Igår, 14:39
Medlem
Jag har företagsidèn att importera mobiltelefoner, iPhones samt sälja vidare här i Sverige.

Jag har gjort olika kalkyler och även använt tulltaxan via tullverket, och den sammanlagda bedömningen är att marginalerna verkar se bra ut , om jag inte har missat något.

Den mobilleverantören har beskrivit att han kan skicka 10 stycken iPhone 16 Pro Max till ett summa som landar på 3900 USD,
Till detta tillkommer då frakt på 110 USD samt moms på 25%

Är det någon som kan vägleda mig vad mer jag behöver att tänka på ? Är det något jag har missat ? Andra tips och råd?

Tack.
Citera
Igår, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldgold
Jag har företagsidèn att importera mobiltelefoner, iPhones samt sälja vidare här i Sverige.

Jag har gjort olika kalkyler och även använt tulltaxan via tullverket, och den sammanlagda bedömningen är att marginalerna verkar se bra ut , om jag inte har missat något.

Den mobilleverantören har beskrivit att han kan skicka 10 stycken iPhone 16 Pro Max till ett summa som landar på 3900 USD,
Till detta tillkommer då frakt på 110 USD samt moms på 25%

Är det någon som kan vägleda mig vad mer jag behöver att tänka på ? Är det något jag har missat ? Andra tips och råd?

Tack.

Tullkostnader ?
Citera
Igår, 15:18
Medlem
bema56s avatar
Hur tänker du göra med garantier?
Citera
Igår, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Tullkostnader ?

Jag har ringt samt använt tulltaxan, det som tillkommer är ju moms och någon form av kemikalieskatt, men det är noll i tullkostnad.
Citera
Igår, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Hur tänker du göra med garantier?

Jag har tänkt att jag kanske ska sälja till andra företag som säljer mobiler i nyskick.
Citera
Igår, 16:07
Medlem
-=Damian=-s avatar
skatt på vinsten?
Citera
Igår, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldgold
Jag har tänkt att jag kanske ska sälja till andra företag som säljer mobiler i nyskick.

Har du gjort din hemläxa och ringt alla myndigheter och det är grönt ljus du har skattesatser på pappret så du kan budgetera är det väl bara o köra.
Nu vet vi inte vilket land du importar ifrån, men du har nog ringt berörda myndigheter även i det landet.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
pOXEs avatar
Säljer du det som företag får du räkna med ca 47% skatt på vinsten oavsett hur lite du tjänar. Man måste betala arbetsgivar avgift och allt annat skit om man har företag.

Det finns en anledning varför det är extremt svårt att starta små företag i Sverige. Sverige är ett land som vill bara arbetare och endast ha big boys företag som har råd med ca 47% skatt.

Säljer du privat 0% skatt.
Senast redigerad av pOXE Igår kl. 23:14.
Citera
Igår, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Säljer du privat 0% skatt.
Nej, då betalar man 30% i skatt (på vinsten).
Citera
Igår, 23:18
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nej, då betalar man 30% i skatt (på vinsten).

Privat = 0% skatt = kontant eller swish.

Man skattar ju förfan inte om man säljer till randoms på marketplace eller blocket eller skickar du blanketter till skatteverket varje gång du säljer nått?!
Citera
Igår, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Privat = 0% skatt = kontant eller swish, man skattar ju förfan inte om man säljer till randoms på marketplace eller blocket eller skickar du blanketter till skatteverket varje gång du säljer nått?!
Du ska betala 30% skatt på vinsten. Säljer du genom Blocket så redovisar de vinsten till Skatteverket.

Oxfilén i min butik är inte gratis, bara för att man kan stjäla den.
Citera
Igår, 23:21
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du ska betala 30% skatt på vinsten.

Oxfilén i min butik är inte gratis, bara för att man kan stjäla den.

Sälja som företag = skatt

Sälja privat = 0 skatt = man skickar ju förfan ingen blankett till skatteverket om man säljer till randoms på marketplace eller gör du det?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in