Igår, 02:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
En ny studie visar att ens gener kan påverka livslängden med mellan 50 och 55 procent, det enligt forskare och medförfattare Sara Hägg vid Karolinska institutet.

Studien, som baseras på bland annat svensk data, tyder på att ens gener har större betydelse för ens livslängd än vad man tidigare trott.

I andra studier och vid nyligen utförda större släktforskningar har siffran uppskattats vara mycket lägre, ibland mellan 10 och 30 procent. Men en ny räknemetod, som utesluter externa faktorer bakom dödsfall, visar att siffran här höjs drastiskt.

Har ni bra gener?
Är det viktigt att bli gammal?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-du-kan-paverka-din-livslangd-mindre-an-du-tror
Citera
Igår, 03:13
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har ni bra gener?
Är det viktigt att bli gammal?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-du-kan-paverka-din-livslangd-mindre-an-du-tror
I princip alla i min familj fått cancer o dött runt 60-65.
Citera
Igår, 03:36
Medlem
Onanikrems avatar
Antar jag har bra gener. Pappa blev 88år och dog efter en fallolycka, mamma blev 90år och dog efter ett års sjukdom.
Pappa hade lite demens när han gick bort, mamma var helt klar. Hon skötte både min bokföring och deklaration (Firma och gamla aktier på depå) tills hon var 89år.

Gjorde en stor kontroll i fjol på allt från blodsocker, kolesterol till PSA och magnet, kontraströntgen. Är 65 och hoppas på 10 bra år till, men man vet ju aldrig?
Citera
Igår, 03:55
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har ingen aning om jag har bra gener men visst är det häftigt att det ska ha en sån stor påverkan!
Du säger det men du har ingen aning om vad 50 - 55% innebär i sammanhanget.

Studien är en jämförelse på enäggstvillingar (100% identiskt genetiskt anlag) och tvåäggstvillingar (50% identiskt genetiskt anlag) och tog inte alls hänsyn till livsstil utan endast dödsdatum. Men man fann ett statistisk samband där enäggstvillingarna tenderar att dö närmare varandra (om man sållar bort externa dödsfaktorer) än tvåäggstvillingarna, t.ex. 82 och 87 år ålder mot 80 och 90 års ålder.
Senast redigerad av Tidvind Igår kl. 03:58.
Citera
Igår, 04:11
Medlem
Verkar ha bra gener förväntar mig bli 85-90 år.
Har alltid hävdat till mina tränings/mat freaks att det är viktigare då alla har olika förutsättningar, det som är bra för dig kanske inte är bra för mig, finns inget "nollvärde" att utgå ifrån vid alla studier.
Samma sak kom för någon dag/vecka sedan, det behövs mindre/kortare promenader än vad som tidigare förespråkats.

Tänk att bara man ändrar räknemetoder så blir det annat resultat och en ny "sanning", kan det gälla fler områden....
Senast redigerad av tjanska Igår kl. 04:31.
Citera
Igår, 04:14
Medlem
Riksreptilens avatar
Sara Hägg som är en av de åtta författarna till studien publicerad i Nature fick rätt mycket medieutrymme i förra veckan i bl a TV4s "utfyllnadsTV" där programledarna verkade missnöjda med att påverkbara faktorerna minskat från 65-80%.

19 min från vetenskapsradion i Statsradion.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2748952

På fars sida finns fem helsyskon så bra statistik där men mor var enda barnet, så inget arvbråk men smalt urval att spekulera runt.
Citera
Igår, 04:20
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Har alltid hävdat till mina tränings/mat freaks att det är viktigare då alla har olika förutsättningar,
Det finns tjockisar i USA som får leversvikt och stupar i tjugo års ålder, och de som lever väl bortom hundra har bra kost-, träning-, och sömnvanor.

Men visst, åldrande är epigenetiskt, och vissa är lite mer resistenta mot inflammation, oxidation, insulinresistens, osv.

Problemet är väl att har man dåliga vanor kan det gå riktigt illa fort när man väl kommer upp i åldrarna, och denna studie tog inte hänsyn till specifika hälsovanor.
Citera
Igår, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det finns tjockisar i USA som får leversvikt och stupar i tjugo års ålder, och de som lever väl bortom hundra har bra kost-, träning-, och sömnvanor.

Men visst, åldrande är epigenetiskt, och vissa är lite mer resistenta mot inflammation, oxidation, insulinresistens, osv.

Problemet är väl att har man dåliga vanor kan det gå riktigt illa fort när man väl kommer upp i åldrarna, och denna studie tog inte hänsyn till specifika hälsovanor.
Visst, överdrivet beteende, gäller åt bägge håll och många situationer förändrar parametrar, allt som kan brukas kan missbrukas.
Jag tror att det är större risk om man förändrar sin livsstil kraftigt vid sen medelålder då kroppen har fått sitt "normalvärrde" och försöker återgå till det efter t ex bantning.
Senast redigerad av tjanska Igår kl. 04:42.
Citera
Igår, 06:21
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Visst, överdrivet beteende, gäller åt bägge håll och många situationer förändrar parametrar, allt som kan brukas kan missbrukas.
Jag tror att det är större risk om man förändrar sin livsstil kraftigt vid sen medelålder då kroppen har fått sitt "normalvärrde" och försöker återgå till det efter t ex bantning.

Nej, det där är tjockisfantasier. Den enda gången det kan vara bra med att bära för mycket fettmassa är när du får en allvarlig sjukdom. Men även då kan samma fettmassa vara en orsak till att du blev sjuk.

Set point vikt kan ändras och är inte huggen i sten.
Citera
Igår, 06:22
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det är väl allmänt känt redan, det finns 100 åringar som rökt hela livet och så finns det 60 åringar som insjuknar i dödlig lungcancer utan att ha rökt en enda cigg hela sitt liv, så detta har varit känt en längre tid.

Sen vette fan, jävla mardröm att bli ett 105 år gammalt russin som bara stirrar, vore fint med knall och fall runt 80 med en fortfarande förhoppningsvis någorlunda bibehållen fysisk standard.
Citera
Igår, 06:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Det är väl den här, https://www.science.org/doi/10.1126/science.adz1187
Citera
Igår, 06:34
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Jag tror inte det finns något som heter överdrivet hälsosam, och jag tror att svenskens kost är väldigt dålig då mycket av den består av vitt ris, pasta, kommersiellt bröd, falukorv och annat ultraprocessat skräp, även godis tror jag vi äter mest av i världen. Men folk anser att kosten inte är dålig för att "alla andra" äter likadant.

Citat:
Det tror inte jag. Fetma är en sjukdom, som i sin tur leder till en massa andra sjukdomar (kardiovaskulära sjukdomar, ledsjukdomar, metaboliska sjukdomar, cancer, Alzheimers, demens, osv.), så kroppen vill inte vara fet. Folk blir feta av den kost de har som regelbundet håller insulinet på sjukliga nivåer och betingar fettsyrasyntes.

Problemet med t.ex. bantning är att strategierna som rekommenderas är dåliga. Istället för att övergå till en näringsrik kost och skära ner på socker, stärkelse med högt GI, osv. så väljer folk att skära ner på kalorier och effektivt svälta sig själva. Det är psykiskt påfrestande, och kroppen bromsar in den basala metabolismen.

Så visst, Svensson går ner 5 kg med sin Viktväktardiet men sen anpassar sig kroppen till det låga kaloriintaget och han blir seg, dumt, och lätt frusen. Sen tror han lite som du att 120 kg är hans "normalläge."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in