2026-02-05, 11:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
När cancersjuke pensionären Hans Nilsson i Ludvika gifte sig förlorade han 1 800 kronor i månaden i pension. ”Jag fick en chock, trodde inte det var sant” säger Hans.

Gifta personer får normalt lägre garantipension eftersom de förväntas dela ekonomi. Hans och frun Lillemor är särbor och skrivna på olika adresser, med skild ekonomi.

Hans överklagade Pensionsmyndighetens beslut, men överklagandet avslogs, och nu vill han att politikerna ändrar lagen.

Ska lagen ändras, som Hans föreslår?
Är det dags att göra pensionssystemet mer flexibelt?

https://www.sverigesradio.se/artikel/pensionen-sjonk-nar-hans-gifte-sig-vill-se-andrad-lag
Citera
2026-02-05, 11:52
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Varför ska gamla cancersjuka gå och gifta sig utan att bo ihop?

Låter skumt och Hasse har garanterat något lurt i görningen!
Citera
2026-02-05, 12:05
Medlem
Belters avatar
Man får bostadsbidrag om man inte är skriven på en och samma adress.
Citera
2026-02-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Kärlek?
Citera
2026-02-05, 12:15
Medlem
Är det verkligen garantiPENSION som avses här? Tänker att den är väl personlig och har inte heller med i kalkylen andra kostnader som bostad etc?

Räcker inte garantipensionen till så är det väl tänkt att man söker bostadsbidrag och där blir det ju mer om man inte är två i hushållet.

Finns mycket man kan trixa med för att maximera bidrag annars i vanliga fall, det inser även dumma somalier.

Så skilj er men bara på papperet. Bo isär, men bara på papperet samtidigt som ni hyr ut den andra bostaden.
Citera
2026-02-05, 12:26
Medlem
goofers avatar
Låter som bidragsbluffare som nu gjort bort sig.
Citera
2026-02-05, 12:27
Medlem
kalkryggars avatar
Ganska sjukt faktiskt. Pensionen borde vara samma oavsett om han väljer att bo ihop med någon eller inte. Så jävla korkade system vi har i Sverige.

Samma sak om man som pensionär väljer att bo utomlands. Då blir man av med pension också. Så jävla dumt att hälften hade räckt.

Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn

Låter skumt och Hasse har garanterat något lurt i görningen!

Det kan väl potentiellt finnas oändligt med anledningar till det. Spelar det någon roll?
Citera
2026-02-05, 12:29
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ganska sjukt faktiskt. Pensionen borde vara samma oavsett om han väljer att bo ihop med någon eller inte. Så jävla korkade system vi har i Sverige.

Samma sak om man som pensionär väljer att bo utomlands. Då blir man av med pension också. Så jävla dumt att hälften hade räckt.

Det kan väl potentiellt finnas oändligt med anledningar till det. Spelar det någon roll?

Det där med att planera flytt utomlands som pensionär kommer att bli en chock för många.
De vet inte att garantipensionen dras in då.
Citera
2026-02-05, 12:29
Medlem
Suecotes avatar
"Skrivna på olika adresser", jo jo...

Vilka blattefasoner att försöka suga ut mer pengar ur Staten genom att låtsas vara särbor. Varför har de gift sig om det inte tål att bo ihop med varandra??? Nej, helt rätt att dra in på utgifterna.
Citera
2026-02-05, 12:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Jag misstänker att hans cancer har bidragit till beslutet att gifta sig. Avsikten var nog att hon ska ärva honom vid eventuellt dödsfall.
Citera
2026-02-05, 12:33
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det där med att planera flytt utomlands som pensionär kommer att bli en chock för många.
De vet inte att garantipensionen dras in då.

Japp, jag har stött på människor som faktiskt inte vet om detta när de planerar. Men det här är något som utlandspensionärer har klagat på i många år.

Jag tycker det är så jävla galet att en pensionär inte ska få använda sina pengar till vad hen vill. Jag ger mig fan på att det är sossar som ligger bakom detta.

Det är lite samma som i topic. En människa ska väl ha sin pension va fan. Gubben borde tagit ut skilsmässa och göra en stor grej av att de inte kan vara gifta eftersom det leder till detta trassel med pensionen.
Citera
2026-02-05, 12:36
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Japp, jag har stött på människor som faktiskt inte vet om detta när de planerar. Men det här är något som utlandspensionärer har klagat på i många år.

Jag tycker det är så jävla galet att en pensionär inte ska få använda sina pengar till vad hen vill. Jag ger mig fan på att det är sossar som ligger bakom detta.

Det är lite samma som i topic. En människa ska väl ha sin pension va fan. Gubben borde tagit ut skilsmässa och göra en stor grej av att de inte kan vara gifta eftersom det leder till detta trassel med pensionen.

Indragen och utebliven garantipension vid utlandsflytt måste väl ha sin grund i att så många invandrare flyttade tillbaka till sin hemländer så fort pensionen började betalas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in