2026-02-01, 00:30
Medlem
Jag kollade lite med chatgpt och en av dom vanligaste frågorna var om mat så jag tror chatgpt kan hjälpa svenska folket mera om mat!

Som "Hur gör man godaste spaghetti och köttförssåsen"

Vad tror ni?
Senast redigerad av Mistyarrow 2026-02-01 kl. 00:32.
Citera
2026-02-01, 00:32
Medlem
Stenballes avatar
Vad menar du - recept eller?
Citera
2026-02-01, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vad menar du - recept eller?

ja
Citera
2026-02-01, 00:34
Medlem
kalkryggars avatar
Jo det tror jag Chatgpt är bra på. Eftersom det finns så otroligt mycket recept på nätet indexerade som AIn har tagit del av samt att många låter besökarna betygssätta och ibland även kommentera recepten.

Så där tror jag många kan få lätt hjälp. Smart av dig att tänka så.
Citera
2026-02-01, 00:52
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Vet inte men jag frågade om "Vad som är bästa receptet i världen på spaghetti och köttförssås" och fick ett svar!

Ganska coolt faktiskt!

Så chatgpt har koll på vilken köttfärssås som du/jag/vi tycker är bäst/godast?
Nej...
Citera
2026-02-01, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Så chatgpt har koll på vilken köttfärssås som du/jag/vi tycker är bäst/godast?
Nej...

JA, enligt chatgpt så är det så..

Vad tror ni?`
Citera
2026-02-01, 01:57
Medlem
Armons avatar
Jag har använt ChatGPT i samband med matlagning i flera månader nu med lyckade resultat. Det är ofta jag saknar en ingrediens eller två och då frågar jag vilka konsekvenser det blir om jag skippar den ingrediensen eller om jag kan ersätta med något annat.
Citera
2026-02-01, 03:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Vet inte men jag frågade om "Vad är det bästa receptet i världen på spaghetti och köttförssås" och fick ett svar!

Ganska coolt faktiskt!

Jag tror faktiskt att det kan vara till nytta?!

Eller?

Ja det är absolut till nytta. Bra att du hittar detta och tycker att det är kul och intressant. Fortsätt och utforska så kanske du hittar massa saker som du aldrig provat på men vågar dig på när du har hjälp av chatpgt. Finurligt.
Citera
2026-02-01, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja det är absolut till nytta. Bra att du hittar detta och tycker att det är kul och intressant. Fortsätt och utforska så kanske du hittar massa saker som du aldrig provat på men vågar dig på när du har hjälp av chatpgt. Finurligt.

Ja, min kompis snackar mycket om maten eftersom han fick så dålig mat när han var barn och bara pratar om högrevsburgare och charken idag så det kan vara bra om fler föräldrar lärde sig om billig fin mat som man lagar hemma så slipper fler bli som han och gå omkring och tro att man är förmer än andra i vuxen ålder. (Han måste nämligen kompensera för billiga skitmaten i banrndomen!)
Citera
2026-02-01, 06:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När jag och sambon ska äta en trerätters (gör det lite då och då) så är det smidigt att få hjälp av chatten att bygga en meny för att vidga sina recept.
Skriver vilken bas jag vill ha på huvudrätten om det ska vara kött eller fisk eller annat och något tillbehör som ex. svamp, koriander eller liknande som smak och sen får man ett förslag, givetvis även med förslag på dryck till detta.

Fördelen är att man testar något helt nytt istället för sina standardrecept.
Citera
2026-02-01, 08:52
Medlem
geytos avatar
Citat:
Jag kollade lite med chatgpt och en av dom vanligaste frågorna var om mat så jag tror chatgpt kan hjälpa svenska folket mera om mat!

Som "Hur gör man godaste spaghetti och köttförssåsen"

Vad tror ni?

Jag brukar själv använda ChatGPT om jag som till exempel har diverse matvaror hemma, udda varor. Och sedan ber jag AI ta fram ett recept på just de ingredienserna. I 9/10 fall blir det riktigt lyckat. Och då kan det som sagt vara riktigt udda matvaror jag kombinerar.
Citera
2026-02-01, 09:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Förslag till den som kan skapa appar: fota kylens innanmäte, låt en ai ta fram vad som behöver köpas, för lämplig rätt (man rattar in om: snabbt, billigt, eller lyxigt) ... eller finns det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in