2026-02-04, 11:43
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Jag läser en notis på DN.se

Svea hovrätt skärper straffen för nazister för våldsamma överfall

Länk: https://www.dn.se/direkt/2026-02-04/svea-hovratt-skarper-straffen-for-nazister-for-valdsamma-overfall/

Den handlar om de fyra män mellan 21 och 23 år som dömts för att ha misshandlat personer med utländsk bakgrund i Stockholm natten mot den 27 augusti 2025.

Här skrivs namnen på samtliga fyra ut, vilket jag anser är väldigt ovanligt för DN.

Jag scrollar ett stycke längre ner i nyhetsflödet och läser då en notis med rubriken Livstidsdom för uppmärksammat mord fastställs

Länk: https://www.dn.se/direkt/2026-02-04/livstidsdom-for-uppmarksammat-mord-faststalls/

Där beskrivs en 40-årig man som ingått i ett "mordkommando tillsammans med två andra", men inget namn skrivs ut.

Förvisso är notisen skriven av TT och inte DN direkt, men DN publicerar den utan namn.

Genom att publicera namnen på de fyra unga killarna så brännmärks dessa namn för all framtid, även efter avtjänad dom så kommer de för alltid att dyka upp när en arbetsgivare gör en enkel sökning via t.ex Google. 40-åringar som ingår i mordkommandon ska däremot skyddas från sådant.

Såg även en artikel på Svt.se här om dagen där "En 25-årig man, dömd till livstids fängelse för två skjutningar i Stockholm 2023, är nu en av Europas mest eftersökta brottslingar.", men bilden blurras och namnet skrivs inte ut.

Länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/domd-skytt-i-stockholm-pa-europols-most-wanted-lista

Varför är media så här? Varför skyddas utländska brottslingar in i absurdum medans svenska brottslingar genast hängs ut? Hatar media Sverige och svenskar? Vad har de för agenda med att agera så här?
Citera
2026-02-04, 11:46
Medlem
Svensk mgm = häng ut
Blatte mgm = häng inte ut
Så lätt var det, tråden kan stängas
Citera
2026-02-04, 11:48
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Svensk mgm = häng ut
Blatte mgm = häng inte ut
Så lätt var det, tråden kan stängas

Jag är mycket väl medveten om det, men om vi bara konstaterar att Svenskar blir överkörda exakt hela tiden utan att ens föra diskussion om det så förtjänar vi heller inget annat än att bli just överkörda.
Citera
2026-02-04, 11:54
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Skillnad på folk å folk i detta land vettu.
Citera
2026-02-04, 12:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag förstår vad du menar. men du blandar ihop äpplen och päron.

- Kan du också visa på en artikel där DN (inte TT) undviker att publicera namn på blattar?

= Kan du också visa på artikeln där SVT maskerar och inte publicerar namn på etniskt svenska brottslingar som inte erkänt sina brott?

Då blir det tydligare det du vill säga.
Citera
2026-02-05, 06:19
Avstängd
dude2ks avatar
Invandrare är mer värda i deras ideologi. Svenskar är andra klassens medborgare typ. Så det är för att det ska passa medias narrativ.
Citera
2026-02-06, 16:37
Medlem
Vad gäller artiklarna på DN ser jag en skillnad som kan vara relevant i sammanhanget: den ena artikeln är skriven av DNs egna journalist, medan den andra har skrivits av någon på TT. De flesta tidningar som prenumererar på TT publicerar deras nyheter utan att ändra något, gissar jag. Det medför att om TT valt att inte skriva ut namn på MGM kommer heller inga tidningar att göra det.

I liknande sammanhang gissar jag att TT ganska konsekvent väljer att inte skriva ut namn på (M)GM, även efter att denne fällts i domstol, helt enkelt för att så många tidningar köper in deras nyheter. Om de började skriva ut namn på (M)GM skulle i stort sett alla tidningar behöva börja läsa allt som kommer från TT innan det publiceras, vilket jag gissar att tidningarna inte vill behöva göra (det kostar pengar). Alltså väljer TT, för att inte ge sina kunder besvär, att väldigt sällan (aldrig?) publicera namn på (M)GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in