2026-02-02, 15:27
Medlem
Känns som om många jurist jobb kommer kunna automatiseras av AI. Bara att programmera in bevisen kring ärendet så kan AI komma med en dom. Blir bara konstigt att folk ska kunna köpa advokathjälp och få mindre straff än fattigt folk. Dessutom brukar människor ha en massa bias mot olika subgrupper i samhället som straffas extra hårt.
Citera
2026-02-02, 15:32
Medlem
KlasLunds avatar
Jag har inte heller lyssnat igenom två timmar radio, så jag tänker inte uttala mig om exakt vad just han sagt eller hur det lät i sammanhanget.

Men rent generellt tycker jag diskussionen spårar lite.

80 000 i månaden är inte någon fantasiförmögenhet för ett yrke där du i praktiken ska vara tillgänglig dygnet runt.

Brottmålsadvokater har jour, häktningar mitt i natten, akuta förhör, inställda helger och klienter som ringer när som helst. Det är inte direkt ett 8–17-jobb. Bara den tillgängligheten i sig motiverar hög lön.

Så jag köper inte riktigt vinkeln att man ska sitta och håna någon för att han ”bara” tjänar 80k.

Problemen i advokatbranschen ligger någon annanstans.

Det som faktiskt är skevt är snarare:

– att vissa tar på sig fler mål än de rimligen kan hantera
– att kända advokater frontar ärenden men kör substitution
– att nyexade biträdande jurister i praktiken gör jobbet medan namnet på dörren fakturerar

Det är där kvaliteten riskerar att falla, inte i själva lönenivån.

Samma sak med jämförelser med andra utbildningar. Det handlar inte bara om hur många år man pluggat, utan om arbetsbelastning, ansvar och tillgänglighet.

Man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt:

Ja, det är rimligt att advokater tjänar bra.
Nej, det betyder inte att branschen fungerar friktionsfritt.

Problemet är inte lönen.
Problemet är faktureringskulturen.
Citera
2026-02-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2730982

Alltså vafan? Han har dels högre lön än den genomsnittliga advokaten enligt SCB, och dels... 80000 är ju för helvete dubbelt så mycket som många yrken som kräver mångårig universitetsexamen. Lyssnade bara lite med halvt öra, men tyckte han fick det att låta som att han levde på fattigdomens gräns och var tvungen att "jobba extra" för att tjäna några pengar...

Tankar kring det? Har samhället svikit brottsmålsadvokaten Johan Eriksson som tydligen (enligt honom själv) bara kan roffa åt sig 80k i månaden av våra skattemedel?

Roffa åt sig? Skattemedel?

Han gör ett jobb och ska ha lön.

Klart som fan han ska vara osvensk och klaga. Det är skatten som knullar honom!
Citera
2026-02-02, 16:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag har inte heller lyssnat igenom två timmar radio, så jag tänker inte uttala mig om exakt vad just han sagt eller hur det lät i sammanhanget.

80 000 i månaden är inte någon fantasiförmögenhet för ett yrke där du i praktiken ska vara tillgänglig dygnet runt.

Brottmålsadvokater har jour, häktningar mitt i natten, akuta förhör, inställda helger och klienter som ringer när som helst. Det är inte direkt ett 8–17-jobb. Bara den tillgängligheten i sig motiverar hög lön.

Så jag köper inte riktigt vinkeln att man ska sitta och håna någon för att han ”bara” tjänar 80k.

– att nyexade biträdande jurister i praktiken gör jobbet medan namnet på dörren fakturerar

Samma sak med jämförelser med andra utbildningar. Det handlar inte bara om hur många år man pluggat, utan om arbetsbelastning, ansvar och tillgänglighet.

Problemet är inte lönen.
Det är många jobb som har jour din dumma jävel.

Väldigt få jurister om ens någon som måste vara tillgänglig 24/7 i SVERIGE
Citera
2026-02-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Problemet är inte lönen.

Håna? Vem är det som hånar honom? Han kommer vara ersatt av AI inom 10 år och han vet det, därför vill han roffa åt sig så mkt som möjligt nu medans tid är.
Citera
2026-02-02, 16:43
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresenius
kSEK: 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
|...|...|...|...|...|...|...|...|...|
B = brutto, N = netto (N</N> = utanför skalan)

30 000 N< B...|...|...|...|...|...|...|...|...| 24 122
40 000 |N..B...|...|...|...|...|...|...|...| 31 598
50 000 |..N|...B...|...|...|...|...|...|...| 38 298
60 000 |...|.N.|...B...|...|...|...|...|...| 44 005
70 000 |...|..N|...|...B...|...|...|...|...| 48 705
80 000 |...|...|N..|...|...B...|...|...|...| 53 405
90 000 |...|...|..N|...|...|...B...|...|...| 58 500
100 000 |...|...|...|N..|...|...|...B...|...| 63 000
110 000 |...|...|...|..N|...|...|...|...B...| 67 100
120 000 |...|...|...|...|N..|...|...|...|...B 72 000

Ser ni hur långsamt nettoinkomsten ökar efter 50000? Såhär ser skattesystemet ut i Sverige.

Tack! Denna typ av förklaring behövs till alla dessa härinne som tror att alla som tjänar över 50 tusen i månaden är ”rika”… pga Sveriges fruktansvärt höga skattetryck så går det inte att lönearbeta sig rikt här. som ni ser så är behållningen låg vid löner på 100 TKR och uppåt.
Citera
2026-02-02, 16:54
Medlem
Hur har de lyckats gå genom juristprogrammen? Det undrar jag över
Tex Thomas Bodström och de "nya" juristerna som poppat upp
Citera
2026-02-02, 16:59
Medlem
pyroclasms avatar
En delägare i Vinge kan dra in någonstans mellan 1-8 milj. per år allt inräknat.
Citera
2026-02-02, 17:27
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur har de lyckats gå genom juristprogrammen? Det undrar jag över
Tex Thomas Bodström och de "nya" juristerna som poppat upp
Jag var inne på ett juristkontor för något år sedan och ögnade igenom deras tavlor där de hade satt upp bilder och namn på alla deras jurister.

Inte en enda svensk, förutom de två som satt i toppen.

Både när jag pratade med några av dem, och när jag hörde dem pratade med andra, kändes det mer som att jag var på Siba och skulle köpa TV. Allt kändes falskt och säljigt.

Jag har haft liknande erfarenheter på andra firmor, men då har det funnits ett par svenskar i krokarna, i alla fall. Även om det då har varit någon 23-årig blonderad tjej som har varit allt annat än förtroendeingivande.

Min gissning är att standarden för dessa utbilningar har sjunkit rejält. Det var människor av en helt annat karaktär på advokatfirmorna för 30-40 år sedan. Tråkiga, gråa, oftast gamla och oerhört pålästa/kompetenta.

Nu känns det lite som att gå in på ett säljkontor huserat av förvuxna tonåringar som försöker använda "svåra" ord för att låta intelligenta.
Citera
2026-02-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Roffa åt sig? Skattemedel?

Han gör ett jobb och ska ha lön.

Klart som fan han ska vara osvensk och klaga. Det är skatten som knullar honom!

Städerskor gör också ett jobb och ska ha lön, vad är din poäng egentligen?

Sen har du nog suttit på andra sidan atlanten för länge när du skriver att det är osvenskt att klaga. Studenterna klagar, böndena klagar, egenföretagarna klagar och alla andra klagar också. Det är jättesynd om alla i Sverige även den som har 80000 i lön när medianen är 40000.

I övrigt kan det diskuteras om han kan säga att skatten knullar honom när han gråter över att 13 kommer hamna i fängelse. Han bör ju då vara en förespråkare av sociala förebyggande insatser och var tror du att de pengarna ska komma ifrån? Även soc-kärrigar med tvivelaktig nytta gör ett jobb och ska ha lön.
Citera
2026-02-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du tycker 3 år är väldigt mycket mindre än 4 1/2 år? Borde 1 1/2 år verkligen generera tre gånger så hög lön? Isåfall borde han väl gått närmare 10 år istället för 4 1/2 år.

Han saltar garanterat sina räkningar som de flesta jurister.
Jaja, de går fram och jämför tidsspillan de jävlarna 😂

Jag är så glad för AI. Det kommer kunna plocka bort några av de värsta syndarna.
Citera
2026-02-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fresenius
kSEK: 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
|...|...|...|...|...|...|...|...|...|
B = brutto, N = netto (N</N> = utanför skalan)

30 000 N< B...|...|...|...|...|...|...|...|...| 24 122
40 000 |N..B...|...|...|...|...|...|...|...| 31 598
50 000 |..N|...B...|...|...|...|...|...|...| 38 298
60 000 |...|.N.|...B...|...|...|...|...|...| 44 005
70 000 |...|..N|...|...B...|...|...|...|...| 48 705
80 000 |...|...|N..|...|...B...|...|...|...| 53 405
90 000 |...|...|..N|...|...|...B...|...|...| 58 500
100 000 |...|...|...|N..|...|...|...B...|...| 63 000
110 000 |...|...|...|..N|...|...|...|...B...| 67 100
120 000 |...|...|...|...|N..|...|...|...|...B 72 000

Ser ni hur långsamt nettoinkomsten ökar efter 50000? Såhär ser skattesystemet ut i Sverige.

Ja, & vinner sossarna valet i höst så kommer det knappast bli mindre i skatt........fy f
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in