2026-02-04, 20:04
Medlem
Lovable – bra för att få upp nåt snabbt, men att anpassa bortom basic-grejer blir jobbigt

Whailion – en nyare som jag såg på linkedin, faktiskt positivt överraskad men testar fortfarande så vi får se om den ger ett meh-resultat om några dagar

Bolt – ungefär samma som Lovable, imponerande demos men meh-resultat på riktiga projekt

Replit Agent – helt okej om man redan kan lite kod, mindre magi än de andra

GPT Engineer – testade kort, kändes lite klumpigt jämfört med resten

Har nån här faktiskt shippat nåt på riktigt med nån av dessa? Eller sitter vi alla bara och vibe:ar och bygger om samma todo-app?
Citera
2026-02-04, 20:10
Medlem
Gemini är rätt bra på html css o js.
Jag är glad veteran amatör.
Den gör finare sidor än mig så körde med den med senaste projektet.
Den är bättre än Copilot & Chatgpt vad jag anat, färre faktafel & bättre minne.
Citera
2026-02-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattdemon

Ah får testa den också. Men har du provat någon som tar det hela vägen? Skulle vara smutt att ha någon som sätter upp "Allt" för en nästan. Sen måste man väl läsa igenom det lite såklar och kolla så det ser bra ut och fungerar bra men ah vore smutt att ha någon som gör det mesta åt en
Citera
2026-02-04, 20:38
Medlem
kalkryggars avatar
Det går inte att bygga seriösa project med dessa. Det kommer dröja många och långa år innan en icke-kodare kan bygga riktiga bra saker som håller i alla kanter.
Citera
2026-02-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det går inte att bygga seriösa project med dessa. Det kommer dröja många och långa år innan en icke-kodare kan bygga riktiga bra saker som håller i alla kanter.

Kanske är så, men när det hela har blivit AI-agenter så tror jag inte att vi är allt för långt bort
Citera
2026-02-04, 21:32
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Trams. AI har sen länge raderat nördarna
Citera
2026-02-05, 07:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Jag tror inte att det kommer dröja många år. Vibe coding existerande inte ens för fem år sen. Idag finns sånt som Gemini och Claude Code. Det har gått extremt fort för att nå en så pass hög kvalitetsnivå som maskinerna håller idag.
Citera
2026-02-11, 18:23
Avstängd
Doxycyklin87s avatar
Jag och en till fullstackare har med en kombo av claude och gpt byggt ett fullt automatiserat verktyg som sen launch (ca 2 mån sen) börjat användas av drygt 600 bolag världen runt. Kommer nog omsätta mellan 3-5 millar detta år beroende på hur det går.

Går absolut att bygga saker snabbt, smidigt och användbart. Men du behöver förstå logik och göra en del på baksidan själv. Att få en prompt att utföra allt i ett system och hålla en jämn kvalitet är i stort sett omöjligt för tillfället.

Så min slutsats är att det är otroligt användbart både högt och lågt, men folk utan utvecklarbakgrund stannar fortfarande vid statiska/rent informationella sajter. Eller väldigt enkla plugins.
Citera
2026-02-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penguinsoftware
Har nån här faktiskt shippat nåt på riktigt med nån av dessa? Eller sitter vi alla bara och vibe:ar och bygger om samma todo-app?
Det här har jag också försökt och undersöka och fråga om och faktiskt inte sett ett enda projekt som faktiskt fungerar och är lönsamt. Det gäller även de som kan lite programmering.
Vad jag tror så är det AI bolagen själva som också betalar eller försöker hjälpa för att locka andra för det blir ganska uppenbart när man läser en del inlägg på olika sajter. De skriver för att göra reklam, inte att det stämmer.

Vad som lätt går att kolla för de som kan programmera är koden och då ser man ganska snabbt om projektet fungerar.
Citera
2026-02-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Jag och en till fullstackare har med en kombo av claude och gpt byggt ett fullt automatiserat verktyg som sen launch (ca 2 mån sen) börjat användas av drygt 600 bolag världen runt. Kommer nog omsätta mellan 3-5 millar detta år beroende på hur det går.
Har du länk?
Citera
2026-02-12, 09:38
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattdemon

Jag förstår inte exakt vad du syftar på? Gemini CLI? Gemini är en model. Copilot är ett verktyg/agent som kan använda modeller. Man kan ju ha Gemini som underliggande modell i Copilot. För att sådana här diskussioner skall bli meningsfulla tror jag man måste specificera tydligt vad och hur man använder AI verktygen. Det blir lätt förvirrande annars med alla möjliga variationer och kombinationer av verktyg/modeller som är möjliga.
Citera
2026-02-12, 09:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87

Går absolut att bygga saker snabbt, smidigt och användbart. Men du behöver förstå logik och göra en del på baksidan själv. Att få en prompt att utföra allt i ett system och hålla en jämn kvalitet är i stort sett omöjligt för tillfället.

Så min slutsats är att det är otroligt användbart både högt och lågt, men folk utan utvecklarbakgrund stannar fortfarande vid statiska/rent informationella sajter. Eller väldigt enkla plugins.

Jo -- det går, har man en bra idé och tydlig struktur kan man komma hyffsat fort till lansering förutsatt att kraven är satta där efter ("MVP" etc). Det som skär sig är sedan mer underhåll och när ett projekt växer till den grad att kontextfönstret helt enkelt blir för stort (inte nödvändigtvis komplex kod utan helt enkelt att det kräver för stor kontext).

Sedan beror det lite på hur man använder dessa LLM:er givetvis, personligen använder jag det mest för väldigt specifika och lokalt scope:ade saker, den fantatiska boost som folk Twittrar om finns dock inte riktigt då man hela tiden måste dubbelkolla allting; dessa LLM har en tendens att skriva ... väldigt dålig kod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in