2026-02-05, 13:40
Medlem
Antar att det här hör till missförhållanden i offentlig verksamhet.

Pratade precis med sjukvården om vårdgarantin då jag väntat på en tid i 7 månader. Vårdgarantin säger 3 månader. Och hennes svar var ”Ja vi har längre väntetid nu och kan inte hålla oss till vårdgarantin”

Okej så vi garanterar vård inom 3 månader för att???? Det låter bra???? Men det är fullständigt skitsamma om en invånare får vård inom ramarna för garantin.

Vad fan har vi en vårdgaranti för om sjukvården spricker?

Vad fan är garanti?
” Garanti betyder ett löfte eller en försäkran om att något ska fungera eller hålla en viss kvalitet, och att den som ger garantin tar ansvar om det inte gör det.”

Hur ska någon ta ansvar för detta?
Mottagningen gör det ej.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-05 kl. 13:42.
Citera
2026-02-05, 13:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag hittade det här:

Citat:
Om vårdenheten där personen sökt vård inte kan erbjuda en tid inom vårdgarantins tidsgräns, ska personen informeras om det och erbjudas vård hos en annan vårdgivare. Det kan ske inom samma eller annan region. Detta ska inte leda till någon merkostnad för patienten.

https://extra.skr.se/vantetiderivarden/omvantetider/omvardgaranti/fragorochsvarallmantomvardgaranti.77748.html

Citera
2026-02-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag hittade det här:

Tack.
Aa det är absolut ingenting hon erbjöd utan hon sa bara att jag får snällt vänta några månader till…
Citera
2026-02-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Antar att det här hör till missförhållanden i offentlig verksamhet.

Pratade precis med sjukvården om vårdgarantin då jag väntat på en tid i 7 månader. Vårdgarantin säger 3 månader. Och hennes svar var ”Ja vi har längre väntetid nu och kan inte hålla oss till vårdgarantin”

Okej så vi garanterar vård inom 3 månader för att???? Det låter bra???? Men det är fullständigt skitsamma om en invånare får vård inom ramarna för garantin.

Vad fan har vi en vårdgaranti för om sjukvården spricker?

Vad fan är garanti?
” Garanti betyder ett löfte eller en försäkran om att något ska fungera eller hålla en viss kvalitet, och att den som ger garantin tar ansvar om det inte gör det.”

Hur ska någon ta ansvar för detta?
Mottagningen gör det ej.
Jag tror nog inte staten har inte vårdgarantin för att vi medborgare skall kunna få någon sorts ersättning när de inte uppfyller garantin (allra billigast är ju om vi hinner dö innan operation). Det handlar nog bara som symbolpolitik, det "låter bra" att vi minsann har garantier! De får väl även någon sorts indikation på att det är fel någonstans om "garantin" inte uppfylls.

De borde definitivt inte få kalla det en garanti i vilket fall, för det är det inte.
Citera
2026-02-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag tror nog inte staten har inte vårdgarantin för att vi medborgare skall kunna få någon sorts ersättning när de inte uppfyller garantin (allra billigast är ju om vi hinner dö innan operation). Det handlar nog bara som symbolpolitik, det "låter bra" att vi minsann har garantier! De får väl även någon sorts indikation på att det är fel någonstans om "garantin" inte uppfylls.

De borde definitivt inte få kalla det en garanti i vilket fall, för det är det inte.

Falsk marknadsföring av staten, som vi litar så blindt på i Sverige.
Citera
2026-02-05, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Falsk marknadsföring av staten, som vi litar så blindt på i Sverige.

Hur litar vi blint på den menar du?

Hur skiljer sig det från andra länder? Vet du överhuvudtaget något alls om hur det fungerar i andra länder, eller gillar du bara att hata på ditt eget land från vilket du vill ha i princip gratis vård?

Varför reser du inte till USA, eller Thailand, och får vård imorgon? För att du hatar Sverige, och svenskarna som "blint" litar på staten, därför vill du vänta flera månader?

Vad gör du ens här i landet? Varför har du ingen lojalitet, och ingen tacksamhet för något du får gratis?

Att du får vänta beror på att den vård du KRÄVER inte är brådskande.
Citera
2026-02-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Hur litar vi blint på den menar du?

Hur skiljer sig det från andra länder? Vet du överhuvudtaget något alls om hur det fungerar i andra länder, eller gillar du bara att hata på ditt eget land från vilket du vill ha i princip gratis vård?

Varför reser du inte till USA, eller Thailand, och får vård imorgon? För att du hatar Sverige, och svenskarna som "blint" litar på staten?

Vad gör du ens här? Varför har du ingen lojalitet, och ingen tacksamhet för något du får gratis?

Gratis betyder inte bra.

Och gratis? Käften. 30% av min lön är så fan heller gratis.
Jag jobbar äckligt hårt och så är det nån idiot som nallar 30% av min lön så att jag INTE ska få vård i tid.

Staten ger en garanti som vården inte följer. Det är fel?
Ingen har tvingat staten slänga med falska garantier heller. Ifall Thailand erbjuder en vårdgaranti kvittar fullständigt för mig.

Bara för att det finns länder som är sämre, betyder inte att Sverige alltid funkar felfritt.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-05 kl. 14:22.
Citera
2026-02-05, 14:23
Medlem
Loikkaris avatar
Kontakta vårgaranti enheten i din Region, de ser direkt om Du är berättigad till vård hos annan vårdgivare. För mig löste det på en kvart när jag ringde upp dem. Vårgaranti enheten skriver en remiss till nån de har avtal med o mottagningen sköter resten. Du kontaktar sjukresor när du fått kallelsen, kanske vård på annan region, som kräver tåg/flyg.
Citera
2026-02-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Kontakta vårgaranti enheten i din Region, de ser direkt om Du är berättigad till vård hos annan vårdgivare. För mig löste det på en kvart när jag ringde upp dem. Vårgaranti enheten skriver en remiss till nån de har avtal med o mottagningen sköter resten. Du kontaktar sjukresor när du fått kallelsen, kanske vård på annan region, som kräver tåg/flyg.

Tack så mycket!
Citera
2026-02-05, 14:30
Medlem
Riksreptilens avatar
De 21 regionerna, försöker nog tyvärr ofta "slira" på detta, då "deras" pengar försvinner till annan region eller privat vårdgivare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/den-nationella-vardgarantin_gt1080/

Införd för drygt 20 år sedan och regeringen verkar ha en plan att förbättra/skärpa till de tre "brytpunkterna" före höstens val.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-02-05 kl. 15:10. Anledning: Stavfel
Citera
2026-02-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De 21 regionerna, försöker nog tyvärr ofta "slira" på detta, då "deras" pengar försvinner till annan region eller privat vårdgivare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/den-nationella-vardgarantin_gt1080/

Införd för drygt 20 år sedan och regeringen verkar ha en plan att förbättra/skärpa till de tre "brytpunkten" före höstens val.

Det var ju starkt att de erkänner att de är glädjesiffror iallafall…
Citera
2026-02-05, 15:07
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Vad gör du ens här i landet? Varför har du ingen lojalitet, och ingen tacksamhet för något du får gratis?

Så vi ska betala 30(50)% skatt på vår inkomst för att finansiera vård som vi sedan inte får tillgång till i enlighet med de löften som ställts ut.
Istället för att förvänta sig at det allmänna lever upp till sin del av samhällskontraktet så ska vi vara "tacksamma" bara sådär i största allmänhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in