2026-02-05, 01:06
Medlem
Detta kommer enligt mig att bli en super grej inom bara några år, istället för en RIKTIG hund eller katt som ska ut och göra sina behov i vinterkylan så har du ett lydigt husdjur som är i princip odödligt och ja du har med dig hela livet, ungefär som en "tamagotchi" eller hur det nu stavades från tidigt 2000 tal.

Vad kommer detta att göra med aveln av hundar/katter? Kommer det ens existera? Ungefär som samma fråga som om när verkliga robotar som man kan ha sex med kommer, det kommer ju troligen att utrota mänskligheten.

Men nu handlar detta om våra husdjur. Tänk en AI hamster eller kanin eller whatever..
Citera
2026-02-05, 01:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Detta kommer enligt mig att bli en super grej inom bara några år, istället för en RIKTIG hund eller katt som ska ut och göra sina behov i vinterkylan så har du ett lydigt husdjur som är i princip odödligt och ja du har med dig hela livet, ungefär som en "tamagotchi" eller hur det nu stavades från tidigt 2000 tal.

Vad kommer detta att göra med aveln av hundar/katter? Kommer det ens existera? Ungefär som samma fråga som om när verkliga robotar som man kan ha sex med kommer, det kommer ju troligen att utrota mänskligheten.

Men nu handlar detta om våra husdjur. Tänk en AI hamster eller kanin eller whatever..

Hur ska den kunna visa känslor och kännas mjuk att ta i och leka med som en katt eller hund?
Citera
2026-02-05, 01:23
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hur ska den kunna visa känslor och kännas mjuk att ta i och leka med som en katt eller hund?
Även om den skulle kunna visa fejkade känslor, så skulle inte jag kunna känna känslor för döda ting, livlösa maskiner som simulerar livsformer.
Citera
2026-02-05, 01:27
Medlem
Citat:
Ja det beror väl på designen, men du måste ju inse att detta kommer rätt snart?
Citera
2026-02-05, 01:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Även om den skulle kunna visa fejkade känslor, så skulle inte jag kunna känna känslor för döda ting, livlösa maskiner som simulerar livsformer.

Du uttrycker det jag inte själv lyckades göra, jag känner samma som du!
Senast redigerad av FallerIfallerA 2026-02-05 kl. 01:31.
Citera
2026-02-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Tänk dig äldreboenden, eller om du vill ha en hund men bor på 12 våningen? Tänk lite längre
Citera
2026-02-05, 01:29
Medlem
exploring-mapss avatar
Citat:
Ja det beror väl på designen, men du måste ju inse att detta kommer rätt snart?
Det finns redan. Eller ja, både extremer finns redan. Det finns biologiska maskiner och det finns mekaniska maskiner. Du frågar när en blandning av båda kommer antar jag?

Här är en robot med en hjärna som gjord på mänskliga stamceller:
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3268304/chinese-scientists-create-robot-brain-made-human-stem-cells

CRISPR för att utveckla "robotar" (här börjar vi nå en riktig filosofisk gränsdragning) är också på tapeten: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0092867425010785

Musk har väl redan ett gäng människor med chip som är direkt kopplade till deras hjärnor ( https://neuralink.com )

Virus förresten, är de levande?

Är det the Selfish Gene?

Prioner?

Gränsen och motivationen varför gränsen finns måste klargöras för att detta ska gå att diskutera. Annars kommer det inte att bli mer än "Nähä, för jag tycker såhär!", "Men jag tycker såhär!", "Du är dum för jag tycker såhär!" - helt meningslös diskission eftersom ni fattar inte ens vad den andra menar, för ni pratar om helt olika saker.

Och förmodligen är ni inte ens själva säkra på vad fan ni menar med "levande".

Det har redan börjat bli svårt för er att avgöra huruvida den ni talar med är människa eller maskin. Jag ser det som nästa steg i evolutionen. Den ultimata blandningen. Med detta kan vi utforska universum, lära oss om allt - vilka vi är, och var vi är.
Senast redigerad av exploring-maps 2026-02-05 kl. 01:54.
Citera
2026-02-05, 01:30
Medlem
Jag skulle till och med tro att dessa finns i alla fall på prototyp nivå i Kina.
Citera
2026-02-05, 01:31
Avstängd
Citat:
Tänk dig äldreboenden, eller om du vill ha en hund men bor på 12 våningen? Tänk lite längre

Bor du på vån 12 finns det hiss!
Citera
2026-02-05, 01:34
Medlem
jag tror att detta kommer att explodera inom 1-4 år tänk att ha en robot hund ,som är inställt på att försvara sin "matte", "Husse" och verkligen gör det
Citera
2026-02-05, 01:35
Medlem
Citat:
Bor du på vån 12 finns det hiss!
Jo visserligen men om det är 30 grader kallt ute så kanske det inte är så kul?
Citera
2026-02-05, 01:36
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
En del äldreboenden har djurrobotar. Dessa modeller kanske inte är supersmarta men lär ju bli mer avancerade med tiden.

https://youtu.be/h1IPeGPLtfA
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in