2026-02-05, 08:56
Medlem
Det finns en arkiverad tråd "Hur kan Japan ha klarat sig så bra från covid?"
(FB) Hur kan Japan ha klarat sig så bra från covid?

Men de klarade väl sig egentligen inte så radikalt mycket bättre än andra i-länder?

Nu meddelas det dessutom från olika håll om hur covid-19 åter sprids i Japan, man har registrerat 7573 nya infektioner enbart för veckan 19-15 januari, där det nordliga Hokkaido ligger i täten:
Japan’s COVID-19 Cases Surge Nearly Thirty Percent as Hokkaido Emerges as a Hotspot

Varför sker detta just nu, är det nya varianter och finns det fara för att det kommer att sprida sig vidare?
Citera
2026-02-05, 09:04
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Nej!

Sluta upp med det här tramset!
Citera
2026-02-05, 09:25
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Varför sker detta just nu, är det nya varianter och finns det fara för att det kommer att sprida sig vidare?
Covid, blev aldrig besegrad.

Smittan kommer alltid tillbaka. Risken för nya mutationer finns ständigt. Gamm'stötar, småttingar och riskgrupper kommer åter igen stryka med en masse. Allt medan världen dansar på stupets kant och förnekar att vi är som en råttas bak under Damomkielos-svärdets egg.

Mainstream Media är upplärda att helt förtiga detta. Nu förvåren år 2026 skall vi alla i kör yla om att Eppste1n, POTUS och "högern" är de tre Hemska Hoten emot oss och emot det uppvaxande släcktet.

Vårt Survival-tips: Om du int' vill riskera bli tagen av daga av Covid så undvik flocksamlingar, högtrafiktid i T-banan och att nulla runt med främlingar.
Citera
2026-02-05, 09:33
Medlem
Nej, det har tyvärr inte gått särskilt bra för Japan under pandemin trots massiva vaccinationsinsatser... tvärtom faktiskt.

Japansk parlamentsledamot och före detta inrikesminister Kazuhiro Haraguchi varnar för "mystiska massdödsfall" i Japan...
Nästan 500 000 extra dödsfall från 2022-2024!!!!

https://x.com/_aussie17/status/2015367759966904467
Citera
2026-02-05, 09:40
Medlem
Glostrups avatar
Covid är inte längre klassat som (potentiellt) samhällsfarligt, men självklart bör myndigheter hålla koll på alla virus som har potentialen att bli det. För ett virus som redan har en bevisat hög förmåga till smittspridning så räcker det med en allvarlig mutation för att viruset ska kunna gå från relativt lättviktigt till en global pandemirisk.

Covid har redan visat sig mutera ganska snabbt, men turligt nog inte i en mer aggressiv riktning. Andra influensor har följts och monitorerats på samma sätt, vilket är en självklarhet när en enda sjuk person i en optimal situation kan sprida en smitta över ett extremt stort befolkningsområde.

Man måste vara väldigt djupt nere i det antivetenskapliga och historieförnekande konspirationsträsket för att inte förstå att ett riktigt elakartat virus skulle kunna bli ett enormt hot mot hela världens befolkning.
Citera
2026-02-05, 09:55
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Covid är inte längre klassat som (potentiellt) samhällsfarligt, men självklart bör myndigheter hålla koll på alla virus som har potentialen att bli det. För ett virus som redan har en bevisat hög förmåga till smittspridning så räcker det med en allvarlig mutation för att viruset ska kunna gå från relativt lättviktigt till en global pandemirisk.

Covid har redan visat sig mutera ganska snabbt, men turligt nog inte i en mer aggressiv riktning. Andra influensor har följts och monitorerats på samma sätt, vilket är en självklarhet när en enda sjuk person i en optimal situation kan sprida en smitta över ett extremt stort befolkningsområde.

Man måste vara väldigt djupt nere i det antivetenskapliga och historieförnekande konspirationsträsket för att inte förstå att ett riktigt elakartat virus skulle kunna bli ett enormt hot mot hela världens befolkning.
Ja det gäller att hålla koll på dessa virus! Samtidigt känns det bra att vi idag tack vare MRNA-teknik snabbt kan ta fram nya vacciner snabbt då farliga virus dyker upp.
Citera
2026-02-05, 10:45
Medlem
Paris24s avatar
Covid är en ny typ av global influensa, och influensa sprids jorden runt på 1 år via resande sedan 1950-talet och det finns ingenting att göra utom att ha hygien och kanske inte resa så mycket.

Alla influensor startat nära Kina och går sedan ett vänster-varv jorden runt på 1 år. Det har alltid fascinerat mig, varför initieras nya virus-sjukdomar alltid i Kina?
Citera
2026-02-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Covid är en ny typ av global influensa, och influensa sprids jorden runt på 1 år via resande sedan 1950-talet och det finns ingenting att göra utom att ha hygien och kanske inte resa så mycket.

Alla influensor startat nära Kina och går sedan ett vänster-varv jorden runt på 1 år. Det har alltid fascinerat mig, varför initieras nya virus-sjukdomar alltid i Kina?

Grisar (Influensa) är svaret och traditionellt kinesiskt jordbruk plus jvl mycket grisar och människor. Jag har för mig att Kina har 50 procent av alla världens grisar. Varför vänster - Mest kontakter sen följer det väl årstiderna. Höst - Vinter dåligt immunförsvar.

Grisen är genetiskt nära människan. Så ett ofarligt influensa virus hoppar fr en fågel till en gris muterar. Blir farligt för människor och hoppar över till människa. Det kan vara några hopp fram och tillbaks mellan fågel, gris och människa.
Citera
2026-02-05, 11:08
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Grisar (Influensa) är svaret och traditionellt kinesiskt jordbruk plus jvl mycket grisar och människor. Jag har för mig att Kina har 50 procent av alla världens grisar. Varför vänster - Mest kontakter sen följer det väl årstiderna. Höst - Vinter dåligt immunförsvar.

Grisen är genetiskt nära människan. Så ett ofarligt influensa virus hoppar fr en fågel till en gris muterar. Blir farligt för människor och hoppar över till människa. Det kan vara några hopp fram och tillbaks mellan fågel, gris och människa.
Jo alla globala virus är säkert kopplade till djur och djurhållning, även corona och fågelinfluensa.

Vänstervarvet förklaras med att influensan alltid är på topp när länder är som kallast och det blir gradvis kallare under hösten och ju längre norr man kommer. Virusen uppstår i södra Kina nära ekvatorn.

Eller så har det med geografi och resor att göra, nästan ingen kanske reser från Kina motvarvs till USA, jämfört med åt andra hållet. Corona spreds exakt likadant, först till Italienska/spanska alperna i januari och sedan uppåt norra Europa och maxar alltid före sommaren.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-05 kl. 11:11.
Citera
2026-02-05, 11:11
Medlem
Citat:
Jo alla globala virus är säkert kopplade till djur och djurhållning.

Vänstervarvet förklaras med att influensan alltid är på topp när länder är som kallast och det blir gradvis kallare under hösten och ju längre norr man kommer. Virusen uppstår i södra Kina nära ekvatorn.

Men Södra kina är faktiskt ganska långt borta från ekvatorn. En sak som är intresant är att i Afrika så är det blödarsjukdomar som sprids mellan djur och människor. Historiskt så har ju Afrika varit isolerat, men vi får se vad som händer nu. Vi har ju till ex HIV (Kroppsvätskor)
Citera
2026-02-05, 11:15
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men Södra kina är faktiskt ganska långt borta från ekvatorn. En sak som är intresant är att i Afrika så är det blödarsjukdomar som sprids mellan djur och människor. Historiskt så har ju Afrika varit isolerat, men vi får se vad som händer nu. Vi har ju till ex HIV (Kroppsvätskor)
Influensan hette alltid Honkong-flunsan när jag var liten, Hongkong är ganska nära ekvatorn. Afrikaner tänker jag mig reser oerhört lite över jorden, de är för fattiga, så smittspridningen blir för liten därifrån.
Citera
2026-02-05, 11:35
Medlem
Citat:
Influensan hette alltid Honkong-flunsan när jag var liten, Hongkong är ganska nära ekvatorn. Afrikaner tänker jag mig reser oerhört lite över jorden, de är för fattiga, så smittspridningen blir för liten därifrån.

DU har även Spanska sjukan (1918–1919) Ursprung ? USA är väl sista teorin men behöver inte vara sant.

Asiaten (1957–1958) H3N2‑virus som först identifierades i Asien (Kina/Thailand).

Hongkonginfluensan (1968–1969) H3N2‑variant som först upptäcktes i Hongkong.

Ryska influensan (1977–1978) H1N1‑virus som tros ha cirkulerat i Sibirien/Ryssland.

Mexikanska influensan / svininfluensan (2009–2010)

PS Jag håller inte med om att Hong kong är nära ekvatorn. Jag tror på mer människor på samma plats, men det beror på kanske att jag har bott längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in