2026-01-30, 21:05
Medlem
Fick några 2 or på besiktningen i december, haft bilden på verkstad i dag, för att släcka en 2 som blivit ett permanent fel (sönder med anledning av ålder och slitage) kommer det att kosta 13 000 kr. Ska jag lägga det på en passat från 2010 som gått ca 27 000 mil. I december bytte jag ena bromsklossen mm som låste sig för 6 000 kr inklusive extra bärgning. Tänker även nya bilar går sönder men där får man nog tillbaka de pengar man lagt ut på reparation om man säljer. Lagar jag inte nästa vecka får jag körförbud och jag behöver bil vet inte om jag hinner hitta en ny. Kan jag få något råd om hur jag ska tänka?
Citera
2026-01-30, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga
Fick några 2 or på besiktningen i december, haft bilden på verkstad i dag, för att släcka en 2 som blivit ett permanent fel (sönder med anledning av ålder och slitage) kommer det att kosta 13 000 kr. Ska jag lägga det på en passat från 2010 som gått ca 27 000 mil. I december bytte jag ena bromsklossen mm som låste sig för 6 000 kr inklusive extra bärgning. Tänker även nya bilar går sönder men där får man nog tillbaka de pengar man lagt ut på reparation om man säljer. Lagar jag inte nästa vecka får jag körförbud och jag behöver bil vet inte om jag hinner hitta en ny. Kan jag få något råd om hur jag ska tänka?

Du ska sälja Passaten! Problemen kommer aldrig att sluta. Begagnade VW är ett money pit ohne Ende.

Tills du hittar den rätta nya bilen kan du leasa.
Citera
2026-01-30, 21:57
Bannlyst
VW´s kunder är mycket missnöjda med sina bilar:

https://carup.se/bilmarkena-med-mest-och-minst-nojda-kunder-i-sverige/

I USA dumpar VW i landets största quality ranking:
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2025-us-vehicle-dependability-study-vds

Endast Tesla är sämre än VW.
Citera
2026-01-30, 22:27
Medlem
Om du räknar lite lätt på hur mycket du lagt på reparationer på ett år av Passaten mot vad en säg ca5-6 år gammal bil kostar i avbetalning.

Bara nu på 2 månader har du då behövt lägga 19000kr. Detta motsvarar ca 1600kr/månad i rep, hittils.

Säg att du behöver göra någon mer rep på 10 000kr i år, då är reparationskontot uppe i 29K, dvs 2500kr/månad.

En bil på avbetalning för ca 2500kr/månad, hur bra bil kan du få då?

Tänk framåt, säg 5år, det kommer bli fler och dyrare reparetioner på Passaten ju längre du har den.

Kanske kan tänka dig någon enklare/billigare bil, en som är billigare i inköp än en nyare Passat ?
Finns ju nyare bra bilar för 150-250000kr.

Säg en bil för 200K, avbetalad på 5år med 5% ränta, det blir ca 4000kr i månaden.

En bil som är runt 5-6 år har ofta inte gått mer än kanske 5-10K mil, då behövs inga reparationer alls efter min erfarenhet.
Så tänker jag i alla fall, sedan är ju allas ekonomier olika, alla har inte möjlighet att ta lån osv...
Senast redigerad av Cuttherope 2026-01-30 kl. 22:29.
Citera
2026-01-31, 00:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
1, du bör söka upp en billigare verkstad. Priserna du anger är för höga .
Jag fick bytt 2 nya bromsskivor bak, 2 nya bromsbelägg, ett nytt bromsok, allt av kända kvalitetsmärke, för 4.500 kronor inkl arbete på min verkstad, på min Audi A4 Avant V6 Diesel 2009.

2, assistansförsäkring inkl gratis bärgning kostar under 500 kronor om året, rekommenderas.

3, är det en Diesel, behåll bilen, tdi motorerna klarar lätt 40.000 mil, men byt oljan senast efter 2.000 mil, gärna 1.500 mil.
Citera
2026-01-31, 10:25
Medlem
tnems avatar
Citat:

Vad har du gått till för verkstad.
Är det en märkesverkstad?
Dit skall du inte gå de är dyrast.
Citera
2026-01-31, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Du ska sälja Passaten! Problemen kommer aldrig att sluta. Begagnade VW är ett money pit ohne Ende.

Tills du hittar den rätta nya bilen kan du leasa.

Tack och vilken är den rätta bilen, modell?
Citera
2026-01-31, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Om du räknar lite lätt på hur mycket du lagt på reparationer på ett år av Passaten mot vad en säg ca5-6 år gammal bil kostar i avbetalning.

Bara nu på 2 månader har du då behövt lägga 19000kr. Detta motsvarar ca 1600kr/månad i rep, hittils.

Säg att du behöver göra någon mer rep på 10 000kr i år, då är reparationskontot uppe i 29K, dvs 2500kr/månad.

En bil på avbetalning för ca 2500kr/månad, hur bra bil kan du få då?

Tänk framåt, säg 5år, det kommer bli fler och dyrare reparetioner på Passaten ju längre du har den.

Kanske kan tänka dig någon enklare/billigare bil, en som är billigare i inköp än en nyare Passat ?
Finns ju nyare bra bilar för 150-250000kr.

Säg en bil för 200K, avbetalad på 5år med 5% ränta, det blir ca 4000kr i månaden.

En bil som är runt 5-6 år har ofta inte gått mer än kanske 5-10K mil, då behövs inga reparationer alls efter min erfarenhet.
Så tänker jag i alla fall, sedan är ju allas ekonomier olika, alla har inte möjlighet att ta lån osv...

Jag hade nog tänkt runt 100 000 kr för en ny bil.
Citera
2026-01-31, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
1, du bör söka upp en billigare verkstad. Priserna du anger är för höga .
Jag fick bytt 2 nya bromsskivor bak, 2 nya bromsbelägg, ett nytt bromsok, allt av kända kvalitetsmärke, för 4.500 kronor inkl arbete på min verkstad, på min Audi A4 Avant V6 Diesel 2009.

JAG HADE OTUR DET VAR MITT I JULHELGEN

2, assistansförsäkring inkl gratis bärgning kostar under 500 kronor om året, rekommenderas.

JAG HAR BÄRGNING I FÖRSÄKRINGEN MEN VAR TVUNGEN GÖRA EN ANDRA BÄRGNING OCH DEN FICK JAG BEKOSTA SJÄLV

3, är det en Diesel, behåll bilen, tdi motorerna klarar lätt 40.000 mil, men byt oljan senast efter 2.000 mil, gärna 1.500 mil.

JA DET ÄR EN DISEL, DEN SKA OCKSÅ SERVAS INOM KORT MEN DET SKA JU ALLA BILAR.
Citera
2026-01-31, 12:25
Bannlyst
Citat:
Tack och vilken är den rätta bilen, modell?

Toyota Avensis 1,8 om du vill ha en bil utan problem.
Citera
2026-01-31, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad har du gått till för verkstad.
Är det en märkesverkstad?
Dit skall du inte gå de är dyrast.

Ingen märkesverkstad, den jag brukar använda de är bra men ska kanske kolla upp kostnad hos andra verkstäder men tror de håller bra pris.
Citera
2026-01-31, 12:26
Medlem
Citat:
kolla på aeromotors.se angående reservdelspriser
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in