2026-02-02, 21:31
Avstängd
Bidens avatar
Jag har varit deprimerad i flera veckor nu och bestämt mig för att ta mitt liv. Jag ringde till en kompis och berättade att om jag drar det korta strået igen, så kommer jag ta mitt liv. Jag har utforskat det här med självmord och vet att när man berättar för någon att man ska ta sitt liv så är det ett rop på hjälp och inte ett riktigt hot egentligen. Men det har nu gått snart 2 veckor och jag har inte blivit anmäld för något eller blivit kallad av min chef. Det är som att min kompis skiter i vad jag sa och har inte anmält detta. Vad ska jag göra?
Citera
2026-02-02, 21:34
Medlem
Chockladapas avatar
Varför skulle du blivit kallad till din chef?

Ring självmordslinjen samt uppsök vården och tänk att du skadar dina nära och kära för livet, det vill du ändå inte.
Citera
2026-02-02, 21:36
Medlem
Här:

Citat:
Ring Hjälplinjen: 90 390 eller Självmordslinjen: 90 101. På 1177 finns mer stöd och hjälp om du själv har självmordstankar eller vill få råd om hur du kan stötta någon annan. För dig som är ung finns råd och stöd på umo.se.
Citera
2026-02-02, 21:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tråkigt men är det så att du ropat på vargen tidigare så mu kommit till läget att ”nu tänker Biden ta livet av sig igen, suck”

Ryck upp dig och ta tag i ditt liv, behöver du hjälp så prata med proffsen som du fått nummer till ovan och ta den hjälp du blir erbjuden.
Citera
2026-02-02, 21:58
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Jag har varit deprimerad i flera veckor nu och bestämt mig för att ta mitt liv. Jag ringde till en kompis och berättade att om jag drar det korta strået igen, så kommer jag ta mitt liv. Jag har utforskat det här med självmord och vet att när man berättar för någon att man ska ta sitt liv så är det ett rop på hjälp och inte ett riktigt hot egentligen. Men det har nu gått snart 2 veckor och jag har inte blivit anmäld för något eller blivit kallad av min chef. Det är som att min kompis skiter i vad jag sa och har inte anmält detta. Vad ska jag göra?
Varför har du så bråttom att dö?
Det är ju bara att vänta ändå.
Citera
2026-02-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biden

Det stämmer inte de flesta som tar livet av sig meddelar det till sin omgivning på något sätt! Ta hjälp av dessa: Hjälplinjen på telefon 90390. Du som är över 18 år kan ringa eller skriva.
Jourhavande medmänniska på telefon 08-702 16 80.
Jourhavande präst nås via telefonnummer 112. Du kan också mejla eller chatta.
Mind Självmordslinjen, chatt via mind.se eller på telefon 90101.
Citera
2026-02-02, 23:49
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det stämmer inte de flesta som tar livet av sig meddelar det till sin omgivning på något sätt!
Men de som försökt och har överlevt, har oftast ropat på hjälp, och lever tack vare att de fick hjälp.

Majoriteten av alla självmordsförsök "misslyckas", pga att det egentligen är ett desperat rop på hjälp, inte en sann vilja att dö.

Överlevnadsdriften är stark som fan. Människor står ut med nästan vad som helst, bara de får leva.

Måste ändå säga att jag finner det märkligt att någon säger sig vilja sluta leva, pga att ha varit deprimerad "i flera veckor".

Några veckor av hela ens liv är ju bokstavligt talat ingenting att hänga upp sig över. Hade det handlat om "flera år" så hade jag varit förstående.
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det stämmer inte jag har jobbat med såna människor och de säger rent ut att de ska ta livet av sig! De har hängt sig, hoppat framför tåg, gasat ihjäl sig i bil och dränkt sig! De sista meningar håller jag med om!
60,000 människor överlevde självmordsförsök 2024.

Endast 1230 människor avled pga självmord 2024.

Att nästan 99% av alla självmordsförsök inte slutar med dödsfall, gör att jag drar slutsatsen att de faktiskt inte vill dö.

De är desperata och vill ha hjälp att fortsätta leva.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-03 kl. 00:13.
Citera
2026-02-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Men de som försökt och har överlevt, har oftast ropat på hjälp, och lever tack vare att de fick hjälp.

Majoriteten av alla självmordsförsök "misslyckas", pga att det egentligen är ett desperat rop på hjälp, inte en sann vilja att dö.

Överlevnadsdriften är stark som fan. Människor står ut med nästan vad som helst, bara de får leva.

Måste ändå säga att jag finner det märkligt att någon säger sig vilja sluta leva, pga att ha varit deprimerad "i flera veckor".

Några veckor av hela ens liv är ju bokstavligt talat ingenting att hänga upp sig över. Hade det handlat om "flera år" så hade jag varit förstående.

Det stämmer inte jag har jobbat med såna människor och de säger rent ut att de ska ta livet av sig! De har hängt sig, hoppat framför tåg, gasat ihjäl sig i bil och dränkt sig! De sista meningar håller jag med om!
Citera
2026-02-03, 07:44
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Varför har du så bråttom att dö?
Det är ju bara att vänta ändå.
Precis. Dö kommer man ju oundvikligen göra förr eller senare.

Men om du är deprimerad kanske du skulle tänka utanför boxen och leva som munk i Indien eller Thailand nått år för att få perspektiv på tillvaron.
Eller vandra genom Europa. Gör en podd om ämnet och bjud in gäster för att diskutera.
Ta svamp och hitta dig själv. Bli bäst på gitarr eller Judo. Starta en fight club och känn att du lever. Besök fattiga delar av världen och jobba med bistånd.

Osv…. Något av detta borde du kunna prova innan du kastar in handduken.
Citera
2026-02-03, 08:11
Medlem
vichy6s avatar
Du kastar ett personligt problem på din kompis och förväntar dig en lösning?

Förmodligen har du bara förlorat en vän.

Sök vård, nummer har du ovan.
Citera
2026-02-03, 09:34
Avstängd
Du har bara varit deprimerad i några veckor och ger redan upp?
Citera
2026-02-03, 10:49
Moderator
pbos avatar
TS får nog ännu bättre hjälp i Psykisk hälsa.

Relationsakuten --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här