2026-01-31, 10:09
Medlem
Finns billiga hus/gårdar att köpa på glesbygden, behöver inte vara enormt långt från affärer heller.
Vad ska du göra för att tjäna pengar?
Edit: du har sjukersättning, finns små stugor att hyra billigt
Citera
2026-01-31, 10:15
Medlem
Tänk lite i andra banor du kommer inte undan dina problem med att flytta utomlands.
En macho-grej som kan vara stärkande fysiskt och psykiskt är att efterlikna norrmannen Monsén som vandrade Nordkalotten runt på 365 dagar, programmet i SVT hette samma.
Vilken jävla pärs men som får en att nyktra till, livets utmaningar blandad med glädje och kunna reflektera över sin egen situation.
Rekommenderas inte för nervsvaga och lipsillar.
Citera
2026-01-31, 10:42
Medlem
Om TS är en bidragsparasit så bor han nog redan i det perfekta landet....
Citera
2026-01-31, 10:44
Medlem
Okej,

Trådskaparen hatar ljud från sina grannar, men vill själv kunna orsaka en hel del ljud själv - enligt sin egen beskrivning.

"Jag vill bara slippa allt ljud, menar inte stadsljud, utan grannljud, alltså vill inte ha nån under/över/sidan om mig som sagt. Trött på att jag inte kan se film, eller prata normalt i telefon, eller bara ha ett löpband för mig själv, tvätta när jag vill osv. Måste hela tiden ta hänsyn,"

Logiken haltar betänkligt.

Verkar som att han har en skaplig budget att röra sig med också. Borde inte vara något stort problem att hitta en fristående bostad någonstans med få eller inga grannar.
Citera
2026-01-31, 10:48
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Trött på Sverige och svenskar, helt ärligt pallar inte med detta skitlandet och dess feministiska helvetessystem längre, feminismen har orsakat alla stora problem vi har, även bostadsbristen som jag anser är värst innan vårdköer/vården, järnvägarna osv...

Jag har insett att att jag aldrig kommer kunna bo själv utan grannar under mig/sidan om mig eller över mig i Sverige, kommer aldrig hitta ett sånt boende i Sverige. Bästa jag kanske kan få tag på är väl ett blattefallshus... Bo som en instängd råtta.

Jag vill hyra någon mindre villa för max 8 000 i något annat land, typ 70-100 kvadratmeter. Tänker Spanien, Bulgarien, Polen, Mexiko, Brasilien, Rumänien och liknande rent spontant. Bor just nu här i storstad i Sverige.

Jag vill bara slippa allt ljud, menar inte stadsljud, utan grannljud, alltså vill inte ha nån under/över/sidan om mig som sagt. Trött på att jag inte kan se film, eller prata normalt i telefon, eller bara ha ett löpband för mig själv, tvätta när jag vill osv. Måste hela tiden ta hänsyn, känner nästan för att bränna ner hela det huset jag bor och ha ihjäl mina grannar pga mitt psyke, riktigt trött på mitt liv alltså. Söker helst mindre villor.

Jag är väldigt vanlig person, vaknar, läser nyheter, lagar min mat, går ut för en promenad, har problem med psyket och vissa kroppsliga besvär, men det är inget problem så, jag får sjukersättning pga vissa diagnoser. Har haft svårt i livet tidigare.

Så vad kan ni rekommendera, min budget är 12k - 14k i månaden. En fattig person med simpel själ. Vad kan ni rekommendera mig? Har inte bra koll, kanske finns det länder i närheten där man kan bo billigt i centrum trots allt, jag vet inte?

Jag ska ju givetvis hyra
Kuba
Citera
2026-01-31, 10:49
Medlem
tjeckien, slovakien, bulgarien, ungern är som en minivariant av lyx som österike, schewiz fast till 70% lägre pris. go there
Citera
2026-01-31, 10:53
Avstängd
Paris24s avatar
Haha TS är ju så autistiskt svensk att han bara kan bo i norden. Du hade inte pallat en månad i det sociala pratiga Spanien.

Min dotter bor i Sydney sedan ett år och hon är totalt personlighets-förändrad och TYCKER NUMERA OM att leva, att prata med folk, att le mot folk. Troligen är det detta TS behöver, ett mänskligare samhälle.
Citera
2026-01-31, 11:21
Medlem
Spanien, Portugal och till med södra Frankrike. Allt är bättre än landet med politiker som tar substanser. Inte för oss skötsamma
Citera
2026-01-31, 11:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Spanien är lika dyrt som Sverige om några år.
Bulgarien är billigt och bra sjukhuset.
Polen håller på att bli dyrt om ett par år.
Mexiko strävar efter hög kostnad och dyrt hela tiden.
Brasilien är lagom dyrt.
Rumänien är ja och nej när det gäller sjukhuset..

Varför inte flytta förort billig standard med mest gubbar invånare i liten stad Sverige ?!

Glöm Finland och Norge, det är svårt att hitta billig bostad..

Finns en hel del billiga bostäder i Norge, som går att flytta in och bo i (även om skicket inte är driekt bra). Enda problemet är att dessa ligger +10 mil enkel resa från närmaste mindre tätort, helt utan möjligheter till jobb. Billiagste jag hittar som går att bo i (renvoeringsobejkt, men el och vatten funkar och huset är inte ett vrak) kostar 410000. Det ligger inte så jävla långt från Steinkjer, och där går att få jobb! Finns bussförbindelse också!

Finns billigare objekt, men det är rena vrak.

Utomlands så skulle jag se på Rumänien eller landsbyggden i Portugal eller rent av Spanien. Finns gott om små skitställen långt ut i ingenstans i Spanien. Borde finnas billiga hus där.
Citera
2026-01-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Finns en hel del billiga bostäder i Norge, som går att flytta in och bo i (även om skicket inte är driekt bra). Enda problemet är att dessa ligger +10 mil enkel resa från närmaste mindre tätort, helt utan möjligheter till jobb. Billiagste jag hittar som går att bo i (renvoeringsobejkt, men el och vatten funkar och huset är inte ett vrak) kostar 410000. Det ligger inte så jävla långt från Steinkjer, och där går att få jobb! Finns bussförbindelse också!

Finns billigare objekt, men det är rena vrak.

Utomlands så skulle jag se på Rumänien eller landsbyggden i Portugal eller rent av Spanien. Finns gott om små skitställen långt ut i ingenstans i Spanien. Borde finnas billiga hus där.

Omöjligt att hitta billigt bostad i Norge. Bara ren tur.

Portugal håller på att utvecklas som Polen. Tyvärr.

Bulgarien håller stabil och kämpar få folk leva normalt lika som alla..
Citera
2026-01-31, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Förväntar du dig samma standard som i Sverige, inklusive samhällsservice (känns som att du nyttjar vården) så finns det inget sådant land.

Köp ett ruckel i Norrland istället.

Detta. Du får bo i Sverige eller Norden.

Fattar inte folk hur bra det är här?

Testa bara södra Europa, uselt samhälle, inget fungerar, du kan inte dricka kranvatten eller spola ned toapapper för att infrastrukturen är så skit.
Citera
2026-01-31, 12:05
Medlem
godboys avatar
Tyvärr har jag väldigt svårt att se en fungerande lösning för TS utomlands då han lyfter sjukersättning. Det verkar delvis vara möjligt att bo utomlands och kunna lyfta sjukersättning med samtidigt verkar det finnas begränsande faktorer. (Sen tror jag det fuskas grymt mycket med detta från MENA-apor). Detta är nog ändå TS minsta bekymmer.

Länder som kan tänkas vara vettiga ur TS ekonomiska synvinkel torde vara Bulgarien och Rumänien i första hand. Även Ungern kan vara det. Däremot så kan han nog inte räkna med massa vårdbesök för ditt och datt. Man har rätt till nödvändig vård som inte kan anstå när man vistas i EU och vissa ESS länder. Vad som kan anstå är ju inget TS själv avgör utan det bedömer vårdapparaten i respektive land. Jag gillar ovan länder, och har varit i samtliga och jag har trivts där då jag varit där både privat och i jobb. Men att inte ha en tryggad försörjning är inte att rekommendera. Man har men mer sund syn på psykiatriska åkommor där, och det handlar om att skärp till dig, kamma dig och skaffa ett jobb!

Sen om man ska bo varaktigt utomlands så är det viktigt att lära sig lokala seder och bruk, vilket jag inte riktigt tror TS är kapabel till. Sen bör man också lära sig språket om man nu tänker leva där. Ovan länder, framförallt i mindre byar och på deras landsbygd, där kan det vara mycket besvärligt att klara sig på engelska.

Så mitt tips till TS är att försök få fatt på någon som är villig att hyra ut sin stuga i Sverige till dig till ett bra pris. Stugan kommer då ligga ganska off och det kan nog vara svårt med bussförbindelser så du bör ha bil, vilket jag nog inte tror TS har.

Jag och min fru är själva inne på att flytta till Polen, vi har en del polska vänner och vi håller på att lära oss språket, det är svårt, men det är ett måste tycker vi om vi nu ska bo där. Vi har dock lite ekonomiska resurser och kommer skaffa oss ett bra boende i ett flerbostadshus där enligt vår plan. Vi har varit mycket i landet, jag har till och med bott där i mitt arbete, vilket gör att jag lärt mig mycket om landet och folket. Det jag vill säga med detta är att "det inte bara är att flytta" utan man måste göra ett förarbete, ta reda om man trivs där och givetvis lära sig om landets sedvänjor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in