2026-02-05, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Vilket ingångsvärde gäller i det här fallet?
Kan någon förklara ?
Marknadsvärdet vid tillfället då aktierna överfördes från ISK till AF. Om det skedde i samband med konkurs kan nog marknadsvärdet ofta anses vara noll. Om det skedde i samband med avnotering innan bolaget gick i konkurs, kanske man får använda senaste kursen som aktien handlades till medan den var noterad. I tveksamma fall kan man hugga till med något man tycker verkar rimligt och redovisa hur man tänkt under särskilda upplysningar. Då kan Skatteverket acceptera detta eller fatta beslut om något annat, men genom att redovisa omständigheterna öppet slipper man straff/skattetillägg om man gjort en felbedömning.
Citera
2026-02-05, 09:18
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Låter som att ni inte riktigt förstod varandra. Trådstarten var inget under av tydlig och tillräcklig information, så om du inte beskrev situationen bättre för Skatteverket kanske det inte var så lätt att kategoriskt svara ja eller nej.

Men som jag förstått det har du inte sålt några av aktierna sedan de flyttades till AF och heller inte fått någon utdelning eller annan utbetalning från de konkursade företagen sedan dess. Då har du heller inget att deklarera – när de fanns på ISK behövde du inte deklarera av den anledningen, och efter att de flyttats till AF har du inget att deklarera om du inte fått någon intäkt från aktierna sedan dess.

Om konkursen inte är klar finns en teoretisk (men väldigt osannolik) möjlighet för aktieägarna att få ut något från konkursboet. Denna möjlighet gör att du teoretiskt skulle kunna sälja aktierna privat till någon optimist. Men oftast blir aktieägarna helt lottlösa i en konkurs. 2026 deklarerar du hur som helst inkomster du fått under 2025, så även om något relaterat till aktierna skulle ge en intäkt under 2026 skulle den inte behöva deklareras förrän 2027.

Jag förklarade för dem ( Skatteverket

2 aktier gick i konkurs
Som va köpte på ett ISK konto
Fördes över till AF konto

Ska jag deklarera detta ?

Svaret va både ja och nej

——

Dessa 2 aktier va inget i värde och inget jag bryr mig om
Jag ville bara veta om jag får skatteåterbäring nu i april eller senare i år !

Därför frågade jag här oxå
Då varken Avanza eller skatteverket gett mig ett svar på frågan
Citera
2026-02-05, 09:26
Medlem
Som redan sagts, de köptes inom ISK och gick i konkurs och blev värdelösa. Den förlusten är inget du ska/kan deklarera, eftersom det är just skillnaden mellan ISK och depå (ingen realisationsskatt/förlustavdrag).

Därefter har de förts över till depå med GAV 0. Deklaration är relevant först när du gör något med dessa, dvs mot all förmodan lyckas sälja (och gör en vinst relativt GAV på 0 och sålunda betalar skatt). Har du inte sålt under 2025 behöver du inte fundera på deklaration 2026.

Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Jag förklarade för dem ( Skatteverket

2 aktier gick i konkurs
Som va köpte på ett ISK konto
Fördes över till AF konto

Ska jag deklarera detta ?

Svaret va både ja och nej

——

Dessa 2 aktier va inget i värde och inget jag bryr mig om
Jag ville bara veta om jag får skatteåterbäring nu i april eller senare i år !

Därför frågade jag här oxå
Då varken Avanza eller skatteverket gett mig ett svar på frågan
Senast redigerad av Markowitz 2026-02-05 kl. 09:30.
Citera
2026-02-05, 09:49
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Som redan sagts, de köptes inom ISK och gick i konkurs och blev värdelösa. Den förlusten är inget du ska/kan deklarera, eftersom det är just skillnaden mellan ISK och depå (ingen realisationsskatt/förlustavdrag).

Därefter har de förts över till depå med GAV 0. Deklaration är relevant först när du gör något med dessa, dvs mot all förmodan lyckas sälja (och gör en vinst relativt GAV på 0 och sålunda betalar skatt). Har du inte sålt under 2025 behöver du inte fundera på deklaration 2026.

Jag förstår , tack

Men det är konstigt att varken Avanza eller skatteverket kan svara på det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här