2026-02-06, 07:00
Medlem
Onanikrems avatar
Finns ju ekologisk kyckling att köpa i dag, hur mycket bättre den haft det än vanlig 69.90/ kg kyckling vet jag inte. Folk, även jag köper ju skiten för man måste äta.

Skall köra ett test med hönor i vår, främst för ägg. Men kommer äta upp dem när de är utvärpta. Får väl se hur det går, vi har ju både räv och duvhök här. Grannen har haft höns i flera år, så jag tycker jag borde lyckas också. Han har tupp också, de tycker jag lever om för mycket så kommer skippa, tuppen skyddar hönorna i den mån den kan mot duvhök. Mot räven är den chanslös även om han hittade en blind räv med utklösta ögon i hönsgården ett år.
Citera
2026-02-06, 07:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Finns ju ekologisk kyckling att köpa i dag, hur mycket bättre den haft det än vanlig 69.90/ kg kyckling vet jag inte. Folk, även jag köper ju skiten för man måste äta.

Skall köra ett test med hönor i vår, främst för ägg. Men kommer äta upp dem när de är utvärpta. Får väl se hur det går, vi har ju både räv och duvhök här. Grannen har haft höns i flera år, så jag tycker jag borde lyckas också. Han har tupp också, de tycker jag lever om för mycket så kommer skippa, tuppen skyddar hönorna i den mån den kan mot duvhök. Mot räven är den chanslös även om han hittade en blind räv med utklösta ögon i hönsgården ett år.

Medan det fortfarande är fågelinfluensa får du ändå inte ha dem ute.

Norge och Danmark fasar ju ut sina broilers, och mycket av Lidls kyckling är från Danmark. Borde inte vara ett svårt val.
Citera
2026-02-06, 07:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ja, höns är husdjur vilket inte är synonymt med sällskapsdjur.

Man använder det så. Men om man använder ordet husdjur gammaldagst och formellt, är husdjur lantbruksdjur. Har man den betydelsen, utesluter man sällskapsdjur ur begreppet. Dvs husdjur är inte ett paraplybegrepp.
Citera
2026-02-06, 07:36
Medlem
Onanikrems avatar
Får? Jag får väl inte sälja äggen men jag får väl äta dem själv. Tänkt det mest som ett experiment eftersom jag ändå bor "off" Höns är mysiga och uppenbarligen gillar jag djur. Grannen har haft höns i väl 10 år.

Har ju tiden så jag tänkte också pröva.
Citera
2026-02-06, 17:34
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man använder det så. Men om man använder ordet husdjur gammaldagst och formellt, är husdjur lantbruksdjur. Har man den betydelsen, utesluter man sällskapsdjur ur begreppet. Dvs husdjur är inte ett paraplybegrepp.

Jo, husdjur är ett paraplybegrepp och används därför även så på Flashback Forum och har gjort så under överskådlig tid.

Citat:
HUSDJUR hɯ3s~jɯ2r, n.; best. -et; pl. =.
._._._._.
djur som hålles i tamt tillstånd för att vara människan till tjänst l. sällskap, särsk. för att ss. dragare o. d. l. gm sina produkter l. ss. slaktdjur bereda ägaren ekonomisk vinst; jfr BOSKAP 3, HUSHÅLLS-DJUR.

https://www.saob.se/artikel/?unik=H_1393-0078.ow63

Men nu är ju inte definitionen av begreppet topic för tråden, så det räcker där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in