2026-01-31, 09:58
Medlem
sluskjohans avatar
Hej,
Vad händer om jag sjukskriver mig sista 5 veckorna av uppsägningstiden?
Jag har uppsägningstid till sista mars och mitt nya jobb vill att jag börjar 2 mars. Jag funderar på sjukanmäla mig sista veckan i februari och påbörja flytten till en annan stad, om jag då börjar jobba 2 mars så kommer jag då få dubbel ersättning i en vecka, sjuklön från min gamla arbetsgivare och lön från min nya arbetsgivare. Vad händer då? Resterande tid kommer jag fixa sjukintyg för men jag kommer aldrig att söka någon ersättning för den tiden via Försäkringskassan iom att jag kommer jobba.
Citera
2026-01-31, 10:03
Medlem
Chockladapas avatar
Inget lär hända om de aldrig får reda på saken.
Men ska du bara sjuka dig och aldrig dyka upp och säga hejdå? Känns sjukt konstigt!

Försök få bort uppsägningstiden istället
Citera
2026-01-31, 10:30
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Hej,
Jag har uppsägningstid till sista mars och mitt nya jobb vill att jag börjar 2 mars. Jag funderar på sjukanmäla mig sista veckan i februari och påbörja flytten till en annan stad, om jag då börjar jobba 2 mars så kommer jag då få dubbel ersättning i en vecka, sjuklön från min gamla arbetsgivare och lön från min nya arbetsgivare. Vad händer då? Resterande tid kommer jag fixa sjukintyg för men jag kommer aldrig att söka någon ersättning för den tiden via Försäkringskassan iom att jag kommer jobba.
Ja det händer väl ingenting för du har ju ett sjukintyg som säger att du är sjuk. Förmodligen något psykiskt fel på dig så som du berättar dina skumma planer.
Citera
2026-01-31, 10:41
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Ja det händer väl ingenting för du har ju ett sjukintyg som säger att du är sjuk. Förmodligen något psykiskt fel på dig så som du berättar dina skumma planer.
Eller så är det något psykiskt fel på dig eftersom du lägger så mycket vikt på en sketen text på flashback. Det är väldigt enkelt, jag vill slippa sista månaden av min uppsägningstid och min chef har precis bytt jobb så nu har vi för tillfället ingen chef så det är inte så lätt att förhandla om uppsägningen eftersom det är en cirkus på jobbet.
Citera
2026-01-31, 10:42
Medlem
Är du säker på att du får ett sjukintyg?

För övrigt skickas detta in elektroniskt till FK, och även om det krävs från dag 8, så betalar AG de första 14 dagarna när intyget lämnas
Citera
2026-01-31, 10:46
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Är du säker på att du får ett sjukintyg?

För övrigt skickas detta in elektroniskt till FK, och även om det krävs från dag 8, så betalar AG de första 14 dagarna när intyget lämnas
Jag är säker, precis det skickas in elektroniskt men jag behöver ändå söka ersättning från FK för att få ut sjukpenning. Så första veckan är jag sjuk som vanligt och andra veckan jobbar jag medans jag är "sjuk" ... Sedan fixar jag sjukintyg för resterande period och därefter skiter jag i att söka någon ersättning.
Citera
2026-01-31, 11:51
Medlem
John.Walkers avatar
Varför sjuka dig? Bara sluta dyka upp på gamla jobbet. Finns ingen lag som tvingar dig att komma till jobbet.

Vill du däremot stjäla och ta ut dubblalöner så är det moraliskt fel och olagligt då det räknas som bedrägeri
Citera
2026-01-31, 12:39
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Varför sjuka dig? Bara sluta dyka upp på gamla jobbet. Finns ingen lag som tvingar dig att komma till jobbet.

Vill du däremot stjäla och ta ut dubblalöner så är det moraliskt fel och olagligt då det räknas som bedrägeri
Det blir ju ett kontraktsbrott så dom kan dra mig inför rätten.
Citera
2026-01-31, 12:44
Medlem
Citat:
Hej,

- Ta semester/obetald ledighet sista tiden.
- Sjukskriv dig från båda jobben.
Citera
2026-01-31, 13:10
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Skillnaden är att bara utebli från jobbet är ett avtals-/kontraktsbrott. Att sjukanmäla sig trots att man i praktiken är arbetsför och dessutom jobbar någon annanstans är något helt annat. Då tar du emot ersättning på felaktiga grunder och det är bedrägeri, inte bara ”slarv med uppsägningstid”. Blir det några veckors lön kan det dessutom räknas som grovt. Betydligt enklare att ta semester/obetalt eller försöka förhandla bort tiden än att riskera brottsrubricering för några dagars lön.
Citera
2026-01-31, 13:30
Medlem
Varför planerar folk inte sina jobbyten bättre?
Citera
2026-01-31, 13:36
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:

Nej om du är anställd kan du sluta gå till jobbet och det är inte kontraktsbrott. Ingen arbetsgivare kommer dra det så långt då lagstiftningen är tunn på den fronten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in