2026-02-04, 11:35
Medlem
sonofnatures avatar
2 av mina aktier har gått från ISK till AF

En av dem va ej lagligt att ha på ISK kontot
Den andra kom jag ej ihåg

Dessa två har förts över av Avanza mellan kontona
Så inget jag gjort

Så min fråga är om jag behöver deklarera detta nu i vår ?

Ringde Avanza , men fick inget svar
För han visste inte
Han visste bara att de två inte skulle vara på ISK kontot och de har inget värde för mig
Alltså de går ej att sälja

Dem är köpta på IsK kontot

Hoppas någon har ett svar
Citera
2026-02-04, 11:39
Medlem
sonofnatures avatar
Båda två företagen har gått i konkurs
Citera
2026-02-04, 11:40
Medlem
Om du sålt aktien/aktierna så Ja, annars Nej.

Läs mer nedan:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-deklarerar-man-for-vp-konto-depa-aktie-fondkonto.html
Citera
2026-02-04, 11:41
Medlem
Då det gäller konkurs är nedan aktuellt vad jag kan se:

https://www.avanza.se/kundservice.html/5094/hur-deklarerar-jag-konkurser-fran-tidigare-ar
Senast redigerad av villnihaflum 2026-02-04 kl. 11:44.
Citera
2026-02-04, 11:47
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Om du sålt aktien/aktierna så Ja, annars Nej.

Läs mer nedan:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-deklarerar-man-for-vp-konto-depa-aktie-fondkonto.html

De har varit på ISK kontot
Gått i konkurs
Men de finns på mitt AF konto

Har ej sålt dem

Förstår ej varför inte Avanza kan svara på en sådan sak
Måste ju vara enkelt för dem att veta
Då det är dem som fört över mellan kontona
Citera
2026-02-04, 11:49
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Då det gäller konkurs är nedan aktuellt vad jag kan se:

https://www.avanza.se/kundservice.html/5094/hur-deklarerar-jag-konkurser-fran-tidigare-ar

Jo men jag ägde dem ej på mitt AF konto

De köptes på ISK kontot
Citera
2026-02-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Jo men jag ägde dem ej på mitt AF konto

De köptes på ISK kontot

När företag går i konkurs så flyttas innehavet från ISK till depå där det ligger en viss tid innan posten försvinner helt.

Då man inte beskattas per transaktion i ISK så kan du inte göra något förlustavdrag.
Citera
2026-02-04, 12:23
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
När företag går i konkurs så flyttas innehavet från ISK till depå där det ligger en viss tid innan posten försvinner helt.

Då man inte beskattas per transaktion i ISK så kan du inte göra något förlustavdrag.

Tack 🙂
Citera
2026-02-04, 22:01
Medlem
Citat:
Förstår ej varför inte Avanza kan svara på en sådan sak
Måste ju vara enkelt för dem att veta
Då det är dem som fört över mellan kontona
Din obesvarade fråga gällde väl inte vad Avanza gjort, utan hur du ska deklarera det hela? Gissningsvis var personen du pratade med inte särskilt kunnig i skattefrågor, och ville därför inte riskera att svara fel. Det ligger ju inte heller riktigt inom Avanza-kundtjänstens ansvarsområde att ge personlig deklarationshjälp, så även om du hade kunnat kopplas till en mer skattekunnig person kan jag förstå att detta inte gjordes.
Citera
2026-02-04, 23:52
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Din obesvarade fråga gällde väl inte vad Avanza gjort, utan hur du ska deklarera det hela? Gissningsvis var personen du pratade med inte särskilt kunnig i skattefrågor, och ville därför inte riskera att svara fel. Det ligger ju inte heller riktigt inom Avanza-kundtjänstens ansvarsområde att ge personlig deklarationshjälp, så även om du hade kunnat kopplas till en mer skattekunnig person kan jag förstå att detta inte gjordes.

Då folk lär fråga dem om skattefrågor relativt ofta , så borde väl de ha kunskap hur det går till !

Men ringde skatteverket , å inget vettigt svar där heller 😂
Han svarade ja och nej på samma fråga
Så han visste inte heller
Citera
2026-02-05, 01:21
Medlem
Citat:
Då folk lär fråga dem om skattefrågor relativt ofta , så borde väl de ha kunskap hur det går till !

Men ringde skatteverket , å inget vettigt svar där heller 😂
Han svarade ja och nej på samma fråga
Så han visste inte heller
Låter som att ni inte riktigt förstod varandra. Trådstarten var inget under av tydlig och tillräcklig information, så om du inte beskrev situationen bättre för Skatteverket kanske det inte var så lätt att kategoriskt svara ja eller nej.

Men som jag förstått det har du inte sålt några av aktierna sedan de flyttades till AF och heller inte fått någon utdelning eller annan utbetalning från de konkursade företagen sedan dess. Då har du heller inget att deklarera – när de fanns på ISK behövde du inte deklarera av den anledningen, och efter att de flyttats till AF har du inget att deklarera om du inte fått någon intäkt från aktierna sedan dess.

Om konkursen inte är klar finns en teoretisk (men väldigt osannolik) möjlighet för aktieägarna att få ut något från konkursboet. Denna möjlighet gör att du teoretiskt skulle kunna sälja aktierna privat till någon optimist. Men oftast blir aktieägarna helt lottlösa i en konkurs. 2026 deklarerar du hur som helst inkomster du fått under 2025, så även om något relaterat till aktierna skulle ge en intäkt under 2026 skulle den inte behöva deklareras förrän 2027.
Citera
2026-02-05, 01:39
Medlem
olovpalmes avatar
Vilket ingångsvärde gäller i det här fallet?
Kan någon förklara ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in