2026-02-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
"Lastbilschaufförer släpp offerkoftan och inse att ni är problemet!"

Har bott i förort till Stockholm hela livet och tycker trots allt att här är de vanliga privatbilisterna det största problemet. När jag var ung på 60-talet så var det ingen som kom på tanken att skjutsa barn till skolan i bil. Inte heller till deras fritidsaktiviteter. Det gick alldeles utmärkt för barnen att cykla vår och höst och åka buss på vintern. Nu är det många föräldrar som nödvändigtvis ska skjutsa sina barn.

De flesta som arbetade i centrum åkte buss och tåg till jobbet. Det var naturligt på den tiden.

Har aldrig haft bil men tänker ibland när jag de senaste åren åkt buss i rusningstid som blivit försenad p.g.a. köer med hundratals privatbilister som rör sig framåt i snigelfart. Tänk om bara hälften av dessa skulle åkt kollektivt i stället. Då skulle man kunnat köra en el buss per minut i stället för en buss var 15 minut och köerna skulle i stort sett försvinna helt.

Att föräldrar idag väljer att skjutsa sina barn överallt tror jag beror på att samhället inte ser ut som det gjorde på 60- talet.
Föräldrar vill inte låta sina barn cyckla dit dom ska samt åka kollektivt för att riskera att deras barn ska bli gruppvåldtagna av Ali Babba och dom 40 rövarna eller att deras söner ska bli förnedringsrånade!
Citera
2026-02-02, 19:03
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panties83
Åh din magkänsla är ju naturligtvis den rätta!
Kan det vara som så att du är lastbilschaufför?
Nej den är inte rätt, men den är precis på mikrometern lika mycket värd som din. Så.imgen av oss har varken rätt eller fel.

Nej jag är inte chaufför. Men jag har inte heller problem med dem i någon nämnvärd utsträckning
Citera
2026-02-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Nej den är inte rätt, men den är precis på mikrometern lika mycket värd som din. Så.imgen av oss har varken rätt eller fel.

Nej jag är inte chaufför. Men jag har inte heller problem med dem i någon nämnvärd utsträckning

Då kan vi väl iallafall vara överens om att vi inte är överens?
Ha en trevlig kväll!
Citera
2026-02-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Det fanns på 40 - 60 talet men fasades ut succesivt från 70 talet fram till sekelskiftet. Lär inte komma tillbaka.
Mycket tråkig utveckling, det kanske går att motverka om det finns fler platser där man kan lasta av och på lastbilsflak på tågvagnar.
Citera
2026-02-09, 10:40
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Finns en klassisk argument som används bland polska chaufförer:
"Klaga inte då på att det varken finns toapapper eller färska bullar på hyllorna"

Citera
2026-02-09, 18:33
Medlem
Citat:
Det finns en märklig sekt i trafiken där självbilden är helig, skulden alltid extern och självkritik betraktas som landsförräderi. Den kallas: lastbilschaufförskåren.
Här är alla hjältar. Alla offer. Alla missförstådda. Samtidigt.

Mantrat kommer snabbt, nästan reflexmässigt, som ett religiöst svar på all kritik:
”Utan lastbilar stannar Sverige.”
Jaha? Och utan internet stannar också Sverige – men vi låter inte IT-tekniker köra över folk på E6:an för det. Det där uttrycket är så uråldrigt att det borde pensionerats tillsammans med kassettband, telefonkiosker och tron på att det aldrig blir kö på Hallandsåsen. År 2026 är logistik mer än “stor bil kör rakt fram”. Men fortsätt gärna låtsas som om ni personligen bär hela nationen på era axlar.

När någon ändå vågar ifrågasätta beteendet kommer nästa standardursäkt:
“Det är de utländska chaufförerna.”
Fantastiskt bekvämt. Som om dålig körning vore en importvara. Nej. Det är människor som kör lastbil. Idioti har ingen nationalitet. Arrogans kräver inget pass.

Och så till favoritnumret: omkörningen.
Den långsamma. Evighetslånga. Självupptagna.

En lastbil bestämmer sig för att kasta sig ut i omkörningsfilen för att köra om en annan lastbil – med exakt samma hastighet, minus två kilometer i timmen. Resultatet?
Kilometerlånga köer.
Total trafikförlamning.
Stress, ilska och olycksrisk.

Men föraren sitter där högt upp i sin hytt och tänker:
“Alla andra kan vänta. Jag har ett viktigt egoärende här.”

Det är inte bara farligt.
Det är respektlöst.
Det är nonchalant.
Det är narcissism med släp.

En lastbil i omkörningsfilen är trafikens motsvarighet till någon som ställer sig mitt i dörröppningen och blir arg när folk vill förbi.

Hallandsåsen. Glumslövsbacken. Samma fars varje gång.
Lastbilar som inte orkar. Inte är rustade. Inte är anpassade. Ändå ska de upp. Till varje pris.
När det sedan blir stopp i kilometer efter kilometer är det aldrig lastbilens fel. Aldrig chaufförens ansvar. Alltid bilister som “inte kan köra”.

Och samtidigt – låt oss tala om miljön, denna ständigt bortglömda detalj i lastbilsromantiken. Tung lastbilstrafik är en av de största bovarna när det gäller utsläpp, partiklar, buller och vägslitage. Diesel som bränns, motorer som går på tomgång i köer som lastbilarna själva skapat, vägar som mals sönder och ska repareras om och om igen. Ändå behandlas miljöargument som något irrelevant så fort de råkar peka mot lastbilar.

Alla ska rädda klimatet – så länge det inte innebär att någon bakom ratten behöver ändra sitt beteende.

Att envisas med massiv daglig lastbilstrafik genom tätbefolkade områden är inte bara ineffektivt, det är direkt skadligt. Mer utsläpp. Mer buller. Mer stillastående trafik. Ändå ses varje förslag om nattkörning, omfördelning till järnväg eller smartare logistik som ett personligt angrepp. Som om miljöhänsyn vore en åsikt, inte ett ansvar.

Och det mest fascinerande av allt:
Frågar du en lastbilschaufför så kan en lastbilschaufför inte göra fel.
Inte praktiskt.
Inte teoretiskt.
Inte ens i tanken.

Lastbilschauffören: alltid professionell.
Alla andra: alltid idioter.

Min åsikt är därför enkel och rationell: lägg huvuddelen av lastbilstrafiken på nätterna.
Inte som straff. Som lösning.
Dagtrafiken fungerar uppenbart inte när tung trafik blandas med pendling, skolresor och vanligt liv. Och nej – inget OB-tillägg. Det är inte en hjälteinsats att inte sabotera samhällsflödet. Det är grundläggande hänsyn.

Och innan offerkören sätter igång:
Nej, detta är inte hat.
Det är kritik.
Och kritik känns alltid som hat för den som vägrar ta ansvar.

Så släpp offerkoftan.
Sluta skyll på alla andra.
Sluta bete er som om vägarna är era privata arbetsplatser där resten av samhället mest är i vägen.

För tills dess gäller en enkel sanning:
Ni är inte alltid offren.
Ni är inte alltid hjältarna.
Och alldeles för ofta är ni faktiskt problemet.

Tyvärr låter du mest som en butthurt svennebilist…..

Jag kör en massa tusen min över hela landet, genom Europa, och har så gjort i en massa år, med både personbilar fyraxliga enorma bussar, semitrailers och långtradare. Och känner faktiskt inte igen alls det du beskriver, ja annat än det ibland sker sådana situationer ja. Men det sker så sällan för mig att jag i princip aldrig upplevt det som nåt egentligt problem. Men, kanske det har lite med mig själv som förare att göra…

Jag är väldigt observant som förare, proaktiv, ser mycket tidigt hur situationen runt mig är och hur den utvecklas, och får en förståelse för vad för situationer det kan leda till i nästa skede. Och hur jag kan undvika att så sker, eller stedt drabbar mig.

Dessutom är jag klar över vad Trafikförordningen säger om en rad viktiga saker, som t ex attan skall visa extra hänsyn till tunga fordon. Och jag begriper att vi alla måste bidra till att vara flexibla och hänsynsfulla i trafiken då vi inte är ensamma utan måste samsas. Och jag får mycket ofta glada miner och gester från andra trafikanter för att jag är omdömesgill hjälpsam etc så det går smidigt för alla.

Det verkar som om du inte kört så mycket på natten när du verkar tro att det inte är tung trafik på vägarna på nätterna. För din kännedom så körs det enormt mycket tradare kors och tvärs genom landet på nätterna, just för att vi ska ha varorna på depåerna till morgonen där annan mer lokal distributionstrafik vidarebefordrar varorna.

Det sker såklart olyckor med tunga fordon inblandade, och ibland är det absolut deras fel på ett eller annat sätt. Men fortfarande står personbilar för den i särklass största delen av olyckorna, och är ofta skulden till olyckor där tunga fordon är inblandade.

Så tyvärr, jag ser din långa trådstart som mest bara gnäll för att du inte får som du vill.
Citera
2026-02-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tyvärr låter du mest som en butthurt svennebilist…..

Jag kör en massa tusen min över hela landet, genom Europa, och har så gjort i en massa år, med både personbilar fyraxliga enorma bussar, semitrailers och långtradare. Och känner faktiskt inte igen alls det du beskriver, ja annat än det ibland sker sådana situationer ja. Men det sker så sällan för mig att jag i princip aldrig upplevt det som nåt egentligt problem. Men, kanske det har lite med mig själv som förare att göra…

Jag är väldigt observant som förare, proaktiv, ser mycket tidigt hur situationen runt mig är och hur den utvecklas, och får en förståelse för vad för situationer det kan leda till i nästa skede. Och hur jag kan undvika att så sker, eller stedt drabbar mig.

Dessutom är jag klar över vad Trafikförordningen säger om en rad viktiga saker, som t ex attan skall visa extra hänsyn till tunga fordon. Och jag begriper att vi alla måste bidra till att vara flexibla och hänsynsfulla i trafiken då vi inte är ensamma utan måste samsas. Och jag får mycket ofta glada miner och gester från andra trafikanter för att jag är omdömesgill hjälpsam etc så det går smidigt för alla.

Det verkar som om du inte kört så mycket på natten när du verkar tro att det inte är tung trafik på vägarna på nätterna. För din kännedom så körs det enormt mycket tradare kors och tvärs genom landet på nätterna, just för att vi ska ha varorna på depåerna till morgonen där annan mer lokal distributionstrafik vidarebefordrar varorna.

Det sker såklart olyckor med tunga fordon inblandade, och ibland är det absolut deras fel på ett eller annat sätt. Men fortfarande står personbilar för den i särklass största delen av olyckorna, och är ofta skulden till olyckor där tunga fordon är inblandade.

Så tyvärr, jag ser din långa trådstart som mest bara gnäll för att du inte får som du vill.

Jag noterar att du lägger stor vikt vid din egen körvana och hur du personligen upplever trafiken. Det är förstås värdefullt — men det är inte ett svar på de konkreta punkter jag tog upp.

Min kritik gällde specifikt tre saker:
1. långsamma omkörningar som bygger köer över långa sträckor,
2. riskabla filbyten där andra trafikanter förväntas anpassa sig,
3. reflexmässig offerretorik när dessa beteenden ifrågasätts.

Inget av detta bemöts egentligen i ditt svar.

Att hänvisa till att personbilar orsakar många olyckor är ett sidospår. Det motsäger inte att även yrkesförare kan fatta beslut som skapar onödiga risker eller störningar i trafikflödet. Ansvar är inte exklusivt för en fordonskategori.

Du framhåller också vikten av hänsyn till tunga fordon. Det håller jag med om. Men hänsyn i trafiken är rimligen ömsesidig, inte ensidig. Att kräva förståelse utan att samtidigt acceptera kritik blir svårt att förena med den principen.

När det gäller benämningen “svennebilist” är det, om vi ska vara formella, ett personangrepp snarare än ett sakargument. Sådana etiketter tillför inget i en saklig diskussion och kan uppfattas som en härskarteknik — inte för att de övertygar, utan för att de flyttar fokus från innehåll till person. Jag väljer därför att bortse från den typen av kategorisering och hålla mig till sakfrågan.

Det blir därför en smula ironiskt att mitt ursprungliga tema — att kritik mot vissa beteenden ofta möts med avfärdande etiketter i stället för sakliga bemötanden — i praktiken bekräftas av ditt svar.

Min ståndpunkt är oförändrad: strukturell press i yrket kan förklara beteenden, men den upphäver inte det individuella ansvaret bakom ratten. Och just den distinktionen var kärnan i mitt inlägg.
Citera
2026-02-16, 11:06
Medlem
Citat:
Jag noterar att du lägger stor vikt vid din egen körvana och hur du personligen upplever trafiken. Det är förstås värdefullt — men det är inte ett svar på de konkreta punkter jag tog upp.

Min kritik gällde specifikt tre saker:
1. långsamma omkörningar som bygger köer över långa sträckor,
2. riskabla filbyten där andra trafikanter förväntas anpassa sig,
3. reflexmässig offerretorik när dessa beteenden ifrågasätts.

Inget av detta bemöts egentligen i ditt svar.

Ja så kanske du tycker för att mitt svar inte passar din åsikt, hade jag bara hållit med dig så hade jag nog kunnat skriva vad som helst….

Citat:
Att hänvisa till att personbilar orsakar många olyckor är ett sidospår. Det motsäger inte att även yrkesförare kan fatta beslut som skapar onödiga risker eller störningar i trafikflödet. Ansvar är inte exklusivt för en fordonskategori.

Det är inget sidospår, det är fakta…
Jag skrev heller inte ett ord som föranleder dig att tro att jag skulle mena att förare av tunga fordon aldrig kan göra fel. Ej heller att ansvar i trafiken inte skulle vara ömsesidigt. Så varför du verkar inbilla dig det kanske kan förklaras av din egen bias….?

Citat:
Du framhåller också vikten av hänsyn till tunga fordon. Det håller jag med om. Men hänsyn i trafiken är rimligen ömsesidig, inte ensidig. Att kräva förståelse utan att samtidigt acceptera kritik blir svårt att förena med den principen.

Jag har inga som helst problem att acceptera kritik, men se för bövelen på hur du själv raljerar och ger sken av att dra all tung trafik över en kam, med mer eller mindre negativa och hånfulla formuleringar.

Citat:
När det gäller benämningen “svennebilist” är det, om vi ska vara formella, ett personangrepp snarare än ett sakargument. Sådana etiketter tillför inget i en saklig diskussion och kan uppfattas som en härskarteknik — inte för att de övertygar, utan för att de flyttar fokus från innehåll till person. Jag väljer därför att bortse från den typen av kategorisering och hålla mig till sakfrågan.

Ja hur har du själv beskrivit den tunga trafiken och dess förare…? Var det i saklig vänlig korrekt ton och formuleringer? Inget som kunde tolkas som tillmälen….?

Citat:
Det blir därför en smula ironiskt att mitt ursprungliga tema — att kritik mot vissa beteenden ofta möts med avfärdande etiketter i stället för sakliga bemötanden — i praktiken bekräftas av ditt svar.

Du behöver se dig i spegeln…

Citat:
Min ståndpunkt är oförändrad: strukturell press i yrket kan förklara beteenden, men den upphäver inte det individuella ansvaret bakom ratten. Och just den distinktionen var kärnan i mitt inlägg.

Det finns absolut div problematik med den tunga trafiken, inte bara förarna. Men sluta själv att svartmåla och överdriv så som du gjorde. Tung trafik finns för att den är ett måste. Vi trafikanter måste alla inse att vi inte är själva på vägarna, och måste kunna samarbeta och visa varandra hänsyn etc. Och tunga fordons skall visas extra hänsyn. Vi i vanliga bilar skall kunna klara av det utan att gny som barn för att vi t ex då och då råkar hamna bakom ett par tradare som har en segare omkörning.

Jag skulle vilja säga att det är människans naturliga konfirmationsbias som slår till för de flesta som gnäller på tung trafik. T ex att man uppmärksammar och kommer mycket lättare ihåg några få tunga fordon som på något sätt sticker ut, men glömmer alla hundratals andra tunga fordon som inte betedde sig på nåt sätt som stack ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in