2026-02-03, 11:59
Medlem
Låt mig förklara för alla hur det ligger till. Det finns advokater inom brottmål och inom affärsrätt. De som arbetar inom brottmål brukar snitta 60 k/mån men de bäst betalda tjänar upp till 200 k/mån vilket kan tyckas märkligt då detta är Sveriges mest kända advokat som tjänar betydligt mindre. För de som arbetar inom affärsrätt däremot är 100 k/mån vanligt men en del tjänar 3-400 k/mån. Men många av dessa arbetar lika många timmar som två vuxna personer själva. Åklagare däremot är statligt anställda och kan därmed inte fakturera och arbetar endast 40 timmar i veckan. De tjänar vanligast mellan 50-60 k/mån. Dessa är de jurister som oftast haft bäst betyg eftersom det är ett krav. Slutligen har vi domare som tjänar runt 90k/mån och en tjänstgöring på minst 6 år krävs efter den 4.5 år långa utbildningen. Dessa har ingen individuell lönesättning på samma sätt eftersom det skulle riskera deras oberoende. Det är främst deras års erfarenhet som kan påverka lönen.
Citera
2026-02-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Så IGEN, advokaten ska ha lön!!! Vet inte varför ts svamlar om roffa åt sig skattepengar.
Kanske han är en public defender fan vet jag, men lön får han. Fattar du?

Typiskt jante kuk att se 80k och jämnföra med andra jobb och att man ska var såå nöjd med den lönen för att sven svensson på volvo tjänar minsann inga 80k!

Vilket jävla slit att gå juristlinjen i 4.5 år och sedan praktik i 3 år för att sedan göra mer prov för att bli advokat. För ynka 80k!!!!!!

😂
Min fru är lärare och tjänar mer!

Ja, han är försvaradvokat så offentliga medel bekostar väl hans lön. Så höj hans lön och sänk någon annans lön då. Lärare verkar ju ha bra lön sänk deras då eller sjuksköterskor kanske? Eller ska vi höja skatten så han får högre lön? Vart ska pengarna komma ifrån?

Han har själv valt och kämpat för sin karriär med tillhörande lönenivå.
Citera
2026-02-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Det är dock inte sant. Eventuellt om hon är professor på universitet och arbetat länge.

Det är visst sant!! Idiot! Vad fan vet du!

Hon tjänade 116.400$ 2025! fifth grade! that’s middle school.
Senast redigerad av Pa.Forever 2026-02-03 kl. 12:23.
Citera
2026-02-03, 13:40
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Det är visst sant!! Idiot! Vad fan vet du!

Hon tjänade 116.400$ 2025! fifth grade! that’s middle school.
Du har alltså trots att du inte kan använda skiljetecken på ett tillfredsställande sätt lyckats charma och gifta dig med en lärare - och därtill en lärare som tjänar dubbelt upp vad många rektorer gör?

Du påminner oss alla om att allt inte är sant på internet.
Citera
2026-02-03, 13:40
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Hur mycket han fakturerar och hur mycket han tjänar är inte alltid samma sak. 9 miljoner, även om vi räknar på en hög timtaxan på 3000kr per timme, skulle innebära 3000 timmar. Det kommer man inte upp i även om han inte gör annat än fakturerar varje arbetsdag. Så det låter riktigt märkligt.

Den typen av faktureringssiffror brukar också innehålla intäkter från en annan advokat/jurist som gått in under substitution. Det är därför 3000 timmar ser mycket ut på en enda person.
Citera
2026-02-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
3 000 h är typ 60 timmar i veckan.... alla säger att advokater arbetar som fan, så det låter väl inte inte orimligt.

Han lär knappast haft 8 mille i omkostnader...

Hur många timmar behöver man fakturera för att kunna hävda att man tjänar 80 lök i månaden?

Cirka 30-50 fakturerade timmar beroende på hans taxa. Du brukar kunna trippla summan för att räkna med omkostnader.
Citera
2026-02-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Cirka 30-50 fakturerade timmar beroende på hans taxa. Du brukar kunna trippla summan för att räkna med omkostnader.

Så snubben lipar om att han bara tjänar 80 lök i månaden trots att han endast fakturerar 50h. Han jobbar knappt halvtid mao...
Citera
2026-02-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Låt mig förklara för alla hur det ligger till. Det finns advokater inom brottmål och inom affärsrätt. De som arbetar inom brottmål brukar snitta 60 k/mån men de bäst betalda tjänar upp till 200 k/mån vilket kan tyckas märkligt då detta är Sveriges mest kända advokat som tjänar betydligt mindre. För de som arbetar inom affärsrätt däremot är 100 k/mån vanligt men en del tjänar 3-400 k/mån. Men många av dessa arbetar lika många timmar som två vuxna personer själva. Åklagare däremot är statligt anställda och kan därmed inte fakturera och arbetar endast 40 timmar i veckan. De tjänar vanligast mellan 50-60 k/mån. Dessa är de jurister som oftast haft bäst betyg eftersom det är ett krav. Slutligen har vi domare som tjänar runt 90k/mån och en tjänstgöring på minst 6 år krävs efter den 4.5 år långa utbildningen. Dessa har ingen individuell lönesättning på samma sätt eftersom det skulle riskera deras oberoende. Det är främst deras års erfarenhet som kan påverka lönen.

Skulle tro att det beror på att han är ofta anlitad som offentlig försvarare och taxan är i princip oförändrad de senaste 17åren om jag minns rätt.
Citera
2026-02-04, 16:07
Medlem
Det gäller att hålla koll på pensionsbrytpunkten, insättningarna sjunker/förändras efter en viss lön. Det är därför många löneväxlar, slippa betala högsta skatten för att sedan få ut det i pension med lägre skatt plus värdeökning längre fram.

Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Är det nåt du vinner på hög lön är att mycket mer avsätts till din pension.Trodde dock det var större skillnad mellan t ex 60 o 80t/månad.

Från AI:

Vid en månadslön på 40 000 kr avsätts totalt cirka 9 200 kr per månad till din pension (allmän + tjänstepension). Detta består av 18,5 % till allmän pension (ca 7 400 kr) och 4,5 % till tjänstepension (ca 1 800 kr, förutsatt kollektivavtal).

Vid en månadslön på 60 000 kr avsätts totalt ca 12 000–14 000 kr per månad i pension (allmän + tjänstepension), vilket motsvarar ungefär 20–23 % av lönen.

Vid en månadslön på 80 000 kr avsätts totalt ca 15 000–18 000 kr per månad i pension (allmän + tjänstepension).
Citera
2026-02-05, 08:39
Medlem
Skulle verkligen inte förvåna mig om han jobbade 60h i veckan minst. Han är dessutom on call/beredskap hela tiden. Kan ju lätt bli inringd till häktet mitt i natten, behöva ta ställning till nyinkommen utredning 23.30 etc. De försvarsadvokater jag har träffat är nog de mest stressade människor jag träffat på.

Och då beaktar vi inte ens att de ju jobbar med riktigt komplicerade individer som i regel har ett antal diagnoser.

Det är ett fåtal av alla jurister som vill bli försvarsadvokater eftersom det för de flesta är ett jobbigt leverne. Jurist, terapeut, godman och säljare i ett.
Citera
2026-02-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Jag var inne på ett juristkontor för något år sedan och ögnade igenom deras tavlor där de hade satt upp bilder och namn på alla deras jurister.

Inte en enda svensk, förutom de två som satt i toppen.

Både när jag pratade med några av dem, och när jag hörde dem pratade med andra, kändes det mer som att jag var på Siba och skulle köpa TV. Allt kändes falskt och säljigt.

Jag har haft liknande erfarenheter på andra firmor, men då har det funnits ett par svenskar i krokarna, i alla fall. Även om det då har varit någon 23-årig blonderad tjej som har varit allt annat än förtroendeingivande.

Min gissning är att standarden för dessa utbilningar har sjunkit rejält. Det var människor av en helt annat karaktär på advokatfirmorna för 30-40 år sedan. Tråkiga, gråa, oftast gamla och oerhört pålästa/kompetenta.

Nu känns det lite som att gå in på ett säljkontor huserat av förvuxna tonåringar som försöker använda "svåra" ord för att låta intelligenta.
Ja det låter inte förtroendegivande precis! Usch
Du får väl söka vidare
Det finns den "gamla skolan" fortfarande
Citera
2026-02-26, 05:27
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresenius
kSEK: 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
|...|...|...|...|...|...|...|...|...|
B = brutto, N = netto (N</N> = utanför skalan)

30 000 N< B...|...|...|...|...|...|...|...|...| 24 122
40 000 |N..B...|...|...|...|...|...|...|...| 31 598
50 000 |..N|...B...|...|...|...|...|...|...| 38 298
60 000 |...|.N.|...B...|...|...|...|...|...| 44 005
70 000 |...|..N|...|...B...|...|...|...|...| 48 705
80 000 |...|...|N..|...|...B...|...|...|...| 53 405
90 000 |...|...|..N|...|...|...B...|...|...| 58 500
100 000 |...|...|...|N..|...|...|...B...|...| 63 000
110 000 |...|...|...|..N|...|...|...|...B...| 67 100
120 000 |...|...|...|...|N..|...|...|...|...B 72 000

Ser ni hur långsamt nettoinkomsten ökar efter 50000? Såhär ser skattesystemet ut i Sverige.

Vad står punkterna och strecken för?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in