2026-01-31, 12:01
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
2006 var Dick Cheney och en av hans vänner ute och jagade Vaktlar.
Som dom flesta känner till lyckades Dick skjuta sin polare med sitt hagelgevär.
Vännen träffades i ansiktet, nacken och i överkroppen så jag undrar följande.

1, Hur lyckades Dick träffa sin vän, dvs tog han fel på honom och en vaktel (ganska osannolikt), råkade vännen kliva ut framför Cheneys hagelbrakare precis när en vaktel flög upp så att Cheney avlossade geväret av en ren reflex.
Vilket avstånd var det mellan Dick och hans jaktkamrat, samt hur stora skador fick han.

Att avfyra en hagelbrakare i någons ansikte borde resultera i en otrevligt skada och kanske även orsaka att vännen förlorade ett öga eller två.

Någon som har koll på detta?

Om man lyckas orsaka en friendly fire incident på en jakt är man nog inte helt lämplig att vara med om att besluta om invasioner av Afghanistan och Irak.
Citera
2026-01-31, 12:09
Moderator
T-80Us avatar
Vi provar på annan plats. Vapen & Militär känns inte rätt här.

/Mod
Citera
2026-01-31, 12:33
Medlem
I ansiktet, nacken och i överkroppen kan ju inte vara möjligt låter ju helt knäppt!
Citera
2026-01-31, 13:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har du en länk till en sammanfattning, obduktionsresultat eller likande?
Citera
2026-01-31, 13:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Neck = hals

Ett vanligt misstag som vi gör i Sverige. Så nån som blivit skjuten ”in the neck”, blev skjuten i halsen. Dvs det kan vara framifrån.
Citera
2026-02-01, 12:10
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har du en länk till en sammanfattning, obduktionsresultat eller likande?
Inge obduktion behövdes då han överlevde och av någon märklig anledning bad den skjutne om ursäkt till Cheney.
Står så här på Wiki.
Secret Service agents and medical aides, who were traveling with Cheney, came to Whittington's assistance and treated his birdshot wounds to his right cheek, neck, and chest. An ambulance standing nearby for the Vice President took Whittington to close by Kingsville before he was flown by helicopter to Corpus Christi Memorial Hospital in Corpus Christi.
Citera
2026-02-01, 12:20
Medlem
bogerts avatar
Dickens jakt är alltid späcktakulär och kan sluta lite hur som helst. Nu hamnade laddningen i kompisens neckbeard, men det har hänt förr i den amrikanska mellanvästern. Bara rinse and repeat.
Citera
2026-02-01, 18:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Inge obduktion behövdes då han överlevde och av någon märklig anledning bad den skjutne om ursäkt till Cheney.
Står så här på Wiki.
Secret Service agents and medical aides, who were traveling with Cheney, came to Whittington's assistance and treated his birdshot wounds to his right cheek, neck, and chest. An ambulance standing nearby for the Vice President took Whittington to close by Kingsville before he was flown by helicopter to Corpus Christi Memorial Hospital in Corpus Christi.

Jag hittade en väldigt utförlig Wikipediasida:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dick_Cheney_hunting_accident

Citat:
Cheney's statement and those of all six other hunting party members specify that Cheney, Whittington, and Willeford had shot at a covey of birds. While Whittington was searching for a downed bird, Cheney, Willeford, and a guide walked towards another covey about 100 yards (91 m) away. Whittington approached within 30 or 40 yards (27 or 37 m) of the shooters, at which point a single bird flew up, around, and behind Cheney in the direction of Whittington. Cheney shot at the bird and hit Whittington.

Citat:
Secret Service agents and medical aides, who were traveling with Cheney, came to Whittington's assistance and treated his birdshot wounds to his right cheek, neck, and chest.

Så Willeford blev skjuten i högra kinden, halsen och bröstet.
Citera
2026-02-03, 00:17
Medlem
Alltså jag är inte så bra på att tolka människor IRL men jag fattar ju sarkasm när det kommer i skriven form.

Så här sa han som blev skjuten: My family and I are deeply sorry for all that Vice President Cheney and his family have had to go trough this past week.

Om det inte dryper av sarkasm så vet jag inte vad sarkasm är.

Finns en text på Washington Post som jag kan läsa på mobilen men inte på datorn men jag länkar den ändå. Där intervjuar en reporter den då 82-årige texasadvokaten om vad som hände.

De var inte vänner, däremot var både han och Cheney vänner med personen som anordnade jakten. Cheney ska ha skjutit för lågt och träffat texasadvoktaten.

https://www.washingtonpost.com/lifestyle/2023/02/06/harry-whittington-dick-cheney-shooting-apology/
Citera
2026-02-03, 10:44
Medlem
Från Mogna-Meloner: "Whittington approached within 30 or 40 yards (27 or 37 m) of the shooters, at which point a single bird flew up, around, and behind Cheney in the direction of Whittington. Cheney shot at the bird and hit Whittington."

Ca 30 m håll och fågelhagel förklarar varför det inte blev så svåra skador. Hade det varit "varghagel" så kunde utgången blivit annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in