Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Tyvärr låter du mest som en butthurt svennebilist…..
Jag kör en massa tusen min över hela landet, genom Europa, och har så gjort i en massa år, med både personbilar fyraxliga enorma bussar, semitrailers och långtradare. Och känner faktiskt inte igen alls det du beskriver, ja annat än det ibland sker sådana situationer ja. Men det sker så sällan för mig att jag i princip aldrig upplevt det som nåt egentligt problem. Men, kanske det har lite med mig själv som förare att göra…
Jag är väldigt observant som förare, proaktiv, ser mycket tidigt hur situationen runt mig är och hur den utvecklas, och får en förståelse för vad för situationer det kan leda till i nästa skede. Och hur jag kan undvika att så sker, eller stedt drabbar mig.
Dessutom är jag klar över vad Trafikförordningen säger om en rad viktiga saker, som t ex attan skall visa extra hänsyn till tunga fordon. Och jag begriper att vi alla måste bidra till att vara flexibla och hänsynsfulla i trafiken då vi inte är ensamma utan måste samsas. Och jag får mycket ofta glada miner och gester från andra trafikanter för att jag är omdömesgill hjälpsam etc så det går smidigt för alla.
Det verkar som om du inte kört så mycket på natten när du verkar tro att det inte är tung trafik på vägarna på nätterna. För din kännedom så körs det enormt mycket tradare kors och tvärs genom landet på nätterna, just för att vi ska ha varorna på depåerna till morgonen där annan mer lokal distributionstrafik vidarebefordrar varorna.
Det sker såklart olyckor med tunga fordon inblandade, och ibland är det absolut deras fel på ett eller annat sätt. Men fortfarande står personbilar för den i särklass största delen av olyckorna, och är ofta skulden till olyckor där tunga fordon är inblandade.
Så tyvärr, jag ser din långa trådstart som mest bara gnäll för att du inte får som du vill.
Jag noterar att du lägger stor vikt vid din egen körvana och hur du personligen upplever trafiken. Det är förstås värdefullt — men det är inte ett svar på de konkreta punkter jag tog upp.
Min kritik gällde specifikt tre saker:
1. långsamma omkörningar som bygger köer över långa sträckor,
2. riskabla filbyten där andra trafikanter förväntas anpassa sig,
3. reflexmässig offerretorik när dessa beteenden ifrågasätts.
Inget av detta bemöts egentligen i ditt svar.
Att hänvisa till att personbilar orsakar många olyckor är ett sidospår. Det motsäger inte att även yrkesförare kan fatta beslut som skapar onödiga risker eller störningar i trafikflödet. Ansvar är inte exklusivt för en fordonskategori.
Du framhåller också vikten av hänsyn till tunga fordon. Det håller jag med om. Men hänsyn i trafiken är rimligen ömsesidig, inte ensidig. Att kräva förståelse utan att samtidigt acceptera kritik blir svårt att förena med den principen.
När det gäller benämningen “svennebilist” är det, om vi ska vara formella, ett personangrepp snarare än ett sakargument. Sådana etiketter tillför inget i en saklig diskussion och kan uppfattas som en härskarteknik — inte för att de övertygar, utan för att de flyttar fokus från innehåll till person. Jag väljer därför att bortse från den typen av kategorisering och hålla mig till sakfrågan.
Det blir därför en smula ironiskt att mitt ursprungliga tema — att kritik mot vissa beteenden ofta möts med avfärdande etiketter i stället för sakliga bemötanden — i praktiken bekräftas av ditt svar.
Min ståndpunkt är oförändrad: strukturell press i yrket kan förklara beteenden, men den upphäver inte det individuella ansvaret bakom ratten. Och just den distinktionen var kärnan i mitt inlägg.