2026-02-02, 15:36
Medlem
Jag har en kompis som är väldigt ensam och saknar vänner. Hon sitter i rullstol, blir mobbad och har dessutom ADHD. Vad kan man göra för att hjälpa?
Citera
2026-02-02, 15:45
Medlem
Bli hennes vän och gör lite roligt ihop!
Citera
2026-02-02, 16:06
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Relationer och samlevnad
/Moderator
Citera
2026-02-02, 17:42
Medlem
exoticspices avatar
Vem mobbar henne?
Citera
2026-02-02, 18:37
Medlem
Låt oss anta att din kompis helt saknar vänner. Dvs, inte har en enda vän. Då skullle jag rekommendera din vän att börja med en aktivitet. Ett nytt sammanhang.
Våga gå utanför din komfortzon och prova nya grejer är mitt bästs tips.
Citera
2026-02-02, 18:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upper7112
Låt oss anta att din kompis helt saknar vänner. Dvs, inte har en enda vän. Då skullle jag rekommendera din vän att börja med en aktivitet. Ett nytt sammanhang.
Våga gå utanför din komfortzon och prova nya grejer är mitt bästs tips.

Jättebra tips. Jag skulle vilja lägga till att kolla upp nån ADHD stödförening på orten och även kolla upp om kommunen har några stödföreningar för funktionsnedsatta. Utöver detta hade jag som vän till tjejen i rullstol sökt upp hennes mobbare och snackat med dem. Hade inte det hjälpt hade jag polisanmält dem. Hade inte det hjälpt hade jag hängt ut dem med namn och adress och bild på orten och i olika lokala grupper. Folk kommer inte se på mobbing av en tjej som sitter i rullstol med blida ögon.
Citera
2026-02-02, 18:53
Medlem
HubbaBuddas avatar
Du är kompis med en som inte har några vänner?
Du får levla upp från kompis till vän själv då helt enkelt. Om det känns som du behöver lösa människans vänskapsproblem.
Citera
2026-02-03, 10:47
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2026-02-03, 16:20
Medlem
rtyuios avatar
Måste väl finnas föreningar där rullstolsburna kan träffas och umgås där risken för mobbning över just det inte blir en stor sak i alla fall.
Citera
2026-02-04, 19:48
Medlem
Du är inte hennes kompis om du tillåter mobbning.
Vad för intressen har hon idag?
Citera
2026-02-05, 23:06
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 577
Jag har en kompis som är väldigt ensam och saknar vänner. Hon sitter i rullstol, blir mobbad och har dessutom ADHD. Vad kan man göra för att hjälpa?

vänta här nu, sitter i rullstol och blir mobbad +adhd, vilket jävla öde.

ge henne stålben som i forrest gump, be henne säga att hon röjde minor i ukraina när det small.
adhd.. jaha, du menar att hon är dum i huvet? Eller hur yttrar sig adhd på ett positivt/negativt sätt? Du menar nog att käften går och att hon är dum i huvet. För adhd är en bagatell.

Har hon svårt att sitta still?

Hon lär få hjälpa sig själv annars får du skola om henne eller ge henne en adlig titel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in