Igår, 12:24
Moderator
Parongatans avatar
Som rubriken anger:

Hur kan jag klicka på PDF-filer och bara läsa dem direkt utan att först behöva spara dem på datorn? Ibland går det att klicka på PDF-dokument och så öppnas de i ett separat fönster, precis som jag önskar. Andra gånger måste jag spara ner filen för att kunna läsa.

Vill bara kunna läsa och se dokumentet direkt utan att behöva gå omvägen att spara. Känns så överdrivet om PDF-dokumentet är max 1-2 sidor och endast ska läsas en gång.

Jag kör iOS och använder Chrome som webläsare. Säkert en lätt lösning för den som vet. Så, hur gör jag?

Tack på förhand.
Citera
Igår, 13:26
Medlem
Chockladapas avatar
Det beror på servern där filen ligger. Inget att göra åt tyvärr.

Du kan prova hålla inne och öppna i safari nästa gång, det brukar funka bättre för mig.
Citera
Igår, 16:08
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chockladapa
Det beror på servern där filen ligger. Inget att göra åt tyvärr.

Du kan prova hålla inne och öppna i safari nästa gång, det brukar funka bättre för mig.

Okej, då har jag lite bättre koll på läget. Testar att öppna i Safari när det handlar om PDF-dokument jag bara vill läsa snabbt och oftast bara en gång. Tack för svaret.
Citera
Igår, 22:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Som rubriken anger:

Hur kan jag klicka på PDF-filer och bara läsa dem direkt utan att först behöva spara dem på datorn? Ibland går det att klicka på PDF-dokument och så öppnas de i ett separat fönster, precis som jag önskar. Andra gånger måste jag spara ner filen för att kunna läsa.

Vill bara kunna läsa och se dokumentet direkt utan att behöva gå omvägen att spara. Känns så överdrivet om PDF-dokumentet är max 1-2 sidor och endast ska läsas en gång.

Jag kör iOS och använder Chrome som webläsare. Säkert en lätt lösning för den som vet. Så, hur gör jag?

Tack på förhand.
Har du provat Chrome Settings?
chrome://settings/content/pdfDocuments <-- ändra till Open in Chrome (istället för Download)
Citera
Igår, 23:20
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Har du provat Chrome Settings?
chrome://settings/content/pdfDocuments <-- ändra till Open in Chrome (istället för Download)

Jag kikade där precis, och det var redan ifyllt att öppna i Chrome istället för att spara ner. Jättemärkligt. För vissa PDF-dokument öppnas direkt i ett fönster, precis som jag önskar. Andra PDF:er behöver jag spara ner för att sedan kunna öppna och läsa.

Frågan är om det är en bugg eller om det går att lösa för alla PDF-dokument jag vill öppna och läsa. Tack för ditt inlägg.
Citera
Idag, 13:59
Medlem
Umarells avatar
Som sagts tidigare, det avgörs av servern där pdf:n ligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in