Igår, 09:57
Medlem
Staffearas avatar
Hej Jag bor i Mjönäs i husvagn och de är kallt då de inte finns någon el. Jag har hittat ett hus i Munkfors som är övergivet, detta hus har kamin och ändå hyfsad isolering vad jag kunde se, Dörren är olåst och har kollat lite varanan dag vid olika tidpunkter nu i en månad och ingen har varit hemma. Tror ni att jag skulle kunna flytta in här iallafall under vintern? De är rätt kallt här i husvagnen, gör jag inte detta så kanske jag fryser ihjäl, jag har kört med sovsäck underställ och täcke i husvagnen men de blir tamejfan kallt ändån. Jag har inte råd med att tanka min A-traktor längre till husvagnen då jag lägger hela a kassan varje månad på mat och el till husvagnen, om jag slipper betala för el utan kan hugga ved till kaminen i huset istället kan jag nog ha råd med mer mat och kanske bensin så jag kan hitta jobb enklare, jag antar att elen inte funkar i huset då de är övergivet men kan ju alltid ha lite tur.
Citera
Igår, 10:04
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staffeara
Hej Jag bor i Mjönäs i husvagn och de är kallt då de inte finns någon el.

....

jag lägger hela a kassan varje månad på mat och el till husvagnen.

Hur ska du ha det egentligen? Om du lägger hela din a-kassa på el till husvagnen så har du ju el.

Oavsett så gör du dig skyldig till olaga intrång eller hemfridsbrott om du bosätter dig i någon annans egendom. Det är inte lagligt att bosätta sig i "övergivna" hus.
Citera
Igår, 10:05
Medlem
Staffearas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Hur ska du ha det egentligen? Om du lägger hela din a-kassa på el till husvagnen så har du ju el.

Oavsett så gör du dig skyldig till olaga intrång eller hemfridsbrott om du bosätter dig i någon annans egendom. Det är inte lagligt att bosätta sig i "övergivna" hus.
Men vem skall åtala mig då? Vem blir målsägande
Citera
Igår, 10:11
Medlem
448s avatar
Citat:

Han verkar inte få så mycket problem av det så why not men han blir uptäckt till slut men då är det bara dra sen

Vi var några ute på en vandringsled på vintern i -20.
Vi var inte några fattiga lodisar utan tält o ryggor kostar 35tkr o cash har vi

Vi satt i ett ödehus med kamin 2 dagar o hade lite fest o matlagning efter nån dags snöbivackande
Vi kollade o man hade satt rostfrirökkanal i spisen kanske på 90 tal o det fanns ström.Elda inte om det är så eller utanpåliggande skorsten

Övergivet 99 efter ett skogsbolag köpt marken o glömt elnätet
Citera
Igår, 10:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Men vem skall åtala mig då? Vem blir målsägande

Den som äger marken där huset står så klart.

All mark ägs ju av nån. Ibland staten. Ibland kommunen. Ibland kyrkan eller ett skogsbolag. Ibland ett företag. Ibland privatpersoner.

Finns det skog i närheten, så kan nån ha köpt skogen och huset hängt med på köpet. Men de vill så` klart inte att nån bosätter sig på deras marker utan tillstånd.
Citera
Igår, 10:15
Medlem
Staffearas avatar
Citat:

Jag har också el men i slutet av varje månad har jag inte mer, då jag inte har råd. De hade ju varit en utgift jag sluppit om jag flyttade in i huset
Citera
Igår, 10:19
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Kommer det inte vara lika kallt i det övergivna huset oxå då? Eller iofs..Lär ju finnas en eldstad 😊
Citera
Igår, 10:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag har också el men i slutet av varje månad har jag inte mer, då jag iönte har råd. De hade ju varit en utgift jag sluppit om jag flyttade in i huset

En av oss var jurist - kommer inte ihåg men det kunde inte hända så mycket när det var öppet förutom olaga intrång/egenmäktigt så förmodligen skulle dom bara undrat va fan o bett en dra.

Sen sa han att teknikst sett skulle vi kunna vägra o lämna och kunna bo här i nån månad då kronofogden måste kopplas in o så för utredning om besittnimg och avhysning.

Så tuta o kör men elda inte om du inte vet rökgångens skick o ha brandvarnare

P.s

Var jävligt mysigt o sitta där vuxna rika män me massa kök o boz o midvinter kyla
Citera
Igår, 10:27
Medlem
Inte lagligt. Men å andra sidan, det värsta som kan hända är väl att någon kommer dit och ber dig försvinna.
Citera
Igår, 10:36
Medlem
Staffearas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Inte lagligt. Men å andra sidan, det värsta som kan hända är väl att någon kommer dit och ber dig försvinna.
Är väll snudd på att fängelse helt ärligt är bättre än mitt liv just nu har inget att förlora
Citera
Igår, 10:40
Medlem
448s avatar
Citat:
Är väll snudd på att fängelse helt ärligt är bättre än mitt liv just nu har inget att förlora

Kör på och uppdatera i tråden - kan som sagt inte hända extremt mycket faktiskt som skrivits
Citera
Igår, 10:42
Medlem
sebastian66s avatar
Man kan ju undra lite grann Hur hjärnan fungerar när du frågar en sån sak.
Det är ju inte din ägodel utan det är någon annan som äger fastigheten och tomten. Även att det inte har varit någon där på flera år så har du inga rättigheter att beträda fastigheten.
Även om du inte har råd med ström så får du hitta andra lösningar.
Det måste du väl ändå förstå att man inte kan ta vara på saker som bara står. Detsamma gäller att du kan inte ta en bil som bara står även att nyckel sitter i låset.

Ibland kan det vara bra att använda huvudet också. Har du någon god man som kan hjälpa dig på traven?
Hur kan du tro att man bara kan motsätta sig en fastighet helt gratis? Vilket land kommer du ifrån?
Det känns inte som att du kan vara svensk med tanke på att du frågar en dum simpel fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in