2026-02-04, 18:09
Medlem
Nu har Norge tagit det kloka beslutet att sluta med broilerkycklingar. De går tillbaka till naturliga normala kycklingar som växer i naturlig hastighet och slipper plågas. Inte nog med att de inte kan röra sig normalt och har smärta i sina kroppar så får de för lite mat. Detta resulterar i att de blir kannibaler och äter upp varandra.
Detta är så sjukt, varför kan inte även Sverige föda upp friska, välmående kycklingar? Jag skäms, fy fan vad djuren får lida på grund av girighet och lathet.
I Norge har bytet till normalt växande kycklingar blivit väldigt lyckat även ekonomiskt då de håller sig friskare och lever bättre.

Kom igen Sveriges kycklinguppfödare byt bort Broilerkycklingen mot normal, hälsosammare kyckling. 🐣

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/efter-uppdrag-granskning-norge-slutar-med-snabbvaxande-kyckling
Citera
2026-02-04, 18:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
"För lite mat" - jo tjena.

Det handlar ju om att de får mycket mer mat än de skulle fått naturligt. En orsak till att de växer så snabbt.
Citera
2026-02-04, 18:26
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
"För lite mat" - jo tjena.

Det handlar ju om att de får mycket mer mat än de skulle fått naturligt. En orsak till att de växer så snabbt.
Det är avelshönorna, som skall träffa tupp och producera de drygt 900 miljoner ägg per år som behövs för s k slaktkycklingarna.

Om föräldragenerationen får samma mängd foder samt vatten och tillväxer som generna vill så är det risk hjärta eller skelett, i främst fötter, ger upp.
Citera
2026-02-04, 19:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Ekologisk kyckling är väl bättre?

Citat:
I ekologisk kycklingproduktion i Sverige används idag långsamväxande hybrider. Långsamväxande kycklingar har en bredare beteenderepertoar och utnyttjar utomhusytorna bättre än medel- och snabbväxande kycklingar. De har också färre fotskador och lägre dödlighet än kycklingar i konventionell produktion.

https://ekofakta.se/djurvaelfaerd-paa-ekologiska-gaardar/vaerphoens-och-slaktkycklingar
Citera
2026-02-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ekologisk kyckling är väl bättre?

https://ekofakta.se/djurvaelfaerd-paa-ekologiska-gaardar/vaerphoens-och-slaktkycklingar
Det är de som går ute och får salmonella.
Citera
2026-02-04, 19:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är de som går ute och får salmonella.

Förekomsten av salmonella bland svenska djur är unikt låg, under 0,1 procent för kycklingar.

https://svenskfagel.se/om-markningen/salmonella/
Citera
2026-02-04, 20:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Skulle vara kul att veta hur mycket dyrare den norska kycklingen kommer bli då det står att skillnaden inte ska vara så mycket.
Normalt pris när jag köper kycklingfilé på ICA brukar vara 119kr/kg, kan jag få en gladare fågel för 129kr/kg så skulle jag kunna tänka mig välja den.

Köper oftast kronfågel och alltid färska filéer. Fryst skit kan de stoppa upp i röven.
Citera
2026-02-04, 20:53
Medlem
Vem0ths avatar
Jävla dumt argument att svenskar inte vill betala priset för "normal"-växande kycklingar, jo det är den ekologiska kycklingen och i många butiker slåss kunderna om dessa.

Jo efterfrågan finns för mer ekologisk kyckling.

Kanske öka produktionen för det.
Citera
2026-02-05, 09:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Husdjur
/Moderator
Citera
2026-02-05, 17:25
Medlem
De ekologiskt uppfödda kycklingarna är mycket dyrare än 119/kg och ändå får man slåss om dem (på min butik i alla fall).

Jag hoppas nån butikskedja provar att importera norska "konventionella" kycklingar efter de bytt ut raserna de föder upp. Det ska tydligen vara genomfört 2027.
Citera
2026-02-05, 17:35
Medlem
zombie-nations avatar
OK, höns i fabriker är tydligen husdjur...

Men bara för att det görs en sketen UG så blir folk ledsna i ögat i en kvart. Nästa dag går de ändå och köper denna tortyrkyckling. Vi vill ha det så här. Vi vill ha djur som lider svårt. Ska vi inte få ha det då?

Svensk kyckling smakar ju ändå vidrigt, kanske för att de är sjuka i sina gener. Fattar inte hur ni kan äta skiten.

Man har lyft detta många gånger, hur tuppkycklingar så fort de kläcks, krossas till döds, hur en kycklingsug suger upp hundratals klara kycklingar så de bryter benen, hur höns pickar ihjäl och äter varandra. Vi vet redan detta. Det är ingen nyhet.
Citera
2026-02-06, 06:05
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
OK, höns i fabriker är tydligen husdjur...

Men bara för att det görs en sketen UG så blir folk ledsna i ögat i en kvart. Nästa dag går de ändå och köper denna tortyrkyckling. Vi vill ha det så här. Vi vill ha djur som lider svårt. Ska vi inte få ha det då?

Svensk kyckling smakar ju ändå vidrigt, kanske för att de är sjuka i sina gener. Fattar inte hur ni kan äta skiten.

Man har lyft detta många gånger, hur tuppkycklingar så fort de kläcks, krossas till döds, hur en kycklingsug suger upp hundratals klara kycklingar så de bryter benen, hur höns pickar ihjäl och äter varandra. Vi vet redan detta. Det är ingen nyhet.

Ja, höns är husdjur vilket inte är synonymt med sällskapsdjur.

I övrigt håller jag med dig.
Inget nytt under solen och inget som den stora massan egentligen bryr sig om eller kommer att ändra sig kring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in