2026-02-03, 17:09
Medlem
corpuss avatar
Datorn hackar ibland när man spelar datorspel. Det kommer även ibland en ruta, som säger att videominnet är begränsat.

Kan man åtgärda problemet genom att enbart byta ut grafikkortet? Vilket grafikkort bör man i så fall välja?
Eller måste även processorn bytas för att klara moderna datorspel?
Jag spelar bl.a. ett spel som heter Grounded 2.

Det som idag sitter i datorn är:

Moderkort
Asus PRIME X570-PRO

CPU
AMD Ryzen 7 3700X 3.6 Hz

CPU-kylare
Noctua NH-D15 CPU-kylare

RAM-minne
DDR4: 2 x 16 GB = 32 GB

Grafikkort
GeForce RTX 2060 Strix Gamling OC 1008868

Nätaggregat
750 watt
Citera
2026-02-03, 17:12
Medlem
Kalaskula544s avatar
Inga problem, kör på.

Alltså, du behöver bara ett modernare grafikkort.

Senare kanske du kan unna datorn med en AM4-processor typ 5800X, men det är inte akut.
Citera
2026-02-03, 17:15
Medlem
Melange5738s avatar
Lär dig optimera datorn för det du ska göra. Ofta kan man ändra vissa inställningar så att den här typen av problem inte uppstår.
Citera
2026-02-03, 17:20
Medlem
StorFetAnkas avatar
Grafikkortet är den svaga länken med 6GB GDDR, tror den modellen också finns med ynka 3GB, när videominnet tar slut så går systemet över till RAM minnet som är många gånger långsammare. Enklaste sättet att få bättre prestanda i dina spel är att dra ner på de inställningar som kräver mycket videominne, t.ex högupplösta texturer.

Annars är det nytt grafikkort som gäller, förslagsvis 3000 eller 4000 serien Nvidia, med minst 8GB GDDR, 12 eller 16 om du vill ha något framtidssäkert. AMD gör bra kort också med mer minne till ett lägre pris, dessa fungerar fint ihop med AMD CPUer, speciellt om du på sikt planerar att byta till GNU+Linux, vilket också är ett sätt att få bättre prestanda.
Citera
2026-02-03, 18:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tänk på att grafikkort är svindyra att köpa just nu pga AI och brist på minneskretsar. Kan du klara dig något år till så kan du spara en hel del pengar då nya minnesfabriker är på gång här i europa om jag inte missminner mig.
Citera
2026-02-03, 19:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tänk på att grafikkort är svindyra att köpa just nu pga AI och brist på minneskretsar. Kan du klara dig något år till så kan du spara en hel del pengar då nya minnesfabriker är på gång här i europa om jag inte missminner mig.
Inte läst så mycket om det men kommer de verkligen igång till nästa år? läste nånstans att det kommer dröja till 2027/2028 innan vi får se någon konkret.

Citat:
Ursprungligen postat av corpus
Datorn hackar ibland när man spelar datorspel. Det kommer även ibland en ruta, som säger att videominnet är begränsat.

Kan man åtgärda problemet genom att enbart byta ut grafikkortet? Vilket grafikkort bör man i så fall välja?
sökte på grafikkort och fick upp att det har 6gb minne och det är inte mycket att hänga i granen, processorn är inte den snabbaste heller men grafikkortet är den svagaste punkten, skulle kunna testa o sänka grafikinställningarna lite och se vad som händer, kanske finns guider för spelet om hur du optimerar inställningarna just för 6gb grafikkort.

750W psu begränsar så det kan bli problem med 9070xt speciellt om psu'n är av sämre kvalité så vill du inte byta psu'n så bör du inte gå över 9060xt om du väljer amd kort.

Rekommenderat nvidia-kort till spelet är 3080 men samma här som med 9070xt, 5060 kan du köra men undvik 8gb modellerna speciellt om du tänker behålla kortet några år, 5070 kan funka också.
Senast redigerad av Arne.Anka 2026-02-03 kl. 19:10.
Citera
2026-02-03, 19:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte läst så mycket om det men kommer de verkligen igång till nästa år? läste nånstans att det kommer dröja till 2027/2028 innan vi får se någon konkret.

Tydligen ska fabriken startas under -27 men vara inriktad mot bilindustrin och 28nm teknik så kanske inte så mycket hjälp ändå.
Citera
2026-02-03, 22:03
Medlem
Fantens avatar
Alltså, minimikraven för Grounded 2 är bland annat 8GB VRAM, så redan där har du för lite.
Citera
2026-02-03, 23:20
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Om du ska kolla på grafikkort, kika också på Intel Arc-kort. Du kanske kan komma undan billigare än om du köper ett Nvidia-kort eller AMD-kort.

Jag hade det här kortet tidigare som jag tyckte presterade bra:

https://www.webhallen.com/se/product/365397-ASRock-Intel-Arc-A770-16GB-Phantom-Gaming-OC

Kom ihåg också att kolla så att kortet passar i datorn, så det inte tar upp för många slots och inte är för långt heller. Och så att du har ett tillräckligt kraftigt nätagg men det är nog inget problem i ditt fall då du har ett på 750W men det är bra kolla det också.

Edit:

Ett sånt här tror jag skulle fungera bra och det är inte så farligt dyrt heller:

https://www.inet.se/produkt/5414543/intel-arc-b580-12gb-limited-edition
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-02-04 kl. 00:07.
Citera
2026-02-04, 00:08
Medlem
Intel Arc kan vara en bra idé, jag vet inte. Jag var en fegis och gick på Nvidia 57xx istället.

Däremot, Ryzen, AMD tror jag är det mest prisvärda just nu. Och bryr du dig inte om pengar så har du kanske världens bästa CPU:er just nu från AMD, Threadripper och Ryzen 9 9950X3D.

Nu har RAM-priser skenat så överdriv inte där, jag köpte 96GB 6400 CL32 för 4290kr, nu kostar samma kit 14999kr, det är galet.

Nu är det här moderkortet ett väldigt bra pris, bra prestanda: https://www.webhallen.com/se/product/377002-ASUS-TUF-GAMING-B850-PLUS-WIFI

Det här, som jag köpte var definivt overkill: https://www.webhallen.com/se/product/373985-ASUS-PRIME-X870-P-WIFI

Och sen en sån här M2:a kanske? https://www.webhallen.com/se/product/373985-ASUS-PRIME-X870-P-WIFI
Citera
2026-02-04, 10:29
Medlem
East.Clintfoods avatar
Börja med:

https://www.komplett.se/product/1322856/datorutrustning/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-radeon-rx-9060-xt-gaming-oc

Sen leta efter amd cpu 5700-5950x, gärna x3d. Kolla efter begagnade såna.

Och, glöm inte att uppdatera bios innan cpu byte!
Citera
2026-02-04, 10:31
Medlem
swebarbs avatar
Kolla först vad spelet har för systemkrav du kanske ligger lite ovanför då ska det inte säga videminnet är maxat.

Installera också senaste drivrutinerna för grafikkortet har du gjort det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in