2026-02-04, 21:16
Medlem
VoktorDodkas avatar
"Ny" serie som finns på hbomax, börjar direkt på säsong två. Verkar vara en variant av Fångat På Polisens Kamera-Danmark, eller om det heter Trafikpoliserna-Danmark.

En sak som slog mig är en av snuttarna som stoppar en rädd bilist som fick böter för 107 km/h på 80-väg när hon körde om en lastbil med motiveringen att man får inte köra över hastighetsbestämmelsen vid omkörning. Det tycker jag låter helt vansinnigt, totalt trafikfarligt, snacka om låååååånga omkörningar det skulle bli med risk för möten.
Senast redigerad av VoktorDodka 2026-02-04 kl. 21:19.
Citera
2026-02-05, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
"Ny" serie som finns på hbomax, börjar direkt på säsong två. Verkar vara en variant av Fångat På Polisens Kamera-Danmark, eller om det heter Trafikpoliserna-Danmark.

En sak som slog mig är en av snuttarna som stoppar en rädd bilist som fick böter för 107 km/h på 80-väg när hon körde om en lastbil med motiveringen att man får inte köra över hastighetsbestämmelsen vid omkörning. Det tycker jag låter helt vansinnigt, totalt trafikfarligt, snacka om låååååånga omkörningar det skulle bli med risk för möten.
Vad menar du nu?
Det är fortfarande samma hastighetbegränsning som gällar oavsett om det gäller en omkörning eller inte. Omkörning ska man ju endast göra ifall det är ett fordon framför dig som håller en lägre hastighet än vad begränsningen säger.
Citera
2026-02-05, 06:26
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarzN
Vad menar du nu?
Det är fortfarande samma hastighetbegränsning som gällar oavsett om det gäller en omkörning eller inte. Omkörning ska man ju endast göra ifall det är ett fordon framför dig som håller en lägre hastighet än vad begränsningen säger.
Ja, jag tänkte samma sak. Vad menar människan? Är det någonsin lagligt att köra fortare än hastighetsbegränsningen?
Citera
2026-02-05, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja, jag tänkte samma sak. Vad menar människan? Är det någonsin lagligt att köra fortare än hastighetsbegränsningen?
Precis, inte sett den skylten än hmm..
Får ser vad vi får för förklaring haha.
Citera
2026-02-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Well, om inte Danmark har andra regler, så får väl en lastbil köra 80-85 där också? Och om då hastighetsgränsen är 80, så torde lastbilen ha legat i 80, och vad är då syftet med att köra om?
Ligger lastbilen i 70, så har man väl i teorin rätt att köra om, men så länge man inte kör snabbare än 80...

Vansinnet verkar, i mina ögon, ligga i att göra en omkörning här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in