden-sprakror-mp

så måste ju SVT balansera med lite propaganda mot nuvarande regering.

Vi är 30s in i dokumentären och jag vet inte om man ska skratta eller gråta... en hel dokumentärserie kommer fokusera på hur dålig regerigen är från SVT, MP och V fästet, efter att de tabbat sig och gett S och MP katastrofala intervjuer.

Kommentarer, ni som sett denna?

Spontant från mig är, BRA, detta har vi Svenskar valt in, och detta ska fortsätta.
Citera
2026-02-05, 17:53
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Det slås upp på framsida på hemsidan och i SVTPLAY - Svenska smärtpunkter

Och det är tydligt vad målsättningen är:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smartpunkter-langt-fran-tv-debatternas-stralkastarljus

Den första är mini dokumentären "Slutstationen":

https://www.svtplay.se/video/8opXPkD/svenska-smartpunkter/slutstationen

Här fokuserar vi på det som slår i hjärtesträngen, baaaaarnen!! Stackars baaaarnen, det drabbar faktiskt baaaaarn!! Med thumbnail där Murad, 10 år, ler i sin fotbollsuniform, så härligt 🥰🥰

Dokumentären öppnar med "läskig" och "du ska tycka detta är dåligt/ledsam"-musik där Murat berättar om att andra fördes bort i "FBI-bilar" (?) till Arlanda och hemlandet... det var läskigt (inte ett ord om denna Murat eller hans familj har asylskäl eller ej), sedan klipper vi direkt till SVT berättar-röst som säger att "regeringen beskriver den nya migrationspolitiken som en framgång".

"Återvändandet har ökat med närmare 60 procent" säger Johan Forssell (M) Migrationsminister.

GD Migrationsverket säger att "De som inte har asylskäl ska inte vara kvar i Sverige"

Allt till toner av läskig/ledsam pianomusik så att det ska vara klart hur du som tittare ska tycka i frågan.

Efter den katastrofala intervjun med Lawen Redar:

Rekommenderar om ni inte sett Lawen Redar - hade SD rätt? https://www.svtplay.se/video/jMdmD5A/lawen-redar-hade-sd-ratt komedi på hög nivå, SD och M kommer vinna bara S ger fler sådana intervjuer, underbart

OCH intervju med Daniel Helldén MP i 30min där han inte vågar säga emot S men det är det han vill:

https://www.svtplay.se/video/KVwREk3/30-minuter/daniel-hellden-sprakror-mp

så måste ju SVT balansera med lite propaganda mot nuvarande regering.

Vi är 30s in i dokumentären och jag vet inte om man ska skratta eller gråta... en hel dokumentärserie kommer fokusera på hur dålig regerigen är från SVT, MP och V fästet, efter att de tabbat sig och gett S och MP katastrofala intervjuer.

Kommentarer, ni som sett denna?

Spontant från mig är, BRA, detta har vi Svenskar valt in, och detta ska fortsätta.
Framkommer där vilka som betecknas vara extrempartier?
I debatten är det SD och V.
Men MP är väl extremast av alla?
Vägra kärnkraft ...

Till och med Ukraina kör med kärnkraft mitt i brinnande krig...
Senast redigerad av gofigur 2026-02-05 kl. 17:56.
Citera
2026-02-05, 18:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Barnen är ju en satans viktig grupp. Små hjälplösa inidivider som inte riktigt förstår vad som händer och varför. Å du hånar deras upplevelser? Fy vilken usel människa du utger dig för att vara.
Självklart att vi skall veta vilken smärta olika politiska beslut får.
MYCKET viktigt.
Dessutom får ju andra personer komma med argument.
Som vanligt är public service bäst och fungerar inte som en ren betald propagandakanal som Sweb.fitt - Tv eller Fria fitt-Tider från öststaterna
------
Ja det finns kanske ibland utrymme för att finjustera reglerna när konsekvenserna blir orimliga.
Jag förstår bättre vilket lidande en del personer utsätts för när de utvisas.
Men jag röstar fortfarande för en hård linje för att folk skall få uppehållstillstånd och få vara kvar och låter mig inte påverkas nämnvärt.
Citera
2026-02-05, 18:26
Medlem
KlasLunds avatar
Intressant att det bara är Johan Forsell som tycks anse att det fungerar bra.
Citera
2026-02-05, 18:42
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Jag konsumerar inte public service då deras propaganda kring "klimathotet" och hur fantastiskt invällare är aldrig tycks sina eller göras med objektivitet, utöver detta är PS döende och det är bara boomers som tror de räddar världen genom att sortera korken på mjölkpaketet som kommer konsumera detta.
Citera
2026-02-05, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Barnen är ju en satans viktig grupp. Små hjälplösa inidivider som inte riktigt förstår vad som händer och varför. Å du hånar deras upplevelser? Fy vilken usel människa du utger dig för att vara.

Där kom det som sagt. Är du i klimakteriet?

Alla som röstat M, KD, SD vill ha detta. Egentligen. Problemet är SVTs vinkel och att de försöker påverka som fasiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Som vanligt är public service bäst och fungerar inte som en ren betald propagandakanal som Sweb.fitt - Tv eller Fria fitt-Tider från öststaterna

Älskar SVT överlag. Gillar UG såklart, 30 minuter som nämnt, samt Lewa intervjun där de ställde mycket bra frågor. Gillar filmerna de köper in, mainstream men också lite udda franska filmer osv.

Här menar jag att det är lite väl vinklat, som vanligt när det kommer till SVT.
Senast redigerad av gigglebyt3s 2026-02-05 kl. 19:00.
Citera
2026-02-05, 19:21
Medlem
Valår igen. Den här gången säger alla rapporter samma sak när det kommer valets viktigaste fråga.

"Säkerhet/Brott/Straff"
Det spelar ingen roll om man tittar på män/kvinnor/äldre/yngre. Årets viktigaste fråga är säkerhet.

Det är uppenbart efter alla år av flyktingkaos, sprängningar och skjutningar att Svensken känner sig orolig.

Svensken tycks ha fått nog av "Mitt land bygger inga murar" och "saft o bulla"-politik som har skapat
kaosblattar som spränger portar, äldre som blir våldtagna på boenden och gängen som rekryterar barn på skolgårdar.

Allt detta går emot det som SVT står för, dvs ren MP och V -politik. Nu måste man manipulera Svensken till känslor igen. Fort! På med propagandamaskineriet! Befolkningen tänker fel igen!
Senast redigerad av korvstofft 2026-02-05 kl. 19:24.
Citera
2026-02-05, 19:26
Medlem
Citat:
Alltid härligt med lite vänsterpropaganda i SVT.
Man vill ju få valuta för licenspengen
Citera
2026-02-05, 22:27
Moderator
Meijis avatar
Rubrik lätt förtydligad.

Utgången rubrik: SVT mini-dok - Svenska smärtpunkter - Slutstationen (SVT) - Nu börjar propagandan

/Moderator
Citera
2026-02-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Valår igen. Den här gången säger alla rapporter samma sak när det kommer valets viktigaste fråga.
"Säkerhet/Brott/Straff"
Men då letar public service upp experter som fastslår att regeringens omänskliga repressiva kriminalpolitik inte fungerar(!). De har däremot svårt att hitta experter som kan tala om vad som faktiskt skulle fungera, förutom universallösningen "mer pengar till förebyggande arbete™".
Citera
2026-02-06, 11:46
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft

"Säkerhet/Brott/Straff"
Det spelar ingen roll om man tittar på män/kvinnor/äldre/yngre. Årets viktigaste fråga är säkerhet.

Det är för att de inte kan engelska och för att svenskspråkigt content i sociala medier har programmerats av makthavarna till att fokusera på behovet av längre fängelsestraff.

https://imgur.com/a/xgDMXeT

Ökande arbetslöshet i kombination med aktivitetsplikt och förbud mot sparande är vägen mot Demokratiska Kampuchea, och lägger du AI på det så blir Sverigedemokraterna och liknande partier i praktiken Skynet i Terminator-filmerna. Men Skynet lyckades ju inte med slutmålet, och vem som blir Sveriges John Connor är en öppen fråga. Jag hoppas att mänskligheten vinner och att personer som Jimmie Åkesson försvinner, men jag vet inte. Jimmie Åkesson uppger ju själv att han ber till gud, men finns det något djup i andaktsstunderna, eller är det mer som en kvällslig yogaövning? Kommer osökt att tänka på det här Lincoln-citatet:

Citat:
I know that the Lord is always on the side of the right. But it is my constant anxiety and prayer that I and this nation should be on the Lord’s side.

Om han inte blandar in AI i sitt andaktsstunder så kanske det finns skäl att vara optimistisk. https://youtu.be/_nx6uYhUBWI?si=ChA2LlajA3M24_8w&t=77

Annars finns det väl skäl att tro att Jimmie Åkessons andaktsstunder mestadels handlar om att de där rikingarna som enligt uråldriga konspirationsteorier styr världsekonomin ska låta honom genomföra någon kombination av det som Slovodan Milosevic inte fick göra på 1990-talet men som Benjamin Netanyahu fick göra på 2020-talet. Sedan kan man väl också konstatera att det hade varit väldigt svårt för rörelser som PLO och UCK att bildas om palestinierna och kosovoalbanerna hade talat hebreiska respektiva serbiska, och det är ju där vi befinner oss i Sverige idag, så av den anledningen är väl inte jag så optimistisk. Hade Palmes (eller var det judarnas?) plan från 1975 att göra Sverige mångkulturellt varit mer ambitiös än att låta chilenarna och turkarna läsa hemspråk några timmar i veckan, och istället öppna egna skolor i likhet med invandrargrupper som talade franska och tyska, så hade vi varit i ett bättre läge idag. Där var väl farhågan att ffa flyktingar från Östblocket skulle kunna förvandlas till något sorts framtida demografiskt högerhot à la Ustasje eller eller ett KGB-dominerat vänsterhot mot sossarna ifall Sovjet och Jugosalvien hade fortsatt att existera på 2000-talet, så därför blev Mångkulturplanen något sorts mellanmjölksalternativ med resultatet att vi nu har väldigt många invandrarättlingar som är villiga att rösta på det parti som kommer att ersätta Socialdemokraterna som Sveriges statsbärande parti.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-02-06 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in