2026-02-03, 22:24
Medlem
Vad vet vi?

Citat:

En räddningsinsats pågår i norska nationalparken Jotunheimen, skriver Dagbladet. 15 personer ska vara inblandade i en olycka. Gruppen hade skickat ut ett nödanrop på tisdagskvällen.
– Anropet beskriver nedkylda personer och några som inte är vid medvetande, uppger Innlandet polisdistrikt enligt Dagbladet.

Expressen
Senast redigerad av Bekannelse 2026-02-03 kl. 22:27.
Citera
2026-02-03, 22:31
Medlem
JustTrollings avatar
4 personer som förts till sjukhus, med oklar status.

– Luftambulanse og redningshelikopter er på stedet. Det meldes om fire pasienter som flys til Førde sykehus. Det er ikke kjent status på disse, skriver politiet.
https://www.vg.no/nyheter/i/JOE8p4/redningsaksjon-i-jotunheimen-etter-turfoelge-paa-15-personer

Fire personer til sykehus etter redningsaksjon i Jotunheimen

Fire personer blir fløyet til Førde sykehus etter en redningsaksjon i Jotunheimen sent tirsdag kveld.
https://www.nrk.no/nyheter/fire-personer-til-sykehus-etter-redningsaksjon-i-jotunheimen-1.17754505
Citera
2026-02-03, 22:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Enligt Yr.no är det -30 i vindkyla. 9 m/s.

Vindkylan förklarar varför de alla är svårt nedkylda och vissa medvetslösa.

Kylan i fjällen är inte att leka med. Speciellt när det blåser.
Citera
2026-02-03, 23:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nä det där låter inge vidare. Så nedkylda att medvetslösa går lätt åt helvete...
Citera
2026-02-03, 23:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nä det där låter inge vidare. Så nedkylda att medvetslösa går lätt åt helvete...

De som kallas för medvetslösa kan i praktiken vara utan livstecken. Dvs döda.

Men kroppen är så förunderlig att den ibland kan få liv igen efter en svår nedkylning. Kroppen har helt enkelt gått på sparlåga. Därför räknas man inte som död förrän man är upptinad och då inte svarar på försök att uppliva en.
Citera
2026-02-03, 23:49
Medlem
LeifD2s avatar
Det är generellt bra väder i området (ser på webkameror), men en del vind. Sognefjellhytta hade ca 15m/s nu i kväll.
Ett undantag är Eidsbugarden (SV Jotunheimen) där det är lätt snöfall. Mer vind där också, ca 18m/s.
Inte onormala vindstyrkor alls i norskt vinterfjäll och något man måste räkna med ch ta höjd för när det gäller utrustning.

Det står inget om var de 4 skall ha plockats upp.

4 per till sjukan. 11 kvar som inte behövde hämtas.

Jag vibbar att det är en större grupp som varit ute och 4 stycken som delat tält har kört stormkök i tältet för att värma sig med CO-förgiftning som resultat.
Citera
2026-02-04, 00:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Tydligen 15 pers från en folkhögskola som är ute på tur. Fyra av eleverna har tydligen blivit så svårt nedkylda att de har hypotermi.

Sen kommer det konstiga: lärare och övriga elever fortsätter turen. Alltså, vad är det för j-vla lärare som leder turen så uselt att fyra av deras elever måste flygas till sjukhus, och sedan fortsätter?

https://www.vg.no/nyheter/i/JOE8p4/redningsaksjon-i-jotunheimen-etter-turfoelge-paa-15-personer
Citera
2026-02-04, 01:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tydligen 15 pers från en folkhögskola som är ute på tur. Fyra av eleverna har tydligen blivit så svårt nedkylda att de har hypotermi.

Sen kommer det konstiga: lärare och övriga elever fortsätter turen. Alltså, vad är det för j-vla lärare som leder turen så uselt att fyra av deras elever måste flygas till sjukhus, och sedan fortsätter?

Men vad fan! Hoppas den läraren blir avskedad. Det normala är ju att man avslutar turen, ber om att få hjälp från fjället och att läraren följer med de sjuka till sjukhuset.

Det påminner om det där konfalägret i Åre (?) där de ansvariga från församlingen i Sthlm var helt dumma i huvudet. Utsatte barnen för livsfara på en sjö i kanoter tror jag det var. De gav sig ut på vattnet utan ledare i dåligt väder. Ledarna fade ingen uppsikt över barnen. En kille föll i vattnet och var en isbit när han hittades. De fick som tur var liv i honom när de tinat upp honom på sjukhuset. Men han var död när de fann honom. Kan ha varit nån fler som råkade illa ut av barnen.

Det är skrämmande att folk utan vett och förstånd får ge sig ut med elever i miljöer som man inte behärskar. Historien är full över hela världen med elever (även vuxna elever) på utflykt som dött pga deras lärare inte kunnat hantera vintermiljöer eller dåligt väder. Hoppas det inte blir så nu.
Citera
2026-02-04, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men vad fan! Hoppas den läraren blir avskedad. Det normala är ju att man avslutar turen, ber om att få hjälp från fjället och att läraren följer med de sjuka till sjukhuset.

Det påminner om det där konfalägret i Åre (?) där de ansvariga från församlingen i Sthlm var helt dumma i huvudet. Utsatte barnen för livsfara på en sjö i kanoter tror jag det var. De gav sig ut på vattnet utan ledare i dåligt väder. Ledarna fade ingen uppsikt över barnen. En kille föll i vattnet och var en isbit när han hittades. De fick som tur var liv i honom när de tinat upp honom på sjukhuset. Men han var död när de fann honom. Kan ha varit nån fler som råkade illa ut av barnen.

Det är skrämmande att folk utan vett och förstånd får ge sig ut med elever i miljöer som man inte behärskar. Historien är full över hela världen med elever (även vuxna elever) på utflykt som dött pga deras lärare inte kunnat hantera vintermiljöer eller dåligt väder. Hoppas det inte blir så nu.
Mycket gnäll och ack-och-ve. Inga helikoptrar hem åt alla!? Och självklart är det någon som har gjort fel! Det kan ju inte vara så att det är rationellt eller att de helt själva inte tyckt att inte behövt helikoptrar. Domedagen är nära, alla är onda, vi lever i helvetet på jorden, ingen kan ha det värre såhär! Aj, min lilltå! Något landade på den!

Har de rätt att kräva helikopter hem åt alla? Är det ens rätt att skicka ut helikoptrar till folk som inte är i nöd? Vem beslutar det? Varför tycker du att det per automatik är fel stt de inte begär helikoptrar hem? De övriga kanske verkligen inte är i akut behov av helikoptrar?

Jag kan tänka mig att det finns lagar om att folk i nöd måste få helikopter. Men jag har svårt att tänka mig att det finns en lag om att alla närstående också måste få en helikopter.

Är du okej med att betala några miljoner för helikoptrar år människor i icke-nöd som annars hade kunnat rädda människor i riktig nöd? Tänk nu på lilltån. Hade du varit okej med att jag krävde gratis skjuts till affären för att jag var trött när du vill åka till akuten för att en fågel landade på din lilltå?

Är det per automatik alltid högsta prio att de som råkar vara i närheten av något som hänt ska ha det bekvämt? Mer bekvämt än andra (riktiga) offer?

Nästa gång jag missar bussen ska jag fan ha en helikopter! Jag skiter i din lilltå!
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-04 kl. 02:26.
Citera
2026-02-04, 02:24
Medlem
U-land som i untergang
Citera
2026-02-04, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Hur tänkte du nu? De klarar ju sej själva, så de fortsätter turen tillbaka.
Citera
2026-02-04, 07:24
Moderator
pudelluss avatar
Rubriken något förtydligad. Originalrubrik: "Norge: Olycka i nationalpark 15 personer inblandade".

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in