2026-02-05, 11:38
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Köld-exponering har blivit en hälsotrend och den senaste tidens kalla temperaturer stör inte Uffe Helsing som är köld-coach.

Uffe berättar att en del på sociala medier ser trenden som ett sätt att visa att man är tuff men poängterar att det inte handlar om det, utan att lära sig finna lugnet i det obekväma.

”Ta ett varv runt kvarteret hemma eller så där i kanske shorts och t-shirt. Det kommer vara svalt, men inte farligt på något sätt alls”, säger Uffe Helsing.

Har ni testat detta?
Vilka hälsofrämjande effekter har köld-exponering?
Finns det några faror?

https://www.sverigesradio.se/artikel/koldcoachen-uffe-tipsar-om-koldexponering
Citera
2026-02-05, 11:54
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Har stött på någon mupp som typ ska gå runt i shorts fast det är minusgrader, signalerar psykisk sjukdom och att man är socialt avig snarare än något hälsofreak...
Citera
2026-02-05, 12:00
Medlem
hippilis avatar
I yngre år frös inte jag heller, var lättklädd på vintern och tyckte det kändes gott men nu när man närmar sig 60 år värker lederna i koppen efter det, men hur det skulle bli senare i livet visste jag inte men tänker jag tillbaka på barndomen så var det varannan äldre människa som hade värk och problem med sina leder av att levt i kalla hus och lite kläder på vintern så det kommer när man blir äldre.
Citera
2026-02-05, 12:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Har stött på någon mupp som typ ska gå runt i shorts fast det är minusgrader, signalerar psykisk sjukdom och att man är socialt avig snarare än något hälsofreak...
Såg en "asp" igår som gick med T-shirt, utan jacka. Det var "bara" -7 grader och blåsigt. En del upplever verkligen inte det vi andra upplever...
Citera
2026-02-05, 12:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Sevärd dokumentär. Gänget i Yes Theory utsätts för extrem köld-exponering:

https://youtu.be/8cvhwquPqJ0?si=Asl-adKyKbM1JWsd
Citera
2026-02-05, 12:31
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har ni testat detta?
Vilka hälsofrämjande effekter har köld-exponering?
Finns det några faror?

https://www.sverigesradio.se/artikel/koldcoachen-uffe-tipsar-om-koldexponering

Jag undrar också. Det har hänt många gånger att man gått omkring i bara t-shirt och tunna brallor i minusgrader för att handla på 7/11 , men då var det kanske 400 meter fram och tillbaka.

Blev jag härdat av det ? Nja. Men det var inte så farligt. Jag tror på själva konceptet då man tar befälet över sitt bekväma folkhemspsyke och gör precis tvärtom.
Tycker man att kyla är något livshotande så tränas psyket att så mycket annat är jobbigt också, när det inte är det.
Herregud, alla gånger man gått omkring som tonåriing i tunna brallor , en tunn täckjacka och t-shirt under , i lågskor , utan mössa trots att det varit -15 C ute .
Senast redigerad av Upplyften 2026-02-05 kl. 12:37.
Citera
2026-02-05, 12:34
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag undrar också. Det har hänt många gånger att man gått omkring i bara t-shirt och tunna brallor i minusgrader för att handla på 7/11 , men då var det kanske 400 meter fram och tillbaka.

Blev jag härdat av det ? Nja. Men det var inte så farligt. Jag tror på själva konceptet då man tar befälet över sitt bekväma folkhemspsyke och gör precis tvärtom.

Jag håller i stort sett med dig men tänker att det kanske kan vara farligt för hjärtat m.m. om man är lite äldre, dvs 50+.
Citera
2026-02-05, 12:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag håller i stort sett med dig men tänker att det kanske kan vara farligt för hjärtat m.m. om man är lite äldre, dvs 50+.

Nej, det är säkert inte att rekommendera ifall man faktiskt har problem med hälsan rent allmänt.
Citera
2026-02-05, 12:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är ju vad Wim Hof har pysslat med i åratal.

Jag testade iskalla duschar under nån månad. Märkte ingen skillnad.
Citera
2026-02-05, 13:30
Medlem
BalduinGrollers avatar
Onkel går runt i shorts i ur och skur.
Citera
2026-02-05, 13:42
Avstängd
kyrkstockens avatar
Så en "köld-coach" har ringt och tipsat tidningen om att köld är nyttigt och sedan belagt det med att gå lite fram och tillbaka i snön.

Antar att man går köld-coach programmet på södertörns lekskola för att bli licenserad?

Jag som tyckte titeln "matsvinns-expert" slog alla rekord. Det stod en vecka.
Citera
2026-02-05, 13:57
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Så en "köld-coach" har ringt och tipsat tidningen om att köld är nyttigt och sedan belagt det med att gå lite fram och tillbaka i snön.

Antar att man går köld-coach programmet på södertörns lekskola för att bli licenserad?

Jag som tyckte titeln "matsvinns-expert" slog alla rekord. Det stod en vecka.

Ja det är bisarrt. Hitte på-titlar är kul! Man får sig ett gott skratt i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in