Tony Sundström ville bara få i sig något att äta och valde en Billys panpizza från frysen. Första tuggan gick bra. Den andra också. Men vid den tredje var det något som inte stämde.
– Den tredje tuggan kände jag något hårt. Då undrade jag: vad är det här? Så jag spottade ut allting.
På tallriken låg nu en bit av pizzan som Tony tuggat på – och ett föremål som han menar liknar en tand.
– Jag började att må väldigt illa på en gång, säger han.
Fyndet fick honom att springa till toaletten och spy. När illamåendet lagt sig återvände han till köket och tittade närmare på det hårda föremålet.
– Den hade märg, precis som en vanlig tand. Den var stenhård och formen stämmer ju också. Storleken säger väl att det var en råttand, förmodligen, säger han.
TV4 Nyheterna har visat bilden för flera veterinärer och experter inom skadedjur. Ingen har kunnat fastställa att det rör sig om en råttand – men flera menar att det som syns på bilderna mycket riktigt liknar en.
De tillverkas i Västergötland. Fabriken klämmer ur sig i storleksordningen 100 000 Billys per dygn tydligen, så det är nog inte full mänsklig kvalitetskontroll på varenda pizza om man säger.
"TV4 Nyheterna har visat bilden för flera veterinärer och experter inom skadedjur. Ingen har kunnat fastställa att det rör sig om en råttand – men flera menar att det som syns på bilderna mycket riktigt liknar en."
Vad experterna troligtvis har sagt.
"Givetvis kan det följa med brosk i animaliska livsmedel. Det här är inte en råttand men visst kan man tycka det är likt en."
Tänder har pulpa. Inte märg.
Senast redigerad av Bemp 2026-02-01 kl. 21:35.