2026-02-02, 16:11
Medlem
Hej! Lång historia kort: Ska på utbyte till japan under innevarande termin (utbyte), men pga lite strul med papper har jag inte kunnat lämna in min visumansökan förrän idag. På Japanska ambassadens hemsida står att handläggsningstiden brukar vara ca 10-15 arbetsdagar, vilket skulle innebära att jag får mitt visum mot slutet av februari!

Har lite panik då jag gärna vill att detta utbyte ska bli av, någon som har ansökt tidigare och vet hur lång tid det tog?

Tack för alla svar!
Citera
2026-02-02, 16:17
Medlem
Ingen här vet.

Ring, maila, besök ambassaden istället för snabbast möjliga behandling av ansökan.

Och nästa gång, var ute i tid!

Lycka till.
Citera
2026-02-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Ingen här vet.

Ring, maila, besök ambassaden istället för snabbast möjliga behandling av ansökan.

Och nästa gång, var ute i tid!

Lycka till.

Nä, min gissning med, tänkte värt att chansa!

Ambassaden säger 10-15 dagar, så det är väll det bästa man kan hoppas på, men hade gett mig lite hopp om någon hadde fått ett snabbare än så
Citera
2026-02-02, 16:44
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSloth

Ambassaden säger 10-15 dagar, så det är väll det bästa man kan hoppas på, men hade gett mig lite hopp om någon hadde fått ett snabbare än så
Det behöver som sagt inte vara det bästa du kan hoppas på. Gör som TheSloth säger; Ring, maila eller besök ambassaden. Jag fick ett visa på en vecka när jag berättade att det var bråttom, det var en begravning jag ville närvara vid.
Citera
2026-02-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Det behöver som sagt inte vara det bästa du kan hoppas på. Gör som TheSloth säger; Ring, maila eller besök ambassaden. Jag fick ett visa på en vecka när jag berättade att det var bråttom, det var en begravning jag ville närvara vid.

Ok tack! Då är det kanske faktiskt värt att ringa. Tänkte att det är hopplöst att höra av sig, men då ska jag ringa imorgon!
Tack!
Citera
2026-02-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSloth

Var artig så brukar man komma långt med japaner. Vissa ambassader har visum som går snabbare mot högre kostnad. Ring dem
Citera
2026-02-02, 19:07
Medlem
Chockladapas avatar
Står det 10-15 dagar så är det nog de som gäller. Svårt för någon här att veta mer än vad som specificeras på ambassadens hemsida.

Ibland kan man ha tur att det bara tar kortare tid än specificerat (andra länders visum då) men beror helt på hur mycket de har att handlägga just nu.
Citera
2026-02-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chockladapa
Står det 10-15 dagar så är det nog de som gäller. Svårt för någon här att veta mer än vad som specificeras på ambassadens hemsida.

Ibland kan man ha tur att det bara tar kortare tid än specificerat (andra länders visum då) men beror helt på hur mycket de har att handlägga just nu.

Ja tror också det, tar och ringer ambassaden imorgon ändå. Tack!
Citera
2026-02-13, 05:38
Medlem
Mark att det star att det tar 10-15 dagar med COE. Att fa COE tar betydligt langre.
Pa den gamla goda tiden tog den en arbetsdag. Dvs, du kunde lamna in ansokan med COE, och hamta ut ditt visum dagen efter.

Lycka till!
Citera
2026-02-18, 05:24
Medlem
Jag sökte studentvisum till Japan för ett par år sedan och för mig tog det ungefär två veckor från att jag lämnade in ansökan tills jag fick tillbaka passet. Det gick faktiskt snabbare än jag trodde.

Har du alla papper i ordning brukar det flyta på. 10–15 arbetsdagar stämmer ganska bra i normala fall. Förstår paniken, men det är nog god chans att du hinner få det i tid 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in