Citat:
Ursprungligen postat av
tjanska
Visst, överdrivet beteende, gäller åt bägge håll och många situationer förändrar parametrar, allt som kan brukas kan missbrukas.
Jag tror inte det finns något som heter överdrivet hälsosam, och jag tror att svenskens kost är väldigt dålig då mycket av den består av vitt ris, pasta, kommersiellt bröd, falukorv och annat ultraprocessat skräp, även godis tror jag vi äter mest av i världen. Men folk anser att kosten inte är dålig för att "alla andra" äter likadant.
Citat:
Jag tror att det är större risk om man förändrar sin livsstil kraftigt vid sen medelålder då kroppen har fått sitt "normalvärrde" och försöker återgå till det efter t ex bantning.
Det tror inte jag. Fetma är en sjukdom, som i sin tur leder till en massa andra sjukdomar (kardiovaskulära sjukdomar, ledsjukdomar, metaboliska sjukdomar, cancer, Alzheimers, demens, osv.), så kroppen vill inte vara fet. Folk blir feta av den kost de har som regelbundet håller insulinet på sjukliga nivåer och betingar fettsyrasyntes.
Problemet med t.ex. bantning är att strategierna som rekommenderas är dåliga. Istället för att övergå till en näringsrik kost och skära ner på socker, stärkelse med högt GI, osv. så väljer folk att skära ner på kalorier och effektivt svälta sig själva. Det är psykiskt påfrestande, och kroppen bromsar in den basala metabolismen.
Så visst, Svensson går ner 5 kg med sin Viktväktardiet men sen anpassar sig kroppen till det låga kaloriintaget och han blir seg, dumt, och lätt frusen. Sen tror han lite som du att 120 kg är hans "normalläge."