2026-02-02, 07:35
Medlem
https://chipsvalenheten.se/

Gör din medborgerliga plikt - rösta fram Sveriges nya chipsfavorit. Smaken med flest röster lanseras i butik hösten 2026!

Sista röstningsdag är den 22 februari 2026 (vecka 8).

Vilken smak är din favorit?

Varför borde folket rösta fram samma smak som du gillar?

Vilken effekt kommer detta val att ha för nationens utveckling?

Kan vinnaren bli en stor exportprodukt och därmed pressa ner arbetslösheten ner mot noll procent?

1. Bacon & Sweet BBQ

Intensiv och oblyg baconsmak möter en sweet BBQ-glaze med karamelliserad sötma och lätt syra. Det här är chipset för dig som lever under slagorden Rökigt. Sött. Knaperstekt.

2. Choklad, Havssalt & Chili

Djupa, rostade chokladtoner möter krispigt havssalt och ett oväntat sting av chili som bygger hetta från start. Det här är chipset för dig som vill bli överraskad, utmanad och totalt fast.

3. Hot Honey

Honungssmaken sveper in chipsen i en varm, gyllene sötma innan chilins eld tar över och får smaklökarna att jubla (och svettas lite). Hot Honey är ett beroendeframkallande möte mellan mjuka honungstoner och intensiv chili.

4. Mozzarella, Tomat & Basilika

Som en solvarm caprese på en italiensk piazza. Krämig, mild mozzarella möter söta solmogna tomater och frisk, aromatisk basilika.

5. Triple Cheese

Här finns inga ursäkter, bara OST. Det här är chipsen för ostälskaren som vill ha maxad karaktär, noll kompromisser och full volym – upphöjt till tre!
Senast redigerad av HorsesAndPeople 2026-02-02 kl. 07:48.
Citera
2026-02-02, 08:06
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Vinäger.
Den åt jag i England redan på tidigt 80tal och gillade den inte då,
Men nu finns den här och jag tycker den förtjänar ett pris.
Citera
2026-02-02, 09:03
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Oj vad svårt. Är inte så mycket för chips men då å då så kan ju en påse gå ner. Alla lät intressanta men 4an eller 5an är dom som lät mest intressant.

Som grisen här säger.. Så förtjänar vinäger chipsen ett pris.
Citera
2026-02-02, 09:34
Medlem
OnkelUnkass avatar
Problemet med dessa smaker, som med alla svenska chipssmaker, är den extremt överdrivna sötman. Ända sen sourcream & onion blev en succé i Sverige med dess sötsliskiga smak så har vartenda chips präglats av samma smakprofil oavsett kryddning. T o m salt & vinegar har den där söta bismaken blandad med syran.
Citera
2026-02-02, 09:51
Medlem
Bra omröstning: lista en massa nya som man hoppas folk ska köpa pga detta .Skulle snarare kalla det reklam än en omröstning för hade inte sett någon av dessa och då ögnar jag ändå chipshyllorna lite då och då när jag handlar.

Var är alla klassiker? Hur kan dessa helt nya vara "finalisterna" och inte en enda gammal goding som förmodligen de flesta väljer finnas med? Känns lite skumt.

Som sagt, snarare reklam än ngt annat det här.
Citera
2026-02-02, 10:14
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Bra omröstning: lista en massa nya som man hoppas folk ska köpa pga detta .Skulle snarare kalla det reklam än en omröstning för hade inte sett någon av dessa och då ögnar jag ändå chipshyllorna lite då och då när jag handlar.

Var är alla klassiker? Hur kan dessa helt nya vara "finalisterna" och inte en enda gammal goding som förmodligen de flesta väljer finnas med? Känns lite skumt.

Som sagt, snarare reklam än ngt annat det här.

Och du missade den här delen antar jag?

"Gör din medborgerliga plikt - rösta fram Sveriges nya chipsfavorit. Smaken med flest röster lanseras i butik hösten 2026!"
Citera
2026-02-02, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Och du missade den här delen antar jag?

"Gör din medborgerliga plikt - rösta fram Sveriges nya chipsfavorit. Smaken med flest röster lanseras i butik hösten 2026!"

Det gjorde jag, helt rätt.

Omröstningen borde inte ha ordet "chipsfavorit" i titeln dock. Som jag nämnde (och som nu stärkts) så är detta enbart reklam, inget annat. Hade varit bra att det framgick tydligare.
Citera
2026-02-02, 11:34
Medlem
Fantens avatar
Tycker ingen av dom verkar bra som chipssmaker.
Citera
2026-02-02, 12:53
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Problemet med dessa smaker, som med alla svenska chipssmaker, är den extremt överdrivna sötman. Ända sen sourcream & onion blev en succé i Sverige med dess sötsliskiga smak så har vartenda chips präglats av samma smakprofil oavsett kryddning. T o m salt & vinegar har den där söta bismaken blandad med syran.

Jag är beredd att hålla med dig här. Som i just denna tävling där dom har baconchips vilket räcker i sig tycker jag men så ska dom tvunget blanda in sweet-BBQ i det hela. Varför inte bara bra baconchips punkt slut?
Citera
2026-02-06, 20:20
Medlem
Glöm ej att rösta i årets viktigaste val.
Citera
2026-02-06, 21:49
Medlem
1
Citera
2026-02-08, 06:40
Medlem
skogsburkans avatar
Någon av de 2 första. Hade de varit smarta hade dom haft provsmakning på stora Coop butikerna runt Om i landet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in